ایران در زمینه شاخص های توسعه انسانی خوب عمل کرده و در این زمینه توانسته است رتبه خوبی در آسیای جنوبی به دست آورد.

زهرا تالانی: برنامه توسعه و عمران ملل متحد در ایران بر اساس مطالعاتی که در ایران انجام داده رتبه خوبی برای ایران اعلام می کند.

در این زمینه باراسوبرامانیام مورالی سرپرست برنامه توسعه و عمران ملل متحد در ایران می گوید: در حال حاضر، چهار محور، نگهداری از محیط زیست، مقابله با بیماریهای واگیردار عفونی، مبارزه با فقر و همچنین کاهش اثرات بلاهای طبیعی در دستور کار این مرکز در ایران قرار دارد.

او که اهل هندوستان است و دکترای اقتصاد توسعه دارد در حاشیه نشست نماینده های سازمان ملل در ایران که در کافه خبر برگزار شد، گفت: برنامه توسعه و عمران ملل متحد در ایران، قصد دارد اعتباری برابر با 235 میلیون دلار در کشور هزینه کند که اولویت اصلی این هزینه، شامل موضوع محیط زیست می شود.


مطابق اعلام برنامه عمران سازمان ملل در سال 2005 ایران در میان 177 کشور جهان به رتبه 99 در زمینه شاخصهای توسعه انسانی دست یافته است. این رتبه اکنون چقدر است؟
در توسعه انسانی رتبه ایران در آسیای جنوب بهترین است و اگر نگاهی به اهداف توسعه 2015 سازمان ملل بینداریم ایران در زمینه محیط زیست و توسعه جلوتر از برنامه است و خیلی خوب پیش رفته است.تحقیقات ما نشان می دهد که ایران در زمینه دو شاخص سواد آموزی زنان و امحای فقر مطلق خوب کار کرده است. اما دو چالش استخدام زنان متخصص و کاهش فاصله طبقاتی در ایران وجود دارد که باید در این زمینه هنوز کارکند.
خوشبختانه در بهداشت هم حساسیت دولت در زمینه کاهش و درمان بیماریهایی مانند ایدز بالا رفته و تلاشهای خوبی هم انجام داده است و برای همین ما در سازمان بین اللمل در نظر داریم که کمکها در زمینه بیماری های سل و مالاریا را قطع کنیم چون در این زمینه ایران خوب عمل کرده و اگر بیمارانی در کشور هستند از خارج مرزها وارد می شوند.


با توجه به این شرایطی که درباره شاخصهای انسانی در ایران اعلام کردید الان رتبه ما چند است؟
ایران در آسیای جنوبی و غرب رتبه خوبی دارد و باعث خوشحالی است که شاخصهای توسعه انسانی را در برنامه پنجم توسعه به رسمیت شناخته است. در نظر داریم این مطالعات را جرئی تر کنیم و استانی پیش رویم.ما به دنبال این طرح هستیم.

 


 

حفظ محیط زیست در ایران، هنوز جدی گرفته نمی شود. شاید دلیلش وجود مناطق بکری باشد که فعلا دست ما به آنها نرسیده و گمان می کنیم بی پایان است. هرچند چند دریاچه و تالاب ایران عملا خشک شده اند و از وسعت جنگل ها هم کاسته شده. برنامه توسعه سازمان ملل درباره نگهداری از محیط زیست چه راهکارهایی را در ایران، در نظر گرفته است؟
محیط زیست یکی از مهمترین و قوی ترین برنامه های ما بعد از بهداشت و سلامت، در ایران شمرده می شود. در اصل بحث محیط زیست، از لحاظ اهمیت، دومین برنامه ما است اما در موضوع بودجه گذاری ما، اولین موضوع شمرده می شود. ما دو برنامه مهم برای نگهداری از محیط زیست ایران داریم، این دو برنامه در قالب همکاری ما با دولت ایران در زمینه اجرای برنامه های حفاظت از محیط زیست است. دولت ایران برای نگهداری از 50 تالاب و دریاچه مهم کشور، برنامه ریزی کرده و ما نیز برای احیاء سه تالاب و دریاچه مهم در ایران، با دولت همکاری می کنیم. یکی از دو محور اصلی کار ما در حوزه محیط زیست، احیای دو دریاچه ارومیه در شمال غرب و پریشان در جنوب ایران و همچنین تالاب شادگان در جنوب غربی ایران در برنامه اجرایی ما قرار دارد. محور دوم برنامه های ما در زمینه محیط زیست، کمک به کاهش کربن است. این برنامه ابتدا توسط دولت در استان خراسان اجرا شد و دولت قصد دارد در دو استان دیگر تهران و کرمان نیز آن را اجرا کند و ما در این زمینه کمک می کنیم
 

بخش بزرگی از ایران بیایان و کویر است. ضمن اینکه درسال های گذشته به دلیل توسعه های بی رویه، از وسعت جنگل های ایران کاسته شده است. برای احیای جنگلها برنامه ای دارید؟
بله، قرار است برنامه بزرگی را در رشته کوه های زاگرس اجرا کنیم که بخشی از این برنامه، جنگلهای زاگرس را حمایت می کند.

 

اعتبار پیش بینی شده برای برنامه توسعه در ایران چقدر است؟
برنامه توسعه و عمران سازمان ملل، اعتبار 235 میلیون دلاری را در نظر گرفته که برای اجرای یک برنامه پنج ساله در طول 2012 میلادی تا انتهای سال 2016 میلادی در نظر گرفته ایم.


چه میزان از این اعتبار، مربوط به محیط زیست است؟
بیش از نیمی از اعتبار برنامه توسعه، به نگهداری از محیط زیست اختصاص دارد. به طور دقیق، 57 درصد از کل بودجه به این سرفصل اختصاص یافته که شامل 135 میلیون دلار برای نگهداری از محیط زیست می شود.


برای محورهای دیگر برنامه توسعه، چه میزان اعتباری را در نظر گرفته اید؟
برای محور ارتقای بهداشت و سلامت عمومی 39 درصد بودجه یعنی 92 میلیون دلار را در نظر گرفته ایم که این بودجه بیشتر برای برنامه های مبارزه با ویروس HIV، و بیماری های ناقله از جمله ایدز و مالاریا در نظر گفته شده است. همچنین برای دو محور بعدی یعنی کاهش اثرات بلاهای طبیعی و کمک به فقرزدایی در ایران، هر کدام 5 میلیون دلار در نظر گرفته شده.


شما این پول را به صورت نقدی به دولت پرداخت می کنید؟
نه، ما مستقیما به دولت پولی پرداخت نمی کنیم. ما برای هر کدام از این مبالغ، برنامه و پروژه تعیین و تعریف می کنیم. برای مثال با مرکز کنترل بیماریهای وزارت بهداشت، یک "سند برنامه" تهیه می کنیم و طی توافق با طرف مقابل از او می خواهیم برنامه های اجرایی خود را اعلام کند. سپس بر اساس توافقاتی که انجام می شود، برای اجرای هر یک از موارد مندرج در سند برنامه، دولت به مجریان امور پول می دهد و برای برخی از موارد، نیز ما اعتبارات را پرداخت می کنیم.


آلودگی هوا، یکی از معضلات تهران و شهرهای بزرگ ایران است. برای کمک به دولت در این زمینه هم برنامه دارید؟
هر چند طرحی در این زمینه ها در دست اقدام نداریم، اما دولت از ما خواسته در زمینه مبارزه با اشاعه ریزگردها در ایران همکاری داشته باشیم. در حال حاضر، از آنجایی که مشکل ریزگردها، منشا داخلی در ایران ندارد، دولت از ما خواسته با دولتهای همسایه که منشا ریزگردها در آنجاست، صحبت کنیم و آن کشورها را پشت یک میز بیاوریم تا با همکاری آنها طرحی را برای کاهش ریزگردها در منشا تولیدشان اجرا کنیم. این هنوز در حد طرح است که با دولت ایران در این زمینه صحبت می کنیم.


ایران کشور بلاخیزی است؛ سیل و زلزله عمده بلایای طبیعی است که در ایران بسیار زیاد دیده می شود. برای کاهش اثرات بلایای طبیعی با دولت چه همکاری هایی دارید؟
هر چند برنامه توسعه و عمران ملل متحد در زمینه بازسازی شهرهای آسیب دیده از بحرانهای طبیعی همکاریهای خوبی با دولت داشته است، اما اکنون در زمینه کاهش خطر بلاهای طبیعی فعال هستیم. همکاری ما با دولت بیشتر در این راستاست که کمک کنیم تا دولت بتواند استاندارد ساختمانهای ایران را بالا ببرد تا ساختمانها در برابر بحرانهای طبیعی مانند سیل و زلزله مقاوم باشد. هر چند تصور می کنیم در حال حاضر، چالش اصلی در تهران نیست بلکه بیشتر در سایر استانهاست که باید به آن پرداخته شود.


اشاره کردید که یکی از برنامه های توسعه سازمان ملل نجات دریاچه ارومیه است. در این زمینه چگونه عمل می کنید؟
با سازمان مراتع و جنگل ها همکاری می کنیم. همانطور که اطلاع دارید دریاچه ارومیه به سرعت در حال خشک شدن است اما معتقدیم که بیشترین کمک را خود مردم محلی و بومی می توانند انجام دهند و محیط اطراف دریاچه را هم باید حفظ کرد.

 47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    18 0
    برای حفظ دریاچه ارومیه چکار می کنند؟ من که چیزی دستگیرم نشد! متن این مصاحبه کامل بود؟ اگر مردم محلی می توانستند کاری کنند که تا به حال کرده بودند آقای باراسوبرامانیام مورالی
  • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    13 1
    امیدوارم فکری هم برای دریای کاسپین و تالاب انزلی و رودخانه های آلوده به فاضلاب بشه مخصوصا زرجوب
    • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
      4 4
      خزر نه کاسپین
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    8 0
    اگه آقایون لطف کنن و حقوق منصفانه و به ریال بگیرن، اون 135میلیون دلار که میشه 405.000.000.000تومان(دلاری3000تومان)هم به دریاچه میرسه و هم به گردوخاک و هزارتا زخم دیگه !!!
  • پیام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    14 0
    با این رویه که پیش میریم و با آن قطع درختان جنگل دیگر برای محیط زیست فرقی هم میکنه؟جنگل نهارخوران گرگان را بیائید ببینید محیط زیست برای خودش هتل درست کرده وسر راه خیابان نهارخوران که دیگه جای ساخت و ساز ندارد داخل جنگل که مجتمع ساخته برای اساتید دانشگاه و تازگی هم از طرف ارزشهای جنگ دارن آن جنگل را از درختان مزاحم پاک میکنند و شاید ده سال دیگر بچه هامون را ببریم در شهرک نهارخوران به آنها بگوئیم قبلا اینجا جنگل بود حال شما بیائید بگوئید بودجه سازمان ملل کم است کشورهای جهان برای افزایش جنگل هاشون میلیااردها خرج میکنند حال بیائیم فکری به حال خودمان بکنیم
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    12 0
    مردم محلی چه طوری به نجات دریاچه ارومیه کمک کنن!!!!با بطری ببرن آب ببرن بریزن توش؟؟؟؟؟؟؟دو سوم دریاچه خشک شده تو روخدا فکری به حالش بکنین!
  • ashkan CH ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    13 0
    عجب! دریاچه ی ارومیه رو مردم بومی نجات بدن پس! 135 میلیون دلار چی میشه پس؟ اختلاس!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    11 0
    راستی از وام بانک جهانی برای حفاظت تالاب انزلی چه خبر!
  • بدون نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    2 8
    باید به فکر زاینده رود تنها رودخانه آب شیرین فلات مرکزی باشید که انگار کسی حرفی از آن نمی زند این رودخانه سالهاست که خشک شده و هزاران کشاورز در به در هستند و فقط چسبیده اید به یک دریاچه شور