۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۲

اگر فکر می‏کنید هرزنامه‏ها به‌طور تصادفی به ای‌میل شما سرازیر می‏شوند، در اشتباهید. برای خلاصی از آنها باید اسمتان را عوض کنید

پژوهشگران طی برنامه‌ای تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد هرزنامه‏هایی که به ای‌میل شما فرستاده ‏می‏شود، ممکن است به حرف اول به‌کار رفته در نشانی ای‌میلتان بستگی داشته باشد. این تحلیل که روی بیش از 500 میلیون هرزنامه انجام شده، حروفی را مشخص کرده است که بیش از همه در معرض دریافت هرزنامه‏ها قرار گرفته‏اند.

بنا بر نتایج این تحقیق، ای‌میل‏هایی که با حروف M، A و S شروع ‏می‏شوند، بیش از 40درصد هرزنامه‏ها را دریافت ‏می‏کنند. آن‏هایی نیز که با Q یا Z شروع ‏می‏شوند نیز حدود 20درصد هرزنامه ‏می‏گیرند.
دلیل این تفاوت به روشی برمی‏گردد که فرستندگان این هرزنامه‏ها برای ایجاد ای‌میل آدرس‏ها از آن استفاده می‌کنند.

حروف الفبا حمله می‏کنند
این تحقیق توسط دکتر ریچارد کلایتون، استاد علوم کامپیوتری دانشگاه کمبریج انجام شده تا دلیل تفاوت میزان هرزنامه‏های دریافتی افراد را کشف کند. وی برای طرح پژوهشی خود از 550 میلیون هرزنامه استفاده کرد که از تاریخ اول فوریه تا بیست و هفتم مارس 2008 به نشانی ای‌میل‏های شبکه دمون فرستاده شده بود.

با نگاهی به کل این هرزنامه‏ها، دکتر کلایتون دریافت که تعداد پیغام‏هایی که هر فرد دریافت می‏کند، با حرف اول آدرس ای‌میل او ارتباط دارد. محبوب‏ترین حروف برای فرستندگان هرزنامه «R»، «S»، «M»، «A» و «P» هستند.

حدود 40درصد این پیغام‏های بی‏ارزش، به ای‌میل‏هایی با حروف اولیه فوق ارسال شده بودند. در مقابل، حروف «Z»، «Q» و «Y» اهمیت کمتری داشتند. در مورد این حروف، تعداد هرزنامه‏ها در حدود 20درصد یا کمتر بوده است.

دکتر کلایتون می‏گوید که علت این تفاوت را می‏شود تا حدی توضیح داد. فرستندگان‏ هرزنامه‌ها اغلب دست به حمله‏ به اصطلاح «لغت‏نامه‏ای» می‏زنند؛ به این معنی که فرستنده هرزنامه،‏ بخش اول آدرس ای‌میل فعالی را که می‏شناسد، کنار علامت @ قرار می‏دهد و سپس دامنه‏های دیگری را که سرویس ای‌میل دارند، به آن اضافه می‌کند تا یک نشانی ای‌میل جدید بدست بیاید.

برای مثال، فرستنده می‏داند که شخصی حقیقی، چنین آدرس ای‌میلی دارد: john@example.com ، پس ممکن است john@another.com را نیز امتحان کند تا ببیند آیا چنین ای‌میلی وجود دارد یا نه.
در نتیجه، اختلاف بین نام‏هایی که با حرف «M» شروع ‏می‏شوند، در مقایسه با «Q» را می‏توان این‏گونه توضیح داد: احتمالا ‏فرستندگان علاقه بیشتری به استفاده از اسامی معمول و رایج دارند.

البته، دکتر کلایتون اضافه می‏کند که در این تحقیق، چند مورد خلاف قاعده فوق نیز به چشم می‏خورد که نیاز به تحقیق بیشتر دارد. به طور مثال، به نظر ‏می‏رسد ای‌میل‌هایی که با حرف «U» آغاز ‏می‏شوند، به رغم این‏که تعداد کمی از آن‏ها وجود دارد، بیش از 50درصد هرزنامه‏ها را دریافت می‏کنند.

بی‏بی‏سی- سپتامبر 2008- ترجمه: آزاده پارساپور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =