۰ نفر
۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷

ایرنا نوشت:

 یک روزنامه لبنانی نوشت: ˈملک عبداللهˈ پادشاه عربستان در حضور ˈسعد حریریˈ نخست وزیر سابق و رییس جریان ˈالمستقبلˈ لبنان خطاب به ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهور فرانسه گفته که به هیچ وجه نمی توان قبول کرد که میقاتی مجددا نخست وزیر لبنان شود.
روزنامه لبنانی ˈالجمهوریهˈ به نقل از برخی منابع دیپلماتیک خود نوشت: رییس جمهور فرانسه در دیدار خود با ˈملک عبداللهˈ از وی پرسیده که موضع ریاض در صورت انتخاب مجدد ˈنجیب میقاتیˈ به نخست وزیری لبنان چه خواهد بود که در نهایت این پاسخ قابل تامل را دریافت کرده است.

به نوشته این روزنامه، عربستان و فرانسه به توافق رسیده اند که به شکل کامل میقاتی را کنار گذارند و اینکه اولاند در سفر خود به لبنان تنها با ˈمیشل سلیمانˈ رییس جمهور این کشور دیدار داشته و با میقاتی در این سفر ملاقات نکرده، پیام مهمی از جانب دولت پاریس به نظر می رسد.

همچنین حریری در دیدار رییس جمهور فرانسه با ملک عبدالله در سفرش به عربستان، حضور داشته و اولاند پیش از حضور در این ضیافت شام از حضور رییس جریان المستقبل آگاهی داشته است.

به گفته صاحبنظران جریان 14 مارس، این اقدام اولاند و ملک عبدالله، پیامی به میقاتی بوده است که دیگر برای انتخاب مجدد به سمت نخست وزیری لبنان فکر نکند.

به گفته این منابع دیپلماتیک سفر اولاند به دو کشور لبنان و عربستان حول محورهای بحران سوریه و لبنان متمرکز بوده و البته وی در بیروت به دلیل وضع حساس سیاسی و طایفه ای بودن این کشور سخنانی را که باید از زبان طرف های لبنانی می شنیده را در ریاض از زبان مقامات سعودی شنیده است.

خلاصه کلام مقامات ریاض خطاب به اولاند این بوده است که دولت عربستان در قبال ادامه به کار میقاتی به عنوان نخست وزیر لبنان بسیار سخت گیر خواهد بود، چراکه از نظر آنها حزب الله بر دولت وی سیطره یافته است.

از نظر جریان 14 مارس حضور حریری نخست وزیر سابق لبنان در ضیافت شام ˈملک عبداللهˈ که یکشنبه شب به افتخار ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهور فرانسه برگزار شد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

روزنامه ˈالاخبارˈ به نقل از منابع 14 مارس نوشت: اولاند در سفر چند ساعته خود به لبنان که روز یکشنبه صورت گرفت، دیداری با ˈنجیب میقاتیˈ نخست وزیر این کشور نداشت و این مساله پیام مهمی از جانب دولت فرانسه به شمار می رود و به نظر می رسد که موضع کشورهای اروپایی در رابطه با دولت هشت مارسی میقاتی به زودی تغییر یابد و آنها نیز خواستار تغییر آن شوند.

مخالفان دولت فعلی لبنان، همچنین تاکید اولاند را در این خصوص که از میقاتی در سفر به فرانسه به گرمی استقبال خواهد کرد، کم اهمیت شمردند و آن را تنها مساله ای دیپلماتیک و روتین دانسته اند.

ˈلوران فابیوسˈ وزیر خارجه فرانسه نیز در گفتگو با روزنامه لبنانی ˈالنهارˈ با اشاره به سفر آتی میقاتی به فرانسه و حمایت این کشور از دولت وی اظهار داشت: ما از دولت میقاتی مانند تمام دولت های دیگر حمایت می کنیم و این امر به دلیل دوستی میان دو کشور و احترام به چارچوب های دموکراتیک انجام می پذیرد.

وی همچنین مدعی شد که کشورش در امور داخلی لبنان به هیچ وجه دخالت نمی کند و افزود: سفر میقاتی که قرار است نوزدهم ماه جاری میلادی به فرانسه انجام شود، پابرجا بوده و هیچ تغییری در زمان آن رخ نخواهد داد.

روزنامه ˈالسفیرˈ نیز در این باره نوشت: میقاتی هیچ پیامی از دولت فرانسه در رابطه با تاخیر زمان سفرش دریافت نکرده است، بنابراین وی در زمان مقرر سفر خود را به پاریس انجام خواهد داد.

رییس جمهور فرانسه صبح روز یکشنبه وارد لبنان شد و بلافاصله مذاکرات دوجانبه خود را با ˈمیشل سلیمانˈ رییس جمهور لبنان در کاخ ریاست جمهوری آغاز کرد.

روزنامه لبنانی ˈالنهارˈ نیز در این باره نوشت: اولاند قبل از سفر به لبنان نامه ای از سوی ˈسعد حریریˈ نخست وزیر سابق لبنان دریافت کرده است.

سعد حریری در این نامه دلایل تحریم جلسات مجلس نمایندگان و میز گفتگوهای ملی توسط جریان 14 مارس در سایه وجود دولت کنونی را شرح داده است.

اولاند بیست و چهارمین رئیس جمهوری فرانسه که از 15 می 2012 بر مسند قدرت در پاریس نشسته، در راستای سفرهای منطقه ای خود به لبنان آمده بود. وی مستقیم از بیروت به ریاض رفت.
 

26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =