۰ نفر
۱۲ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۰

هادی معیری نژاد

خبرهای پی در پی درباره موج سوم ایدز که همانا از طریق تماس جنسی است روز به روز بر نگرانی ها می افزاید.

روز به روز آمار افراد مبتلا به ایدز که خود از بیماریشان بی خبرند ابعاد جدید میابد. کسانی که نه از طریق سوزن آلوده در کوچه پس کوچه های تنگ و تاریک ویا در گوشه زندان بلکه در عین سلامت و شور جوانی به ویروسی مبتلا شده اند که دوره پنهان آن آنقدر هست که جمعیتی را تهدید کند.

چندی پیش مسئولان آماری دادند که در آن تعداد افراد ناآگاه از بیماری ایدز بین هفتاد تا هشتاد هزار نفر ذکر شد این تعداد به اضافه تعداد رسمی مبتلایان به ایدزگرچه به نسبت دیگر کشورها زیاد نیست. اما نکته نگران کننده برخورد ما با این بیماریست که ممکن است در آینده نزدیک کشور مارا با سونامی ایدز مواجه کند.

آمار بالای اعتیاد به مواد مخدر که به دلیل هم مرز بودن ما با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان گویا دیگر ناگزیر شده است، گرچه مشکل مهمی در راه مبارزه و کنترل ایدز است اما از آن مهمتر نقش ناآگاهی در بروز موج سوم ایدز یعنی تماس جنسی است.

تماس جنسی بیرون از چارچوب ازدواج به دلیل اینکه با فرهنگ ما مغایرت دارد، تابو محسوب می شود. لذا آگاهی از ضررها و خطرات آن هم به عنوان رازی مگو در محیط های آموزشی ما جا افتاده است.

اما نکته این است که نقش آگاهی بخشی در مورد این بیماری حتی بیرون از محیطهای آموزشی نیز بسیار کمرنگ است.
افزایش سن ازدواج و دلایل مختلف اجتماعی دیگر موجب افزایش روابط جنسی خارج از عرف شده و گرچه این روابط افزایش یافته اما صحبت درباره آن هنوز مانند قبل تابو محسوب می شود لذا آگاهی بخشی در مورد کنترل روابط جنسی و سالم نگه داشتن آن و یا حتی چگونگی حفاظت از ایدز در مقاربت های خارج از عرف نه تنها در بخش رسمی متولی مشخصی ندارد بلکه در بین خانواده ها هم با بحران آگاهی صحیح مواجه است .

به عنوان مثال گرچه وزارت بهداشت و سازمان گردشگری می دانند بسیاری از مسافران به مناطق توریستی مخصوصا در جنوب شرقی آسیا با هدف خوشگذرانی سفر می کنند اما حتی یک بروشور آگاهی بخش و آموزشی برای کنترل رفتار مسافران ارایه نمی شود و هنگام ورود هیچ نهادی نمی تواند مسافران را از لحاظ آلوده شدن و یا نشدن مورد مطالعه قرار دهد.

تنها تخمین ها در این مورد، ساز و کار موجودند که آنهم در شرایط خاصی مثل بیماری ایدز کاملا ناکارآمد است چرا که صورت وضعیت روشنی از جایگاه این بیماری در کشور نمی دهد.

بسیاری از مبتلایان به این بیماری ازدواج می کنند و افرادی که تا کنون دست از پا خطا نکرده اند را با انگ ناگزیر اچ آی وی آلوده می کنند.و این چرخه در نهایت جامعه را ناگهان با بحرانی مواجه می کند که دیگر کنترل شدنی نیست. حال باید به این نکته اشاره کرد که در شرایطی که مسئولان حتی از موج سوم ایدز برای ترساندن نسل جوان از بی بند و باری جنسی استفاده می کنند حتی المقدور به راهکاری بیاندیشند که آگاهی های عمومی هم از نقطه صفر به حدی برسد که توان کنترل این موج سوم را داشته باشد.

در ماه های اخیر گرانی ابزار پیشگیری از بارداری که علیرغم تکذیب وزارت بهداشت واقعیتی ناگزیر است. بر خطرات تماسهای جنسی افزوده است در صورتی که در شرایط خاصی مثل این شرایط، حتی توزیع مجانی آن نه به عنوان وسیله ای برای کنترل جمعیت بلکه به عنوان جلوگیری کننده از امراض مقاربتی توصیه می شود.

همه اینها در حالی است که وزارت بهداشت می تواند به عنوان مثال داروخانه ها را ملزم کند که همراه هر بسته دارو یک بروشور جامع و مجانی درباره ایدز و راه های انتقال و حفاظت از آن ارایه کنند. و برخی راهکارهای دیگر که در صورت جدی انگاشته شدن آمار مبتلایان قابل طرح ریزی و برنامه ریزیست.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الف IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    5 0
    ممنون از مقاله منطقی و آگاهی رسانی شما ، امیدواریم مسئولان هم این نظرات کارشناسی را جدی بگیرند
  • hasan IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    3 0
    چرا ورود کاندم محدود شده است
  • بدون نام US ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    5 0
    ای اقا فروش کاندوم را دارند کم میکنند و از جلوی چشم بر میدارند که اینجوری تولید بچه رو زیاد کنند بعد شما از رایگان بودنش حرف میزنی
  • محمد IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    4 0
    1-اسم بردن از کاندوم در مدارس ممنوعه 2-انباردارویی استان خوزستان برای شش ماهه آخرسال91اعلام کرده هیچ وسیله پیشگیری تحویل نخواهدشد
  • بدون نام GB ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    1 0
    یه بسته کاندوم 15000 تومان!!!
  • ر- ح IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    1 0
    نویسنده محترم : با تشکر از مقاله مفید و ارزشمندتان اما : از سفر ایرانی ها به کشور های جنوب شرقی آسیا گفته اید , در این مورد باید یاد آوری کنم در این کشورها زنان روسپی زیر نظر اداره بهداشت فعالیت می کنند تا خطری متوجه صنعت توریسم آنها نشود . بنابراین خطر این قبیل مسافرتها در مقابل زنان خیابانی , دختران فراری و جوانان بیکار کشورمان که هیچگونه مرکز کنترلی ندارند تقریبا هیچ است