سخنگوی وزارت خارجه در نشست مطبوعاتی امروز خود به سوالات متعددی درباره مذاکره با 1+5 و آمریکا، انتخابات این کشور، رابطه با آرژانتین، مشکلات سوریه، شایعه حمله به ایران و ...پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاين، مشروح پرسش و پاسخ​هاي مطرح شده در اين نشست به نقل از ايسنا، ايرنا و مهر از اين قرار است:
محور سوالات
محور پاسخ ها
 
مذاکرات ايران و آمريکا
·         اخبار و گزارش​های بسیاری درباره مذاکرات ایران و آمریکا در آستانه رقابت های ریاست جمهوری این کشور بیشتر برای مصرف داخلی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر می شود و آنها فکر می کنند با انتشار این گونه اخبار می توانند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند.
·         ایرانی هرگونه مذاکره و توافق با آمریکا را تکذیب کرده اند، اگر آمریکایی ها واقعا درباره تغییر رویکرد خود ادعایی دارند و با حرف هایی که می زنند، می خواهند اشتباه های گذشته خود را تکرار نکنند باید این موضوع را در عمل نشان دهند.
انتخابات رياست جمهوري آمريکا
·         موضع جمهوری اسلامی ایران این است که هر دولتی در آمریکا روی کار بیاید و به حقوق ملت ما احترام گذارد، دست از خصومت بردارد و از اقدامات گذشته اظهار ندامت کند، می تواند به تدریج خاطره تلخ این اقدامات را از ذهن ملت ما پاک کند.
·         تفاوتی نمی کند در آمریکا چه کسی روی کار بیاید، چه تکراری، چه جدید؛ اگر بخواهند همان سیاست ها و خصومت ها را تکرار کنند هیچ تاثیری در سیاست ما نخواهد داشت.
مذاکرات میان ایران و گروه 1+5
·         تماس​ها بین علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و ˈهلگا اشمیتˈ معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برقرار شده است. چنانچه برای تماسی بین آقای جلیلی و خانم اشتون توافق صورت گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد.
·         اگر گروه 1+5 با رویکرد واقعی در مذاکرات با ایران شرکت کند، مساله هسته ای ایران به سرعت قابل حل است. گروه 1+5 کافی است حقوق ایران را برای فعالیت های صلح آمیز هسته ای و حق داشتن چرخه سوخت به رسمیت بشناسد تا مساله حل شود.
صلح در سوريه، رايزني​هاي اخضر ابراهيمي
·         طرح آقای ابراهیمی در مجموع یک گام به جلو برای رسیدن به آرامش در سوریه بود اما توسط گروه های مسلح معارض، این طرح به شکست انجامید.  آتش بس عید قربان می توانست زمینه خوبی برای تداوم طرح آقای ابراهیمی در مورد صلح در سوریه باشد اما باید مذاکرات ادامه یابد و همه کشورها در آن مشارکت کنند. آقای ابراهیمی در تلاش است رایزنی های بیشتری در مورد صلح سوریه با دیگر کشورها از جمله روسیه و چین انجام دهد و امیدواریم وی در ماموریت خود موفق شود.
·         آرامش و امنیت فقط با توقف درگیری ها در سوریه برقرار می شود و این امر باید پایه گفت و گوهای ملی باشد.
·         درباره سوریه و اقداماتی که باید صورت بگیرد پیشنهادات مختلفی مطرح شده است ولی تاکنون هیچ تصمیمی برای اینکه ناظران بین المللی در سوریه جمع شوند گرفته نشده است.
ادعای وجود سلاح​های ایرانی در کارخانه بمباران شده در جنوب سودان
·         مقامات مرتبط و مسوول در کشورمان هرگونه ارتباط این حمله را با جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکذیب کرده اند.
·         انتشار این گونه اخبار به منظور سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی صهونیست ها است. اگر رژیم صهیونیستی می خواهد با این گونه اقدامات تهدیدی علیه کشورمان به وجود آورد باید بداند که این اقدامات تاثیری بر مردم ایران ندارد.
 
شايعه حمله اسرائيل يا آمريکا به ايران
·         شرایط داخلی در سرزمین های اشغالی فلسطین را بحرانی تر از آن است که مقامات رژیم صهیونیستی بخواهند علیه ایران وارد اقدام نظامی شوند. کسی که توانایی حمله نظامی داشته باشد، ساکت می ماند اما اظهارنظرهای بسیار مقامات رژیم صهیونیستی در این زمینه نشان دهنده ناتوانایی آنها است.
·         مقامات این رژیم اشغالگر به خوبی می دانند که با هرگونه تهدید به اقدامات نظامی و اجرای آن سرنوشت بسیار بدی در انتظار آنان خواهد بود.
·         این که لندن و واشنگتن بخواهند از پایگاه های یکدیگر در محدوده جنگ روانی علیه ملت ما استفاده کنند، قابل ارزیابی است.  بهتر است تمامی کشورهای غربی نیروهای خود را از منطقه خارج کنند تا هم منطقه به آرامش برسد و هم بحران های فعلی آنها حل شود.
ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران
اين ادعا رسانه‌ها درست نیست. آنها خودشان بیشترین نقض حقوق بشر را دارند و کشورهای غربی در این باره سرآمد هستند. ما معتقدیم تکلیف آمریکا را خدا باید روشن کند.
بازرسي هواپيماهاي ايراني در عراق
·         متاسفانه ادعاهای خارج از واقعیتی توسط کشورهای غربی نسبت به کشور ما مطرح می‌شود آنها سعی می‌کنند در تبلیغات طوری وانمود کنند که اگر ناامنی و بی‌ثباتی در سوریه در جریان است عامل اصلی‌اش آنها نیستند و فتنه انگیزی‌های آنها نیست و حمایتشان از گروههای تروریستی عامل این ناامنی نیست و ارسال سلاح و انجام اقدام تروریستی به عهده‌ی آنها نیست، بنابراین برای انحراف اذهان عمومی از تخلفات فکر می‌کنند باید اقدامات غیر انسانی که تاکنون در سوریه دنبال کرده‌اند را با چنین ادعاهایی به گردن کشورهای دیگر بیاندازند.
·         حتما دولت عراق هم باید نسبت به این ادعاها با هوشیاری برخورد کند و اجازه ندهد که سیاستهای این کشورها تاثیری در حاکمیت ملی عراق بگذارد. در یکی دو موردی که تاکنون هواپیماهای ما از سوی عراق مورد بازرسی قرار گرفته‌اند مشاهده کرده‌اند که این ادعاها کذب است. دولت عراق باید نسبت به این مساله با ایستادگی در قبال فشارها اجازه ندهد تا اینگونه اقدامات در آینده تکرار شود.
برگزاری مذاکره بین ایران و آرژانتین
·         حدود یک ماه پیش توافقی بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفت که در رابطه با پرونده آمیا مذاکره کنند.
·         ایران ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی و رد هر گونه اتهامی به شهروندان خود آمادگی کامل را اعلام کرده که مسببین اصلی این حادثه پیدا شوند و معتقدیم در صورتی که مذاکرات و پیگیری ها به درستی انجام شود مسببین پیدا خواهند شد. مذاکرات در حال ادامه است و انجام خواهد شد تا به نتیجه روشن برسد.
 
/2929
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس ایرانی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    11 29
    رامنی پیروز میشود.