ایسنا نوشت:

دبیر همایش فقه اقتصاد و حکومت از برگزاری همایش دوم سلسله‌ همایش‌های فقه حکومتی با عنوان «فقه اقتصاد و حکومت» از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، دبیر همایش فقه اقتصاد و حکومت در نشست خبری که در موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به برگزاری همایش دوم اقتصاد و حکومت، گفت: این همایش به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برای دومین بار برگزار می‎شود.
وی افزود: پیرو تاکید مقام معظم رهبری بر طرح مباحث فقه حکومتی در حوزه‎های علمیه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سلسله همایش‎های فقه حکومتی را برگزار می‎کند.
دبیر همایش فقه اقتصاد و حکومت، عنوان کرد: همایش اول با نام ظرفیت‎های فقه جواهری در قلمرو فقه حکومتی در خرداد سال 1391 برگزار و همایش دوم با نام «فقه اقتصاد و حکومت»، در اردیبهشت سال 1392 برگزار می‎شود.
عباسی افزود: محورهای پنج‎گانه این همایش، شامل فقه اقتصادی دولت، فقه عدالت و رفع فقر، فقه بیمه و تامین اجتماعی، فقه تملک، اختیارات و بهره برداری دولت از منابع طبیعی، فقه سیاست‎های اقتصادی و ابزارهای آن است.
وی تصریح کرد: طلاب تا پایان بهمن‌ ماه امسال مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه این همایش در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ارسال کنند.
دبیر همایش فقه اقتصاد و حکومت، عنوان کرد: فقه، نحوه عملکرد انسان در حوزه فردی و اجتماعی را نشان می‎دهد، در گذشته با توجه به اینکه فقه ما از دخالت در عرصه‎های اجتماعی محروم بود، بیشتر تتبعات فقهی در حوزه فقه فردی صورت می‎گرفت.
عباسی گفت: حتی امروز نیز دروس سنتی فقه در حوزه بیشتر به حوزه رفتارهای فردی مربوط می‎شود ولی با توجه به ایجاد حکومت‎ها و جوامع جدید و پیچیده شدن روابط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، هر روز بر ضرورت تبیین فقه حکومت، اقتصاد، جامعه و... افزوده می‎شود.
وی ادامه داد: این رویکرد پس از انقلاب اسلامی، روندی شتابنده داشته است و موسساتی همچون موسسه امام خمینی(ره)، از پیشگامان تربیت نسل طلاب متخصص در حوزه‎های فقهی به ویژه فقه روز و اجتماعی بوده‌اند.
عباسی اضافه کرد: البته سی سال، زمان زیادی برای تولید تفکرات بنیادین در این حوزه محسوب نمی‎شود ولی این روند باید با سرعت به سوی اعتلای هرچه بهتر به پیش برود و طلابی تربیت شوند که سال‎ها تمرکز پژوهشی خود را در این عرصه ایجاد کرده‎اند تا بتوانیم در آینده نسبت به تحولات در این عرصه خوشبین‎تر باشیم.
/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =