فارس نوشت:

تحقیقات علمی جدید نشان می‌دهد بیماری پوستی مزمن و شایع پسوریازیس احتمال ابتلا به بیماری دیابت را در افراد افزایش می‌دهد.

 تیم محققان آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا در جریان تحقیقات خود به اطلاعات جدید و مهمی در زمینه بیماری پسوریازیس و ارتباط آن با بیماری دیابت دست یافتند که یکی از خطرناکترین بیماریهای مزمن در سطح جهان به شمار می‌رود.

این تحقیقات نشان داد: احتمال ابتلای بیماران پسوریازیس به بیماری دیابت نسبت به افراد سالم یک برابر افزایش می یابد.

این تحقیقات تاکید کرد: لازم است پزشکان از این موضوع آگاه باشند و برای کنترل کامل بیماری سطح گلوکز خون بیماران را به طور دوره‌ای زیر نظر داشته باشند و مطمئن شوند که بیماران داروهای لازم را زودهنگام با بروز بیماری دریافت می‌کنند.

محققان بعد از تجزیه و ارزیابی 27 مطالعه انجام شده از بیش از 314 هزار نفر و بسیاری از مطالعات مرکز تحقیقات دیویس وابسته به دانشگاه کالیفرنیا به این نتایج دست یافتند.

پژوهشگران آمریکایی پیشتر موفق شدند که ژن عامل ابتلا به بیماری پسوریازیس را کشف کنند.

پژوهشگران گفتند: بروز تغییر یا جهش در ‍ژن CARD14 در نتیجه تغییرات محیطی مختلف عامل ابتلا به پسوریازیس پلاک است.

پسوریازیس یکی از شایعترین بیماریهای پوستی است. تصور می‌شود که این بیماری التهابی مزمن غیر عفونی ناشی از نقص در توارث باشد که موجب تولید بیش از حد کراتین می‌شود. شروع بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد ولی بیشتر بین سنین 15 تا 35 سال شیوع دارد.

پسوریازیس پلاک‌، پسوریازیس خالدار، پسوریازیس معکوس، پسوریازیس قطره‌ای، پسوریازیس پوستولر لوکالیزه، پسوریازیس ناخن و پسوریازیس اریترودرمیک از انواع پسوریازیس هستند.

ضایعات این بیماری به صورت لکه‌های قرمز و برجسته پوستی که با پوسته‌های نقره‌ای پوشیده شده‌اند، ظاهر می‌شود. لکه‌های پوسته دار، ساختمانی از پوست زنده و مرده دارند که خود ناشی از افزایش زیاد میزان رشد و انتقال سلولهای پوستی است.

اگر پوسته‌های روی ضایعه تراشیده شوند، زمینه قرمز تیره با نقاط خونریزی دهنده‌ای ظاهر می‌شود. این لکه‌ها مرطوب نبوده و ممکن است با خارش یا بدون خارش باشند.

نواحی خاصی از بدن که به ابتلای این بیماری تمایل دارند شامل پوست سر، سطوح باز شونده آرنج‌ها و زانوها، قسمت پائین پشت بدن و ناحیه تناسلی است.

از مشخصات پسوریازیس، دو طرفه بودن ضایعات آن است. به طور تقریبی در یک چهارم تا نیمی از بیماران، ناخن‌ها نیز مبتلا می‌شوند.

ابتلای ناخن‌ها موجب گودافتادگی روی آنها، بد رنگی، خرد شدن لبه آزاد آنها و جدا شدن تمام ناخن از بستر آن می‌شود.

وقوع پسوریازیس بر کف دستها و کف پاها می‌تواند باعث جوش‌های چرکی شود.
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =