رییس‌ جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران حافظ امنیت خلیج فارس و کشورهای همسایه و خواهان سلامت و پیشرفت ملت‌های منطقه است.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الکویت و در پاسخ به این سوال که آیا آسیا و کشورهای آسیایی می‌توانند در اداره جهان نقشی داشته باشند، گفت: تردیدی نیست که جهان نیازمند نظم جدیدی است، چرا که امروز نظام مادی که دوره‌ای برده‌داری و استعمار و امروز نظام سرمایه داری را اداره می‌کند، شکست خورده و نتوانسته سعادت را برای بشریت به همراه داشته باشد.
اهم سخنان رییس جمهور در ادامه به نقل از ایرنا می‌آید:
  • مبانی فکری نظام حاکم بر جهان از اساس اشتباه بوده است. تعریفی که این نظام از انسان و جامعه انسانی دارد، صحیح نیست در حالی که مشکلات جامعه بشری تنها با روش‌ها و نگاه انسانی حل شده و سعادت انسان‌ها از روش‌های انسانی تامین می‌شود.
  • انسان‌ها باید همواره به دنبال عدالت باشند. در آسیا گرایش به عدالت‌، دوستی، محبت و خدمت به انسان‌ها بسیار قوی است که البته این خصوصیات در میان سایر ملت‌ها نیز وجود دارد.
  • آسیا به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ مادی غنا و توانمندی آن را دارد که بتواند به سعادت جامعه بشری کمک کند و این اتفاق به فضل الهی و با همکاری تمام ملت‌ها در سایر قاره‌ها اتفاق خواهد افتاد.
  • به مرور ملت‌ها در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. عدالت موضوعی فطری بوده و همه انسان‌ها دوستار آن هستند. همه انسان‌ها به خدا پرستی و عزت علاقه دارند و در این نگاه ملت‌ها به سرعت در حال نزدیکی به یکدیگر هستند.
  • راهی جز اتحاد بشر حول عدالت و انسانیت وجود ندارد و جهان به سرعت به آن سمت حرکت می‌کند. مشکلات را باید با دوستی و منطق حل کرد و راه آن گفت و گو و تعامل است.
  • اجلاس سران آسیایی شروع بسیار خوبی در مسیر گفت و گو و تعامل میان کشورها و ملت هاست. البته انتظار نداریم که در یک نشست تمامی مسائل حل و فصل شود، مهم این است که در مسیر مودت و دوستی حرکت کنیم.
  • موضوع هسته‌ای که غربی‌ها آن را مطرح می‌کنند مربوط به نیروگاه بوشهر نمی‌شود؛ چرا که بیش از 500 نیروگاه شبیه به آن در سراسر دنیا وجود دارد و هیچ خطری هم ایجاد نکرده است. نزدیک به 12 میلیون نفر از مردم ایران در استان بوشهر و استان‌های همجوار آن به خوبی زندگی می‌کنند. ما همانطور که به ملت ایران علاقه داریم نسبت به سایر ملت ها نیز اینچنین هستیم.
  • آنچه غربی‌ها آن را مطرح کرده و تبلیغ می‌کنند موضوع سلاح هسته‌ای است که آن نیز از پایه و اساس دروغ است. جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده هیچ اعتقاد و نیازی به سلاح اتمی ندارد چرا که معتقد است آن کسانی که بمب اتم در اختیار دارند نیز نمی‌توانند از آن استفاده کنند؛ ما سلاح اتمی را خلاف منطق و عقل می‌دانیم.
  • آمریکایی‌ها و غربی‌ها نمی‌خواهند هیچ کشوری بزرگ بوده و پیشرفت کند. آنها همه را تسلیم خود می‌خواهند و این اخلاق بسیار زشتی است در حالی‌که منطقی که جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند به نفع آنها نیز است.
  • ایران و کویت با یکدیگر دوست هستند و ما هر چه را برای مردم خود می‌خواهیم برای سایر ملت‌ها بخصوص کشورها و ملت‌های همسایه نیز طلب خواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران حافظ امنیت خلیج فارس ، کشورهای همسایه و سلامت مردم منطقه است.
  • ایران 7 هزار سال سابقه تمدنی دارد و با تحریم و این گونه مسائل ساقط نخواهد شد و کسانی که فکر می‌کننند می‌تواند به واسطه تحریم‌ها ملت ایران را ساقط کنند، مطمئناً تاریخ را نمی‌شناسند.
  • کسانی که ایران را تحریم کرده‌اند اگر به دوستی و همکاری روی بیاورند بیشتر سود خواهند برد. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال دشمنی با دیگران نبوده است.
  • در اقتصاد ایران هیاهو و تبلیغات بیشتر از واقعیت است. ایران اقتصاد بزرگی دارد که حجم آن سالانه یک هزار و 100 میلیارد دلار بوده و مبادلات خارجی بخش کوچکی از آن را تشکیل می‌دهد البته این به معنای آن نیست که هیچ مشکلی وجود ندارد چرا که تحریم به هر حال مشکلاتی ایجاد می‌کند اما این موضوع هرگز باعث از بین رفتن استقلال و تعطیل شدن برنامه‌های صحیح ملت ایران نمی‌شود.
  • غربی‌ها موضوع هسته‌ای را به بهانه‌ای برای اعمال فشار به ملت ایران تبدیل کرده‌اند. آنها ترسی از بمب اتم ندارند و به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال دستیابی و ساخت سلاح هسته‌ای نیست. اگر آنها مخالف بمب بودند در ابتدا بمب‌های خود را از بین می‌بردند و این در‌حالی است که آنها روز به روز به تعداد بمب‌های خود اضافه کرده و صهیونیست‌ها را نیز به آن مجهز کرده‌اند.
  • آنها خودشان ملت ها را از بمب می ترسانند و با استفاده از این ترس، مخالفان خود را متهم می کنند چرا که فقط می خواهند خودشان بمب اتم در اختیار داشته باشند.
  • جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های غرب را قبول نداشته و آنها را ظالمانه می‌داند و آن را به صراحت اعلام کرده و نمی‌پذیرد. اگر آنها نیز سیاست‌های ما را قبول ندارند باید به صراحت اعلام کنند یا این‌که برای سیاست‌های خود دلیل بیاورند اما این‌که بخواهند ما را به داشتن سلاح اتمی متهم کنند دروغی آشکار و ضعف آنان در دفاع از سیاست هایشان است.
  • دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات منطقه کاملا روشن است. معتقدیم برخورداری مردم از آزادی، عدالت و احترام و انتخاب دولت‌ها، حق آنان بوده و آنها باید دولت‌های خود را خودشان انتخاب کنند و همه نیز باید این حق را محترم بشمارند.
  • این موضوع تنها به خاورمیانه منحصر نیست بلکه در همه دنیا به این شکل است و در حقیقت این بهاری که از آن به عنوان بهار عربی یاد می‌شود در واقع بهار بشری است که هنوز مقدمه و جزیی از راه است.
  • باید بهار انسانی در جهان ایجاد شود که در آن همه ملت‌ها آزاد بوده و با پیشرفت، عزت، دوستی و احترام اداره شوند. ملت‌ها باید دنیا را اداره کنند و این بهاری انسانی، سرشار از زیبایی و دوستی است که هرگز با جنگ به دست نیامده و تنها با تفاهم و دوستی ایجاد خواهد شد.
  • اگر گروهی با جنگ بر گروه دیگر غلبه کرده و حاکم شوند این در حقیقت ادامه همان وضع فعلی خواهد بود. ما طرفدار تغییر محتوا هستیم و در حالی که همه ملت‌ها را دوست داشته و آ‌نها را برابر می‌دانیم معتقدیم که ملت‌ها باید تصمیم بگیرند و هیچکس حق ندارد موضوعی را بر ملت ها تحمیل کند.
  • ما ملت سوریه را دوست داشته و به آنها احترام می‌گذاریم و معتقدیم این حق ملت سوریه است که حاکمان خود را بدون دخالت دیگران انتخاب کنند.
  • جمهوری اسلامی ایران معتقد است جنگ هرگز روش خوبی برای حل مسائل در سوریه نیست و کسی که با جنگ به قدرت برسد و یا بخواهد قدرت خود را تثبیت کند موفق نخواهد بود.همه باید در سوریه به تفاهم ملی که منجر به برگزاری انتخاباتی آزاد شود، رسیده و هر کسی را که مردم انتخاب کردند، مورد احترام همگان باشد. هیچ کس حق ندارد به طرفین درگیری در سوریه کمک کند. همگان باید طرفین را به ایجاد تفاهم تشویق کنند چرا که کشته شدن مردم سوریه از هر طرف که باشند، موجب ایجاد کینه و از بین رفتن سوریه خواهد بود.
  • در بحرین نیز اوضاع به همین شکل است؛ خلیفه جای خود را دارد اما مردم نیز باید دولت را خودشان انتخاب کنند که باید در این راستا با یکدیگر گفت و گو و تفاهم کنند.
  • طرفین درگیر در سوریه می‌توانند در عید قربان اعلام آتش بس کنند و هیچ کس نباید از آن سوء استفاده و یا آن را نقض کند بلکه همه باید با کمک یکدیگر روند برگزاری انتخابات آزاد در سوریه را اداره کنند.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجوی غیربورسیه IN ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    3 4
    با سلام.خواهش میکنم اقای احمدی نزاد توجه بفرمایید که تمام این فشار را ما دانشجویان دور از وطن که نه راه پیش داریم نه پس داریم تحمل میکنیم.اگر دولت نمیتواند کا را ارز مرجع بدهد ,برای چه اصرار به جنگ و فشار تحریم میکند؟ما واقها در عذابیم . خواهش میکنیم فرض کنید ما فرزندان خودتان هستیم.لطفا بیشتر از این ما تحمل فشار را نداریم.خواهش میکنم خبر ان لاین منتشر کنید.لطفا حذف نکنید .این مشکل همه دانشجویان غیر بورس میباشد