موفقیت تجاری فیلم‌های ارزان مانند «خماری»، «منطقه 9» و «فعالیت فراهنجار» با بازی بازیگران نه چندان شناخته‌شده استودیوهای فیلمسازی در هالیوود را شگفت‌زده کرده است.

پس از آنکه تابستان امسال کمدی «خماری» با بازی گروهی بازیگر نه چندان شناخته‌شده به فروش 459میلیون دلاری دست پیدا کرد، موفقیت چند فیلم دیگر نیز نشان داد وقتی هدف جذب مخاطبان باشد، یک ایده یا داستان خیلی خوب می‌تواند خیلی بهتر از جذابیت ستاره‌های سینما عمل کند.

فیلم کم‌هزینه «منطقه 9» که بزرگترین ستاره‌های آن موجودات بیگانه فضایی بودند و نقش اصلی‌اش را شارلتو کاپلی بازیگر اهل آفریقای جنوبی بازی کرد، 200 میلیون دلار فروخت. تریلر «فعالیت فراهنجار» با بازی کتی فیدرستن و میکا اسلوت هم از مرز 100 میلیون دلار فروش گذشت.

از جمعه 20 نوامبر فیلم نسبتاً کم‌هزینه «ماجرای دنباله‌دار گرگ و میش: ماه نو» (50 میلیون دلار) اکران می‌شود. این فیلم دنباله‌ای بر رومانس خون‌آشامی بسیار موفق «گرگ و میش» است که پارسال بر مبنای مجموعه کتاب‌های استفانی مایرز ساخته شد و رابرت پاتینسن و کریستن استیوارت را به ستاره‌های جهانی تبدیل کرد. فروشندگان بلیت‌های آنلاین گزارش داده‌اند «ماه نو» یکی از بیشترین میزان پیش‌فروش‌های تاریخ سینما را داشته و کارشناسان فروش پیش‌بینی کرده‌اند یک افتتاحیه بسیار موفق داشته باشد.

جیسن ای اسکوایر استاد رشته سینما دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، گفت: «هیچکس نمی‌گوید یک فیلم فوق‌العاده باید پرخرج باشد. البته این یک جور گرایش شده و شاید این گرایش غلط باشد.» تازه‌ترین فیلم متکی بر ستاره‌ها «سرود کریسمس» با حضور جیم کری است که هفته پیش در سه روز اول اکران به فروش کمتر از انتظار 30میلیون دلار دست پیدا کرد.

جدا از جیم کری و «سرود کریسمس» که هزینه ساخت آن حداقل 175 میلیون دلار بوده، دیگر ستاره‌های ناموفق این اواخر عبارتند از بروس ویلیس (جایگزین‌ها)، آدام سندلر (آدم‌های بامزه)، ویل فرل (سرزمین گمشدگان، ادی مورفی (تصور کن) و جولیا رابرتز («فریب).

پیتر گابر رئیس شرکت ماندالی اینترتینمنت و رئیس سابق سونی پیکچرز، گفت: «ماشین فیلم‌های مطرح تابستان امسال کار نکرد. اگر به فیلم‌ها و نام‌ها توجه کنید، متوجه می‌شوید اصلاً فیلم‌های متکی بر ستاره نبودند.»
منابع نزدیک به هالیوود می‌گویند ستاره‌های درجه یک این روزها برای دریافت دستمزدهای 15 میلیون دلاری و مشارکت 20 درصدی در سود حاصل از فروش مشکل دارند، قراردادهایی که زمانی در مورد بازیگران مطرح بسیار عادی بود. در عوض استودیوها از آنها می‌خواهند پول کمتری بگیرند و در ضررهای احتمالی شریک باشند.

رابرت پاتینسن و کریستن استیوارت در «ماه نو» بار دیگر دوستی عاشقانه یک خون‌آشام فناناپذیر و یک دختر دبیرستانی را به تصویر می‌کشند. وقتی پارسال اولین «گرگ و میش» اکران شد، پاتینسن و استیوارت بازیگرانی ناشناخته بودند، اما این مسئله به فیلم لطمه نزد که در جهان 384 میلیون دلار فروخت و به استودیو سامیت این امکان را داد که یک مجموعه سینمایی موفق به راه بیندازد.

البته برای مجموعه‌ فیلم‌هایی مانند «هری پاتر» خیلی نامعمول نیست کار خود را با بازیگران ناشناس آغاز کنند، اما وقتی محبوبیت فیلم ریشه‌دار شد، دستمزد بازیگر، تهیه‌کننده و دیگر عوامل سر به فلک می‌کشد.
اما در سال‌های اخیر رکود اقتصادی، رقابت بازی‌های ویدیویی و اینترنتی، کاهش فروش نسخه‌های دی‌وی‌دی و کاهش قراردادهای تلویزیونی معادلات هالیوود را به هم ریخته است.

باب ایگر رئیس دیسنی اخیراً رکورد بازار دی‌وی‌دی را یکی از دلایل تغییر روش فیلمسازی استودیوها ذکر کرد و گفت: «این مسئله باعث شده نه تنها درمورد نحوه سرمایه‌گذاری فیلم‌هایمان، بلکه نوع بازاریابی و توزیع آنها هم تجدید نظر کنیم.»

سامیت به عنوان یک استودیو در حال رشد تلاش کرد هزینه‌های «ماه نو» خیلی زیاد نشود، مسئله‌ای که تهیه‌کنندگان هالیوود از آن استقبال کرده‌اند. سامیت که مدیران آن حاضر به گفت‌و‌گو نیستند برای مجموعه «گرگ و میش» سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» را الگو قرار دادند و فیلم‌های دوم و سوم را تابستان امسال پشت سر هم فیلمبرداری کردند.

وقتی پیتر جکسن 10سال پیش سه فیلم «ارباب حلقه‌ها» را همزمان ساخت، ایده‌ای را مطرح کرد که نو بود و باعث کاهش هزینه‌ها شد، چرا که بازیگران، دکورها، لباس‌ها، لوکیشن‌ها و دیگر موارد تنها یک بار به کار ‌رفت و تنها یک بار هم بابت آنها پول پرداخت ‌شد.

به گفته یک منبع نزدیک به سامیت، این استودیو با فیلمبرداری همزمان دو فیلم بعدی «گرگ و میش» کاری کرد که هزینه فیلم سوم با عنوان «کسوف» - که 30ژوئن 2010 اکران می‌شود - تقریباً در حد 60 میلیون دلار باقی بماند.

رویترز / 16 نوامبر

کد خبر 25419

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین