دبیر سومین همایش باران غدیر گفت: اساس همایش باران غدیر، اصرار و الزامی است که پیامبر اسلام (ص) برای جاودانه کردن ولایت علی (ع) و موضوع غدیر در قالب هنری و ادبی داشته اند.

عباس شکوهمند - به گزارش خبرآنلاین، دومین نشست رسانه ای سومین همایش بین المللی باران غدیر با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، حجت الاسلام دکترمحمدرضا زائری، دبیر علمی این همایش و حبیب ایل بیگی، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری و دبیر اجرایی همایش در سالن شماره 2 تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
دکتر محمدرضا زائری، دبیر علمی همایش بین المللی باران غدیر گفت: این همایش بین المللی با هدف شناسایی و معرفی ادبا، شاعران و پژوهشگران مذاهب و ملیت های گوناگون که آثاری درباره پیامبر اسلام (ص)، ولایت امیرالمومنین علی (ع)، غدیر خم، محبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، قرآن کریم و موضوعات مرتبط خلق کرده اند، برگزار می شود.
وی ادامه داد: همچنین ایجاد بستری مناسب برای ارتباط میان دینی و میان مذهبی هنرمندان و ادبا و تقویت این گونه ادبی خاص که در آن توسط ادبای غیر مسلمان به مناقب و آموزه های پیشوایان دین اسلام و مذهب تشیع پرداخته شده از دیگر اهداف همایش بین المللی باران غدیر است.
زائری با بیان اینکه اساس همایش باران غدیر اصرار و الزامی است که پیامبر اسلام (ص) برای جاودانه کردن ولایت علی (ع) و موضوع غدیر در قالب هنری و ادبی داشته اند، افزود: احساس مسئولیت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری چنین همایشی از همین امر ناشی شده باشد.
وی افزود: پیامبر اسلام در جریان واقعه غدیر خم و پس از آن همواره اصرار داشتند که این موضوع به طرق گوناگون جاودانه شود و فرموده بودند که پدران تا قیام قیامت این موضوع را برای فرزندانشان نقل کرده و از این راه ولایت علی (ع) را جاودانه کنند.
دبیر علمی همایش باران غدیر همچنین اضافه کرد: حتی پیامبر اکرم (ص) در جریان واقعه غدیر از «حسان بن ثابت» که شاعر بوده است، می خواهند که برخیزد و برای این رویداد مهم تاریخی و آسمانی شعر بگوید.
این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: این تلاش ها برای ماندگار کردن ولایت امیرالمومنین (ع) و غدیر خم در طول تاریخ ادامه داشته و علامه امینی صاحب دائره المعارف «الغدیر» نمونه های زیادی از این آثار و اشعار را ذکر کرده است.
دبیر همایش باران غدیر گفت: در طول دو سال گذشته این همایش با موفقیت برگزار شده و توانسته دستاوردهای خوب و ارزشمندی هم به دست آورد؛ از جمع آوری، تدوین و نشر آثار هنرمندان و ادبای داخلی و خارجی شرکت کننده گرفته تا تشویق و ترغیب آن ها برای فعالیت های بیشتر و تاثیرگذارتر از جمله دستاوردهای دو دوره همایش باران غدیر بوده است. وی در همین خصوص ادامه داد: از دیگر دستاوردهای همایش بین المللی باران غدیر طرح موضوع و معرفی گونه ادبی ای که در این همایش مورد نظر است، ترویج موضوع در مجامع مختلف آکادمیک و رسانه ای، و همچنین انتشار آثار در داخل و خارج از کشور بوده است.
دکتر زائری اظهار کرد: برنامه های زیادی پس از برگزاری همایش باران غدیر با موضوعات مرتبط برگزار شد و در آن ها از مهمانان شرکت کننده در این همایش دعوت به عمل آمد.
وی اهتمام به نگارش پایان نامه های دانشجویی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در موضوع طرح شده در همایش باران غدیر را از دیگر دستاوردهای مهم این همایش خواند و خاطرنشان کرد: در طول 2 سال گذشته که این همایش برگزار شده به طور مکرر پایان نامه هایی در زمینه موضوع مورد پرداخت در این همایش نوشته و به ثبت رسیده است.
زائری افزود: دبیرخانه همایش باران غدیر وعده می دهد که با تمام توان حاضر است از چنین پایان نامه هایی هم در زمینه مشاوره و کار علمی و هم برای تدوین و انتشار آن ها حمایت کند؛ حتی این وعده را درباره پایان نامه هایی که پیش از برگزاری این همایش و در ارتباط با موضوع همایش نوشته شده است هم عملی خواهیم کرد.
دبیر علمی سومین همایش باران غدیر گفت: در کنار این دستاوردهای مهم علمی کارهای جنبی زیادی هم انجام شده است که از جمله می توان به انتشار بیانیه هنرمندان و ادیبان شرکت کننده در همایش برای محکوم کردن توهین به پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد.
وی توضیح داد: در کنار محکومیت این حرکت غیر انسانی از سوی مردم ما، اینکه عده ای شاعر و پژوهشگر غیر مسلمان از حدود 10 ملیت و 4 دین مختلف به محکوم کردن آن بپردازند و به ارزشها و آموزه های والای پیامبر اسلام (ص) تاکید کنند، خود نکته قابل توجه و جدی ای است.
