فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به تکمیل گزارش نهایی تصادف واژگونی اتوبوس اسکانیا در محور ایذه – لردگان مقصران این حادثه را اعلام کرد.

سرهنگ محمدرضا مهماندار با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت موضوع، چندین گروه کارشناسی مجرب به محل حادثه اعزام شده‌اند و همه زوایای این تصادف و علت آن مشخص شده است، در خصوص این حادثه گفت: هنگامی که در تاریخ 26 مهرماه سال جاری اتوبوس اسکانیا به شماره 21ع955 ایران 13 به رانندگی مرحوم حجت‌اله مرادی پس از سوار کردن 35 دانش‌آموز دبیرستان دخترانه و تعدادی همراه (با احتساب راننده) مجموعا 44 نفر از مبدا بروجن به منظور برگزاری اردو به مقصد اهواز در حال حرکت بود، برابر اظهارات شاهدان که از سرنشینان اتوبوس بودند، شامل مشاور فرهنگی و دبیر آمادگی دفاعی دانش‌آموزان - که طی حادثه مجروح شده‌اند، - در زمان رفت و در مسیر شهرکرد تا اهواز، چندین مرتبه چراغ Stop اتوبوس به معنای وجود نقص فنی روشن که راننده آن را کم اهمیت اعلام کرده و گفته بود که نیاز به Reset دارد.

وی افزود: پس از این چندین مرحله توقف برای رفع آن، راننده مذکور ادامه مسیر داد و قرار بر این بود که در اهواز تعمیر اساسی در این خصوص انجام دهد.

فرمانده پلیس‌راه کشور ادامه داد: هنگامی که در ساعت 14:50 روز جمعه 28 مهرماه سال جاری، اتوبوس مذکور از سمت اهواز به سمت بروجن حرکت کرده بود، راننده اظهار کرد که نقص در شلنگ ترمز بوده که فعلا رفع شده و باید در اصفهان تعمیر اساسی صورت گیرد که نهایتا بعد از ثبت ساعت و عبور از پلیس‌راه دهدز باز هم چراغ هشدار روشن و ناگهان راننده اعلام کرد که ترمز ندارد و ترمز دستی نیز کار نمی‌کند.

مهماندار گفت: در این حال به علت اینکه اتوبوس در سرازیری قرار داشته، لحظه به لحظه به سرعت آن افزوده شد و علی‌رغم تلاش راننده جهت هدایت و مهار آن، از طریق فرمان و پیشگیری از برخورد با وسایط نقلیه دیگر نهایتا در سر پیچ چپ‌گرد، راننده توانایی کنترل وسیله را از دست داده و اتوبوس پس از برخورد به گاردریل سمت راست، از جاده خارج و ابتدا با پهلوی سمت راست به تله خاکی اصابت و پس از آن بر روی سقف واژگون می‌شود که به علت ضعیف بودن ستون‌های اتاق اتوبوس، بلافاصله دچار شکستگی و تخریب شده و باعث وارد شدن حداکثر فشار به سرنشینان شده است.

وی تصریح کرد: در بررسی‌ خطاهای ثبت شده در بوردهای کامپیوتری، بیشترین تعداد خطا در سیستم ترمز ضد قفل (ABS) بوده و سایر بوردها مانند گیربکس، ریتارد هم به این خطا اشاره کرده که این امر و شهادت سرنشینان گواهی است بر وجود نقص فنی مستمر در سیستم ترمز اتوبوس که از زمان شروع حرکت و سفر اگر جدی تلقی شده و بیشتر مورد توجه راننده قرار می‌گرفت، قطعا از وقوع این حادثه پیشگیری می‌کرد.

فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به جمع‌آوری تمامی اطلاعات به دست آمده از شهود عینی، بوردهای کامپیوتری و سرعت ثبت شده توسط دستگاه سرعت نگار لحظه‌ای (GPS) که بیانگر سرعت اتوبوس در دو دقیقه قبل از وقوع حادثه است، چهار مورد علت اصلی این تصادف مشخص شده است.

به گفته او علت‌های اصلی این حادثه از این قرار است:

بی مبالاتی راننده اتوبوس اسکانیا به شماره 955ع 21 ایران 13 به علت به کار انداختن وسیله نقلیه با عیب و نقص فنی (نقص در سیستم ترمز) و سایر علل موثر در بروز حادثه و تشدید صدمات بدنی شامل:

1- عدم رعایت نظامات دولتی از سوی شرکت مسافربری همسفر چابک سواران بروجن به علت صدور صورت وضعیت مسافری برای اتوبوس دارای نقص فنی 2

2- عدم رعایت نظامات دولتی توسط مدیر فنی شرکت مسافربری همسفر چابک سواران بروجن به علت تایید سلامت فنی و ایمنی اتوبوس دارای نقص فنی

3- عدم رعایت نظامات دولتی از سوی شرکت سازنده اتوبوس اسکانیا به علت ضعف ستون های اتصاف سقف با بدنه اتوبوس که بیشترین علت ضربات وارده به سر و گردن مسافرین در اثر آن بوده است.

4- عدم رعایت نظامات دولتی از سوی مرکز مکانیزه معاینه فنی شهر فلاورجان به علت صدور برگ معاینه فنی برای اتوبوس دارای نقص فنی.

45234

کد خبر 253350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    129 4
    همه مقصرند الا كساني كه دانش اموزان را اجبارا و با اتوبوسهاي درب وداغان مي فرستند
    • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
      64 2
      تو ایران معمولا" کسی که تو حادثه مرده مقصر شناخته میشه
    • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
      24 1
      حالا ببينيد با مشخص شدن مقصران با آنها چه كاري ميكنند. هيچي يه جريمه بعدش خداحافظ شما آزادي برو حالشو ببر . اينم قانون ما داريم؟
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    68 3
    خوب دیگه، با پیدا شدن مقصرین از فردا عزیزانی که از دست رفتن زنده میشن و غم از دل خانواده هاشون بیرون میره... دیگه هم از این اتفاقات بد نمیافته... انشالله
  • ناشناس IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    89 3
    پس مجریان این طرح چی؟؟؟؟؟؟؟
  • وحید IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    48 1
    متاسفانه در ایران خدمات پس از فروش خودروها در حد صفر هستش... و همچنین مراکز معاینه فنی کار خودشون رو به درستی انجام نمیدن... تا کی میخواهیم به این وضع ادامه بدیم و شاهد از بین رفتن مردم باشیم!!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    53 2
    حالا که اتوبوسها چراغ اعلام نقص فنی دارند، نباید پلیس راه آنرا کنترل کند؟
  • نیما IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    61 1
    مشاور تحصیلی کاروان راهیان نور دانش‌آموزان بروجنی که پس از حادثه هنوز در بیمارستان گلستان اهواز به سر می‌برد، گفت: اتوبوس ما مشکل فنی داشت و به همه مسئولان کاروان اطلاع دادیم؛ تنها به خواجه حافظ شیرازی نگفتیم که اتوبوس مشکل دارد. حالا تقصیر کی بوده؟؟؟؟ مسولان یا راننده اینم لینکش: http://www.khabaronline.ir/detail/253011/
  • بدون نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    45 1
    خوب ؛مقصر هم معلوم شد.حالا همه راحت بخوابیم
  • حمید IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    25 1
    من هم تایید میکنم مراکز بازرسی فنی خودروها درست عمل نمیکنند یادم هست یک سواری شخصی تولید داخلی مدل 84 فاقد abs داشتم ( نام خودرو را نمی برم ) سال 89 جهت بازدید دوره ای فنی به مراکز در نظر گرفته شده رفتم گفتند چرخ عقب ترمز ندارد بایستی ابتدا تعمیر کنی تا دوباره معاینه شوی خودرو را به تعمیرگاه بردم و لنت را عوض کردم و تعمیرکار مجددا رگلاژ کرد اما در برگشت به مرکز گفتند بازهم ایراد دارد گفتم من تعمیر کردم گفتند تمامی این مدل خودرو در ترمز چرخ عقب اشکال دارند و برگ تایید فنی را صادر کردند بعد از فروش خودرو به برادرم بعلت نگرفتن ترمز دچار حادثه شدند که خوشبختانه به خیر گذشت الان در تمامی تعمیرگاه ها میگویند سیستم ترمز که در داخل کشور نصب شده مورد تایید شرکت های برتر خودروسازی دنیا مانند بنز نیست
    • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
      21 1
      چه توقعا دارن مردم!!! بنز بياد بگه پرايد و آردي مورد تاييد ماست ؟!!!!!!!!!!!!! بعدشم ايران خودرو و سايپا بگن ما بنز رو تاييد نميكنيم !!
  • حمید IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    61 1
    قطعا خلبان مقصر بوده!
  • مسعود IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    24 2
    بابا خبر آنلاین لطفا به پلیس بگو که هر اتوبوس اسکانیایی که من سوار شدم چراغ stop روشن میشده در ضمن من در هفته 3 روز با اتوبوس میرم دانشگاه
  • بی نام IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    15 1
    درد اصلی را پیدا کنید مثلاً اکثر اتوبوسهایی که زائران کربلا را از سر مرزهای مختلف به مقصد می رسانند خراب است ونقص فنی دارند گواه من زائرانی است که ساعتها در جاده ها معطل می شوند تا ماشین یا تعمیر و یا تعویض شو د پلیس این موضوع را نیز پیگیری کند اگر دنبال علاج واقعی است نظرات فنی که داغ پدر ومادر آنان را تسکین نمی دهد
  • بدون نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    21 1
    از اولش هم معلوم بود این میشه....
  • رضا IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    9 2
    هر کی یک چیزی میگه. ما که آخرش نفهمیدیم کی مقصره؟
  • شهرام IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    12 1
    اگر شما فهمیدید کی مقصره به ما هم بگیئ. اخبار که گفت ماشین سالم بوده اما حالا شما......
  • سحر IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    23 1
    حیف تنی که رفت..... مقصر هر کی و هر چی بود به هیچ دردی نمیخورد
  • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    9 27
    مقصر اصلی راننده بود که قاتل جان 26 دختر بی گناه شد
  • منوچهر IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    23 2
    اکثر رانندگان پشت فرمان یا چرت می زنند - چایی می خورند - سیگار می کشند و یا معتادند.... یک لحظف غفلت با جان دهها فرد بیگناه بازی میشه
  • امین IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    45 2
    تو کشورهای توسعه یافته اولین کاری که میکنن بالاترین مقام مسول استفا میده ولی تو ایران رده پایین ترین فرد یا بی کس وکار ترین فرد رو مقصر جلوه میدن میره پی کارش.نامه تمام
  • بدون نام US ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    44 2
    جالبه در تمامی حوادث در ایران مقصر حادثه شخص فوت شده میباشد !!!!
  • عبداله GB ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    35 0
    در موارد اعلام شده مساوات را رعایت کن. چطور اسم مرحوم راننده را میاوری ولی‌ نام حقیقی‌ باقی‌ مقصران را نمیاوری؟چطور اسم شرکت کوتاهی‌ کننده اتوبوسرانی را میاری ولی‌ اسم شرکت اتوبوس سازی را نمیاوری؟ به نظرم به حمدالله پلیس و سایر دست‌اندرکاران راهیان نور قصور و تقصیری نداشتند.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    24 1
    ایمنی در نزد ما ایرانیان یعنی هیچ هیچ و هیچ ! نتیجه اش همین فاجعه میشه
  • بدون نام EU ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    24 1
    بله همه مقصربودند جز مقضرهای اصلی شایدم تقصیرخلبان است
  • ناشناس IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    23 0
    خوب این بود نظر پلیس محترم اما مسءول انتخاب و عقد قرار داد رفت و برگشت این اتوبوس چه شخص یا اشخاصی بودهاند؟
  • سپهر IN ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    24 0
    همه مقصر شدند بجز مقصر اصلی...!
  • بنده خدا IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    317 0
    خدا به پدر ومادر این عزیزان صبر بدهد ما هرساله شاهد چنین صحنه های غم انگیز از مسافران راهیان نور هستیم لطفا به امار سالهای گذشته رجوع شود حتی این عزیزان با قطار هم دچار حادثه شدند. روحشان شاد. فاتحه .....
  • آمیر IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    11 0
    خوب حالا..............
  • بدون نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    20 0
    کلی توضیح داده که ترمز خراب بوده گیربکس مشکل داشته و .... آخرش هم نیروی انسانی مقصر بوده. من نمی دونم پلیس راه تو چه حالتی نقص فنی و کیفیت پائین رو به عنوان عامل اصلی معرفی می کنه؟
  • بدون نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    5 1
    به نظر بنده ترتیب نوشتن این چهار دلیل برعکس است یعنی دلیل چهارم مهم تر و بعد سومی و ....
  • انسان IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    19 1
    خيلي زود همه چيز فراموش مي شه مثل باقي اتفاقاتي كه طي اين سالها براي محصلين رخ داده
  • بدون نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    10 3
    پس همه چیز ختم به خیر شد
  • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    20 2
    وای !!!!!! وای !!!!!! وای !!!!!! وای !!!!!! وای !!!!!! وای !!!!!! وای !!!!!! وای !!!!!! واااااااااااااااای !!!!!!
  • بدون نام EU ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    17 1
    فاتحه با صلوات /// پس با این تفاسیر همه اتوبوس هایی که شرکت اسکانیا تولید کرده باید جمع آوری بشه //
  • مهسا GB ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    11 0
    وای خدا باورم نمیشه خدا به خونوادهاشون صبر بده
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    12 0
    اتوبوس های قراضه را چرا جمع نمی کنند؟ تا کی ما باید تاوان ندانم کاری عده ای سودجو را بدهیم؟ نقش پلیس در جمع کردن اتوبوس های خراب و فاقد امکانات ایمن چیست؟ چرا پلیس راهها به این راحتی خودش را تبرئه می کند؟ و ...
  • ايمان IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    8 0
    از سازنده هواپيما پرسيدند: سوار شدن و نشستن در كجاي هواپيما بيشتر خطر دارد؟ سازنده گفت تصميم گرفتن جهت سفر با هواپيما راننده ، شركت، اتوبوس، سرپرست و ... تقصير ندارند. تو ايران تصميم گرفتن به سفر مقصر اصلي حادثه است!!!!
  • محمد IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    نه اتوبوس مقصره نه شرکت مقصر اصلی خود راهنمائی رانندگی هست که دفترچه و گواهی نامه 1 به هرکسی میده که جان وسرمایه مردم دسته یه معتاد باشه من خودو هم یه اتوبوس داشتم راننده شکله همین کرد برام و خودش فرار کرد