نویسنده سریال «دزد و پلیس» معتقد است بازیگران این سریال نقش‌های خود را آن‌قدر دور از «ساختمان پزشکان» بازی کردند که شبیه آن کار نیست.

بهناز شیربانی: مهراب قاسم‌خانی نویسنده، شقایق دهقان و عزت‌اله مهرآوران بازیگران و رضا کریمی مدیر تولید و بازیگر مجموعه تلویزیونی «دزد و پلیس» مهمان کافه خبر شدند و در نشست نقد و بررسی این سریال به تعدادی از سئوالات کاربران خبرآنلاین نیز پاسخ دادند. 


بسیاری از پرسش‌های مطرح‌شده از سعید آقاخانی کارگردان «دزد و پلیس» بود که در غیاب او رضا کریمی پاسخگوی این پرسش‌ها شد. برخی پرسش‌ها هم از مهراب قاسم‌خانی درباره چگونگی نوشتن فیلمنامه‌هایش و تاثیر پذیری او از فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بود که او به آن‌ها پاسخ داد. سئوال‌های کاربران به‌‌ همان صورتی که مطرح شده و بدون رعایت رسم‌الخط درج شده است.


بدون نام: می‌خوام بدونم چرا از بازیگران یک دست استفاده شده؟ اکثر بازیگران سریال (3 نقش اول بخصوص) در ساختمان پزشکان باهم بودن و هرجور هم که بازی کنند بازهم یادآور همون سریال هستند! دو اینکه روند فیلم کمی کند و کشدار هست. در بعضی مواقع، پیدا کردن یک اسپیکر درچند قسمت باید سوژه یک سریال باشه؟ سه چقدر از کار حاصل نویسندگی آقای پیمان قاسم‌خانی هست؟ و اینکه آیا ایشان مشاور بودن یا نویسنده اثر؟
محراب قاسم‌خانی، نویسنده: انتخاب این بازیگران شاید به این دلیل است که ترجیح می‌دهیم با این بازیگران کار کنیم. برای من کارکردن با آدم‌هایی که می‌شناسم و کنارشان زندگی کرده‌ام خوشایند است. درست مثل یک مهمانی است که در آن آدمی را که دوست دارید دعوت می‌کنید. ترجیح می‌دهم با کسانی که دوستشان دارم کار کنم. به نظرم این گروه توانایی خوبی دارند. من تا سال‌های دیگر هم می‌توانم با این ترکیب کار کنم. اگر کسی با دیدن آن‌ها یاد چیزی می‌افتد از نظر من اشکالی ندارد. فکر می‌کنم بچه‌ها نقششان را آنقدر دور از «ساختمان پزشکان» بازی کردند که شبیه آن کار نیست.

در مورد ریتم کاملا حق را به مردم می‌دهم. خودم احساس می‌کنم به دنبال ساک گشتن طولانی شد، اما به داستان آب نبستیم که تعداد قسمت‌ها زیاد شود. اشتباه من بود که از دستم در رفت. درقسمت‌های میانی و آخر سریال این کاستی جبران شد.


پیمان (قاسم‌خانی) مشاور نویسنده بود. او وقتی مشاور است واقعا نقش پر رنگی در کار دارد. پیمان در نوشتن بالای سرم بود. چون برادرم هست مجبوراست تا آخر عمرش بالای سرم باشد. من تنها فیلمنامه‌نویس در ایران هستم که این امتیاز را دارم که گوش یکی از بهترین فیلمنامه‌نویسان را بگیرم و بگویم به من کمک کن.  علاوه بر آن پیمان مشاور کل پروژه بود. حضور پیمان برای من دلگرمی است. خیلی دوستش دارم و به او اطمینان دارم.


خیلی‌ها به من گفته‌اند ناراحت نیستی که اسمت زیر اسم پیمان است؟ من اصلا از این موضوع ناراحت نیستم. وقتی یک تیم با هم خوب کار می‌کنند چرا این فرصت را از هم بگیرند. فکر می‌کنم نویسنده بدی نیستم و کارم کنار پیمان بهترمی شود.


مثلا رابطه من آقای چگینی تهیه‌کننده هم همینطور است. من شخصا دوست دارم با او کار کنم. آخرین چیزی که بین ما مطرح می‌شود بحث پول است. یا مثلا مدیر تولید از جمله کسانی است که نباید دوستش داشته باشی، اما رضا کریمی دوست خانوادگی ما است و من دوستش دارم.


بدون نام: از خانم دهقان بپرسید چرا بازیشون خیلی شبیه بازی خام باران کوثری شده؟ چرا از خودشون خلاقیت نداشتند؟ (خانم کوثری تو یه فیلم که اسمش یادم نیست دقیقا مثل خانم دهقان نقش خلافکار خرده پا رو بازی می‌کرد)
شقایق دهقان، بازیگر: من باران را دوست دارم و به نظر من بازیگر بسیار خوبی است. اگر منظورشان فیلم «پستچی سه بار در نمی‌زند» که باید بگویم اصولا کار آقای فتحی کلاسیک است و هیچ شباهتی به این سریال و نقشم ندارد.


سارا: از آقای آقاخانی بپرسید چرا امیر معقولی رو برای تصویربرداری سریال انتخاب کرده؟
قاسم‌خانی:
من چون زیاد تلویزیون تماشا نمی‌کنم نمی‌دانم استفاده از تکنیک دوربین روی دست چقدر باب شده است. فکر می‌کنم طی این سال‌ها شاید در برخی سریال‌ها از این تکنیک درست استفاده نشده که مردم نسبت به آن دافعه پیدا کرده‌اند. ولی این کار بطور مستقل این تصویر برداری برایش لازم بود. این نوع تصویربرداری را در سینمای جهان زیاد می‌بینیم. «دزد و پلیس» تعقیب و گریز زیادی دارد. فضای آدم‌ها معلق است و موقیعت نامتعادل بودن تصویر به کار کمک می‌کند.


رضا کریمی مدیر تولید و بازیگر: این سریال قرار بود ماه رمضان پخش شود. اما اتفاق نیفتاد. سهم زیادی از رسیدن این سریال به آنتن سرعت امیرمعقولی در تصویربرداری بود.


بدون نام: آقای آقاخانی، می‌خواستید سریالی طنز بسازید؟ مانند ساختمان پزشکان، مسافران و... بسازید؟ یا سریالی اجتماعی؟
دهقان:
سریال اجتماعی


سوگل طارمی: من یک سئوال دارم، اما نه از دست‌اندرکاران ساخت سریال بلکه از رئیس صدا‌و‌سیما؟ چرا با وجود اینکه چندین ساله آقایان قاسم خانی نویسندگی می‌کنند و بهترین طنز‌ها رو می‌سازند با بازی خوب بازیگران و کارگردان‌های خوب بهترین اثر‌ها را بیننده نظاره است، در یک برنامه ویژه و منحصر بفرد جایزه ویژه یا یک تندیس افتخار و هرچیز دیگری که لایق آقایان قاسم‌خانی باشد به ایشان تقدیم نمی‌کنند. باوربفرمایید بنده سریال خانه اجاره‌ای را به اجبار و باوجود یک دوتا بازیگرخوبش نگاه می‌کردم ولی ازموقعی که دزد و پلیس رو پخش می‌کنند فقط صبح رو شب می‌کنم این سریال قشنگ رو ببینم.
قاسم خانی:
واقعا توقع ندارم از من تقدیرشود.


کریمی: وقتی یک مدیر خوب تلویزیون را خیلی راحت عوض می‌کنند هیچگاه این نویسندگان انتظار تشکر از مدیران بالا‌تر را ندارند. بزرگ‌ترین پاداش و تشکر از این دو نویسنده استقبال مردم از سریال‌هایی است که به قلم آن‌ها نوشته شده است.


مرتضی: با تشکر از عوامل این سریال. از آقای برق‌نورد بپرسید این «خواهر گلم» یا «دوست خوب من» ایدهٔ خودشون بوده؟ ‌ تو کار در اومده یا از قبل نوشته شده بود؟ ‌
از آقای برق‌نورد به نمایندگی از آقای تشکر بپرسید وقتی که فهمید به دروغ بش گفتن استقلالیه چرا اونقدر عصبانی شد؟ ‌مگه طرفدار کدوم تیمه؟
از خانوم دهقان بپرسید نقشی که خیلی دوست داره بازی کنه و تاحالا نکرده چیه؟ ‌
از آقای قاسم خانی تشکر می‌کنم بابت ایدهٔ ناب بازکردن زورکی بانک برای پاس کردن چک. فوق العاده بود. این ایدهٔ خودشون بود؟ ‌

قاسم‌خانی: نویسنده پرسپولیسی است و بهنام تشکر استقلالی.


دهقان: فکر می‌کنم هر بازیگری وسوسه نقش‌های متفاوت بازی کردن را دارد. به نظرم همیشه برای بازیگر این امیدواری هست که می‌تواند نقش بهتری بازی کند.

 

قاسم‌خانی: زورکی باز کردن ایده خودم بود، اما شکل دزدی نامتعارف حتما تحت تاثیر «کلاهبرداران» وودی آلن بوده است.


مهسا: از آقای مهراب قاسم خانی بپرسین که چرا ایشون و برادرشون کپی‌رایت رو رعایت نمی‌کنند و از روی سریال‌ها و فیلم‌های خارجی کپی می‌کنند بدون اینکه به اسم اثر اصلی حتی اشاره بکنن. خط اصلی سریال دزد و پلیس از یه سریال آمریکایی به نام «اسم من ارل است» کپی شده و بسیاری از ایده‌های اون هم عینا کپی برداری شده.


قاسم‌خانی:
من این فیلم رو دیدم. اما حتی به آن فکرهم نکردم. به نظرم شباهنی ندارد. «اسم من ارل است» راجع به آدمی است که در زندگی کارهای بد انجام داده. تصمیم می‌گیرد کارهای بدی که قبلا انجام داده را جبران کند. اینکه یکسری از آدم‌ها نسبت به گذشته خود دچار تحول می‌شوند و بخواهند آن را تغییردهند الگوی آشنایی است.


دهقان: فکر می‌کنم مهراب آنقدر در کارش توانا هست که احتیاجی ندارد از جایی کپی کند.


قاسم‌خانی: کپی عین به عین خوب هم اگر انجام شود ایرادی ندارد. برای اینکه ما امکان اکران فیلم‌های خوب خارجی را نداریم. اگر کسی می‌تواند باید کپی کند واسمش را هم بیاورد. من در نوشتن سریال «دزد و پلیس» تحت تاثیر فیلم «دزد و میلیونر» بودم. تا حدی از «رومئو و ژولیت» الهام گرفته‌ام. همینطور مجموعه فیلم‌های «برن». حافظه نویسندگی ما شکل می‌گیرد از چیز‌هایی که می‌بینیم. حتما از فیلم‌هایی که می‌بینم تاثیر می‌گیریم. خیلی از چیز‌هایی که می‌نویسم برگرفته از چیز‌هایی است که قبلا دیدم.


عزت مهر‌آوران، بازیگر: به نظر من هم هنرمند بدون تاثیر پذیری زنده نیست.

مشروح نشست عوامل سریال «دزد و پلیس» در خبرآنلاین به زودی منتشر می‌شود.
 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    82 12
    خیلی جالبه؛یعنی در جامعه،این اتفاقات برای آدمی مثل نیما هم می افتد؟پس سریال اجتماعی نیست.بنظرم مهراب اشتباه کرد.