این مقام مسئول درباره سومین دوره همایش باران غدیر اظهار کرد: امسال در سومین دوره برگزاری موسیقی را هم به همایش اضافه کردیم؛ یعنی اگر در سال گذشته در دومین دوره ملیت های مختلف شرکت کننده را اضافه کردیم، امسال علاوه بر این گسترش کمی مقوله موسیقی را هم به دو مقوله شعر و مقاله افزودیم.
وی با اشاره به حضور گروه قوالی از کشور پاکستان در رشته موسیقی در این همایش گفت: در سومین همایش باران غدیر سبک شناسی و بررسی آیین غدیریه خوانی که از سال های دور رایج بوده امسال مورد پرداخت این همایش قرار خواهد داشت.
وی در ادامه تشریح برنامه های سومین دوره همایش بین المللی باران غدیر که از 6 تا 9 آبان ماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: امسال در این همایش حدود 5 کتاب رونمایی و منتشر خواهد شد که دستاورد چنین کاری پرداختن جدی به حوزه نشر آثار شاعران و نویسندگان غیر مسلمان درباره ارزش ها و آموزه های اسلامی در آینده است.
دکتر زائری با اشاره به بخش ویژه سومین دوره همایش باران غدیر گفت: بخش ویژه همایش امسال برنامه «رحمه للعالمین (ص)» درباره مقام و منزلت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) است که هدف از برگزاری آن نشان داده این نکته است که اگر چه از سوی گروه خاصی به پیامبر اسلام (ص) توهین شده اما هنرمندان و ادبا و پژوهشگران زیادی از پیروان ادیان مختلف از جمله مسیحیان و هندو ها هستند که برای پیامبر اسلام (ص) ارزش و احترام ویژه ای قائلند.
وی در ادامه به بخش بزرگداشت از «پولس سلامه» نویسنده و شاعر لبنانی اشاره کرد و گفت: پولس سلامه نویسنده کتاب ارزشمند «ملحمه الغدیر» است که در این برنامه بزرگداشت، فرزند پولس سلامه حضور خواهد یافت و کتابی هم با موضوع بزرگداشت او منتشر خواهد شد.
وی از رونمایی و انتشار کتب های «حماسه پیامبر» به قلم جرج شکور، «هماری رسول»، برگزیده آثار 400 شاعر اردو زبان و هندو مذهب، و کتاب «مناقب حضرت علی (ع) در شعر شبه قاره» در سومین همایش بین المللی باران غدیر خبر داد و گفت: انتشار این آثار زمینه را برای آشنایی و تعامل دو جانبه نخبگان فرهنگی و ادبی ایرانی و غیر ایرانی و مسلمان و غیر مسلمان فراهم می سازد.
زائری در ادامه گفت: تلاش هایی که در این همایش انجام می گیرد زمینه را برای گسترش جریان بیداری اسلامی و آشنا ساختن جهانیان با ارزش ها و آرمان ها اسلامی فراهم می کند.
وی توضیح داد: هنگامی که استادان و پژوهشگران و ادیبان غیر مسلمان از ارزشهای و آموزه های والای دین مبین اسلام از جمله آموزه های پیامبر (ص) و قرآن کریم، ولایت امیر المومنین و غدیر خم، آرمان های اخلاقی و اجتماعی اهل بیت پیامبر (ص)ف قیام عاشورا و واقعع کربلا و ... سخن می گویند، خیلی متفاوت است تا هنگامی که خود ما که مسلمان هستیم از آن ها سخن بگوییم؛ از این نظر تاثیر چنین فعالیت هایی و خروجی چنین همایشی بر مخاطبان در سراسر جهان بسیار بیشتر خواهد بود.
دبیر سومین همایش باران غدیر در پایان گفت: وقتی استکبار جهانی با توهین به مقدسات ما در پی تضعیف ما ست، ایجاد فضاهای اینچنینی و برگزاری چنین همایش هایی بستری را برای همدلی، همزبانی و تعامل و همزیستی مسالمت آمیز با محوریت آموزه های مقدس و ارزشمند اسلام فراهم می کند و در تبیین ارزش ها پیامبر مکرم اسلام (ص) و ولایت علی (ع) بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
لازم به ذکر است سومین دور از همایش بین المللی باران غدیر در روزهای ششم و هفتم آبان ماه در تهران و روزهای هشتم و نهم آبان ماه در مشهد مقدس با حضور شاعران، نویسندگان و هنرمندان مسلمان و غیر مسلمان از ادیان و ملیت های مختلف که در خصوص مدح و منقبت حضرت رسول(ص)، حضرت علی (ع) و واقعه مبارک غدیر آثری ارائه کرده اند، برگزار می شود.
گفتنی است در این دوره از جشنواره در کنار برگزاری همایش از سه کتاب " ملحمه الغدیر"، "هماری الرسول" و "مناقب حضرت علی" رونمایی خواهد شد. همچنین در این دوره از همایش گروه قوالی "عابد مهر علی خان" از پاکستان نیز به مدت دو روز در تالار سوره به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =