محمدرضا عارف انتظار دارد که با نامزدی​اش در انتخابات ریاست جمهوری 92، اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل از او حمایت کنند.

معاون اول خاتمی گفت​وگوی مشروحی با خبرآنلاین داشت، که بخشی از آن را در ادامه می​خوانید:
آقای محمد‌رضا عارف اگر تصمیم بگیرد وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود، یک نامزد مستقل خواهد بود یا یک نامزد حزبی و جناحی؟
ما که حزب فعال به مفهوم واقعی نداریم. رویکرد کشور ما هم که حزبی نیست تا افراد براساس یک اساسنامه و یا مرام‌نامه مشخص حزبی جلو بیایند. ما در ایران، جناح‌ها و گروه‌ها را داریم. من الان به جناح اصلاح‌طلبان منسوب هستم و انتظارم این است که اگر بیایم هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان مومن و معتدل از من حمایت کنند.
اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که گروه‌های اصولگرا بیشتر از شما و نامزد‌یتان استقبال می‌کنند تا گروه‌های اصلاح‌طلب. شما فکر می‌کنید کدام بخش از اصلاح‌طلبان حاضر به حمایت از شما خواهند بود؟
اینکه می‌گویید اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلبان از حضور من استقبال کرده‌اند، برداشت شما است. من این جمع‌بندی شما را ندارم. چون هم از سوی برخی دوستان اصلاح‌طلب و هم از سوی برخی اصولگرایان به من مراجعاتی شده و مرا به نامزدی در انتخابات آتی تشویق می‌کنند. اما اینکه چقدر این مشوق‌ها عملیاتی شود و یا فقط در حد حرف بماند را نمی‌دانم. چون معمولاً عده‌ای حرفی می‌زنند اما بعد تعصبات تشکیلاتی‌شان آنها را به سمت و سویی دیگری می‌برد باید ببینیم در آینده چه می‌شود.
این مشوق‌ها چه کسانی هستند؟ آنها را معرفی می‌کنید؟
نه! اما دوستان زیادی مرا قبول دارند و به من توصیه می‌کنند نامزد شوم و این را تکلیف شرعی می‌دانند. اجازه بدهید من نامی از آنها نبرم. اگر لازم شود و قرار شد بنده نامزد شوم خودشان، دیدگاهشان را می‌گویند و اعلام حمایت خواهند کرد.
به قول خودتان ممکن است مواضع امروزی آنها صرفاً مشوق‌هایی باشد که عملیاتی نشود. نگران نیستید که به پشتوانه چنین دعوت‌هایی وارد میدان شوید و بعد پشتتان را خالی کنند؟
خیر.
مرسوم است که برخی آقایان قبل از اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری با مقام معظم رهبری مشورت می‌کنند. شما هم اگر حضورتان جدی شود، نظر ایشان را جویا می‌شوید؟
من این نظام و سلسله مراتب آن را قبول دارم. الان نامزدی من قطعی نیست و با هیچ مقام یا فردی مشورت نکرده‌ام. اگر به جمع‌بندی‌ برسم که بیایم، قاعدتاً مشورت‌هایی را با برخی بزرگان نظام خواهم داشت که در رأس همه آنها مقام معظم رهبری خواهند بود.
مشروح این گفت​وگو را اینجا بخوانید.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام A1 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    همون بهتر که نیایی
    • من خودم تنها IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
      36 16
      آقای عارف بجای شرکت کردن، آقای خاتمی رو متقاعد کن که بیاد خودتم کمکش کن... برای جفتتون بهتره...
    • معلم ادبیات EU ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
      31 6
      آنچه شرط بلاغست بتومیگویم خواه ازسخنم پندبگیرخواه ملال جناب دکترعارف اگربیای ضررمیکنی خبرانلاین چرادرج نمیکنی
  • حمدی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    بهتره شرکت نکنی چون رای نمیاری
  • رضا و... IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    5 31
    جناب عارف شما ديگر سوخته ايد با اين حرفها هم پشت صحنه ها را به خوبي نشان مي دهيد اين دوره هم به نفع نظام كنار بكشيد كشور به انسانهاي شايسته نياز بسيار دارد
  • pouya IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    9 25
    اقای عارف عزیز خودت هم میدونی شانسی نداری.پس بذار اونایی بیان که شانسشون از شما بیشتره.
  • بدون نام IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    44 11
    در بین اصلاح طلبان فقط سید محمد خاتمی است که رای می اورد.
  • بدون نام US ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    53 12
    نيا آقا خودتو خراب نكن.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    46 10
    لطفا نيا
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    57 8
    اگه می خوای تو رو هم ضایع کنند شرکت کن!!
  • بدون نام DE ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    46 14
    نامزد خودخوانده مورد حمایت اصلاح طلبان! نیا آقاجان. نیا
  • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    12 27
    شما چه اصراری به تحقیر و کوچک کردن خود دارید.اگر می خوای بعد از اینکه ارای شما رو کمتر از ارای باطله اعلام کردند!!!اعتراض کنی و دوباره برای خانواده های ایرانی که به اندازه کافی بدبخت هستند دردسر و مصیبت جدید ایجاد کنی نیا.آقای عزیز برادر من هیچ اصلاح طلبی دیگر هرگز نمی تواند رئیس جمهور شود و یا حتی اکثریت را در مجلس به دست بگیرند.این پیامی است که مردم هم به خوبی ان را شنیدند و متوجه شدند و شما پنبه را از گوش خود خارج نمی کنید.
  • بابک IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    19 4
    به نظر من در جایی که بهتر می توانید به مردم کمک کنید را انتخاب کنید تا به فکر ریاست جمهوری باشید ،
  • امیر قاینی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    27 8
    آقا جان ما نیا بزار اصلاح طلبان تو یه جمع بندی به یک نفر واحد برسند شما الکی جو رو به هم نزن
  • یزدان IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    33 13
    چرا شما فقط نظرات مخالفین دکتر عارف را منتشر می کنید ؟ من و خیلی از دانشجویان معتقد هستیم که عارف گزینه خوبی است . اگر مدیریت کشور از جریان اصولگرا به اصلاح طلبان منتقل نشود عاقبت بسیار ناخوشایندی کشور را تهدید میکند . لجاجت معنی ندارد و رهایی کشور در حضور هر دو سلیقه فکری در راس قدرت است . اصولگرایان در این 7سال با اشتباهات مکرر حیثیت خود را خراب کردند . لطفا بر اساس قاعده احترام به ارا و نظرات مردم این نظر را منتشر کنید
  • بدون نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    16 1
    چرا نیاد! بهترین شخص هستن بعد از آقای خاتمی
  • افشین EU ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    3 11
    جان مادرت بی خیال شو عارف خان! خنثاتر از هرکسی خودتی. خداوکیلی هر کسی را بهر کاری ساخته اند.
  • خسین IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    13 1
    به نظر من ایشان گزینه خوبی است و و میتواند محور وحدت میان اصلاح طلبان باشد. ایشان هم به امور اجرایی مسلط هستند و هم اینکه چهره ای معتدل و علمی هستند و میتوانند بسیاری از کارشناسان حوزه های مختلف را که در این 7 سال به شدت منزوی شده اند گرد خود جمع کنند و کشور را از این گرداب نجات دهند من امیدوارم ایشان هرچه زود تر به این جمع بندی برسند.
  • بی نام US ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    24 1
    کاش مردم هم عارف رو می شناختن. حیف که فقط ما دانشجوها که سر کلاسش رفتیم می شناسیمش. مطمئن باشید دکتر عارف آخرین کسیه که میتونه ایران رو نجات بده به چندین دلیل: 1- اصلاح طلبه 2- اصول گراها اکثرا قبولش دارند 3 - نمیشه انگی بهش زد، چون تو بهترین دانشگاه دنیا درس خونده، خانواده سالمی داره، تو هر پستی بوده همیشه موفق و ... بوده 4- مودبه و به هیچ کس توهین نمیکنه 5- مهمتر از همه اینکه راستگو است و به هیچ قیمتی مثل بعضی ها دروغ نمبگه 6- چهارتا آدم باسواد قبولش دارن که بشن وزیرش یا معاونش. دیگه خسته شدیم از معاون دیپلمه و وزیر مدرک جعلی. برای نجات مملکت نیاز به وزرای کاردان هست 7- ... بازم بگم ...
  • دانشجو US ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    10 1
    من هم افتخار شاگردی دکتر را داشتم و معتقدم که در حال حاضر دکتر عارف بهترین گزینه برای اصلاح طلبان و برای کشور است. دکتر واقعا به نظرات جمعی اعتقاد دارد و ما که دانشجوی دکتر بودیم در قالب گروه های مختلف کارهای تحقیقاتی مان را جلو می بردیم و این چیزی است که ما ایرانیان باید یاد بگیریم احترام گداشتن به نظرات دیگران و صرف نظر از جنسیت و قومیت و مدهب از دیگر خصوصیات دکتر است ...
  • محمد IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    3 1
    منم دانشجو ی دکتر عارف بودم . و به صلاحیت ایشون ایمان دارم . به نظرم تعریف "سیاست" از دیدگاه ایشون " مدیریت عاقلانه به دور از هیاهو وجنجال آفرینی هست " . و از اونجایی که اهل هیاهو نیستن فقط کسایی که با ایشون برخورد داشتن ایشون رو می شناسن . به نظرم اگه نامزد بشن ما ها که دانشجو شون بودیم باید یه کمپین حمایت برا معرفی ایشون ایجاد کنیم . موافقین ؟