در حالی که خبرها حاکی از افزایش ایدز از طریق تماس جنسی در کشور است آمار های مربوط به بیماران ناشناخته نیز بین 70 تا 90 هزار نفر متغیر است.

به گزارش خبرآنلاین؛ رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت از افزایش 20 درصدی مبتلایان به HIV از طریق روابط جنسی در کشور خبر داد و گفت: پیش بینی می کنیم 70 هزار مبتلا به HIV در کشور هنوز ناشناخته اند. 

عباس صداقت صبح دوشنبه در حاشیه اولین کنگره بین المللی تحقیقات ایدز در ایران که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: همچنان بیشترین ابتلا به ایدز در کشور از طریق اعتیاد تزریقی است ولی شواهدی در دست است که نشان می دهد این الگو در حال تغییر بوده و موارد ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی رو به افزایش است.

او درباره برنامه های کاهش آسیب در ایران گفت: پیشگیری از انتقال ایدز از طریق رفتارهای جنسی یکی از برنامه های وزارت بهداشت برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به ایدز است.

صداقت از همکاری وزارت بهداشت با سایر دستگاه ها برای پوشش برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی در پایانه ها، راه آهن و هواپیمایی خبر داد و گفت: تاکنون 24 هزار مورد HIV در کشور تحت پوشش برنامه های مراقبتی وزارت بهداشت قرار دارند.

وی با اعلام اینکه ارائه تمامی برنامه های مراقبتی از مبتلایان به HIV رایگان و محرمانه است افزود: تخمین می زنیم 93 هزار نفر در کشور بهHIVمبتلا باشند که 70 هزار نفر آنان از وضعیت ابتلای خودشان آگاه نیستند.

پیش از این  مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت اعلام کرده بود ؛ «بر اساس فرمولهای سازمان بهداشت جهانی، می‌توان گفت بین 100 تا 120 هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در کشور ما رخ داده یعنی اکنون بین 80 تا 100 هزار فرد مبتلا به این ویروس و ناقل آن بدون اینکه حتی خودشان بدانند، به این عفونت مبتلا هستند و می‌توانند عامل انتقال آن به دیگران باشند.»

اما صداقت با اعلام اینکه 67 درصد موارد ابتلا به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی است، گفت: سهم انتقال ایدز از طریق روابط جنسی از سال 65 تا 90 ، 7 درصد بود که این آمار در سال گذشته به 10 درصد رسیده است که نشان می دهد 20 درصد افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی را در کشور داشته ایم.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    3 1
    لطفاً از لفظ ایدزی استفاده نکنید چون به نظر میرسد بار منفی داشته باشد و یکی از موانع پیشگیری از این بیماری همین نحوه برخورد است. با تشکر.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    4 0
    به دلیل عدم امکان ازدواج برای جوانان ایدز داره سریعا از طریق جنسی شیوع پیدا می کنه و من فک می کنم یه تهدید بزرگ بشه بزودی خیلیها به سن 35 رسیدن وامکانازدواج ندارن و ازطریقجنسیاینخلا راپرمیکنن
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      0 0
      ربط دارد ولی نه زیاد! چرا؟ چون درباره متاهلانی که از طریق جنسی مبتلا می شوند و همسر و فرزندان خود را بی گناه آلوده می کنند، صدق نمی کند. ضمنا کسانی که به این طریق آلوده می شوند، قطعا حداقل امکانات مالی را داشته اند. پس می توانستند ازدواج کنند و روابط جنسی سالمی را داشته باشند تا مبتلا نشوند.
  • بدون نام EU ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    4 0
    چون داروهای ضد ایدز را تولید نمی کنیم ( و مثل اینکه برنامه ایی هم برای تولید آن نداریم) و بیمار بنده خدا به هر دلیلی که مبتلا شده می داند دارویش راباید از خارج ( مثلا" هند ) خودش تهیه کند لزومی نمی بیند که مراجعه کند و خودش را معرفی کند( چون از خدمات درمانی در اینجا نمی تواند استفاده کند ) و این گرفتاری های زیادی برای دیگران می تواند ایجاد کند حتی بطور ناخواسته.
  • بدون نام EU ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    6 0
    اگر داروهای ضد ایدز در ایران تولید شود هزینه دارو قابل تحمل خواهد بود ولی اگر بخواد با این نرخ ها داروی این بیماران وارداتی باشد خیلی گران تمام می شود.