۰ نفر
۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۴

جریانات داخلی ومنطقه ای از ترور وسام الحسن برای بهم ریختن اوضاع داخلی لبنان بیشتر از سوریه سود می برند. آن ها خیلی مایلند مقاومت حزب الله درگیر مسائل داخلی شود.

محمد ایرانی در گفتکو با خرگزاری شبستان به تشریح اهداف عاملان ترور اخیر مقام امنیتی لبنان در بیروت پرداخت . متن مصاحبه در ذیل می آید:

تحلیل شما از انفجار اخیر در لبنان و اهداف پشت پرده این حادثه چیست؟

انفجاری که جمعه گذشته در منطقه الاشرفیه بیروت رخ داد و به کشته شدن "وسام الحسن" معاون اطلاعات پلیس لبنان انجامید، وضعیت امنیتی در داخل این کشور را با شرایط سختی مواجه کرد. این فرد تاثیرگذار جریان 14 مارس بوده و فعالیتهای زیادی در سالهای اخیر در حوزه داخلی لبنان و حوزه امنیتی مرتبط با مسائل داخلی و خارجی این کشور انجام داد. با ترور الحسن انگشت اتهام متوجه دو جریان در داخل لبنان شده است و در حوزه تحلیل های داخل لبنان برخی معتقدند که انفجار مذکور می تواند کار یکی از این دو جریان باشد. گر چه من معتقدم تا زمانی که جهت گیری ها با تمایلات سیاسی و خواسته افراد تحلیل کننده همراه است، نمی تواند دقیق باشد، بلکه گروهی که بصورت تخصصی و کارشناسی شده این مسئله را دنبال کنند، بهتر می توانند از واقعیت پرده بردارند.

چه کسانی متهم انجام این عملیات تروریستی هستند؟

به هر حال تحلیل ها به این گونه است که از سویی طرفداران گروه 14 مارس و مخالفان سوریه مدعی اند که حمله مذکور از سوی سوریه برنامه ریزی شده و ادعایشان هم این است که الحسن بخاطر عقبه اقدامات ضدسوری اش و همچنین بدلیل این که شرایط امنیتی در سوریه از حالت عادی خارج شده، سوری ها بدنبال حذف وی بوده اند. این گروه پس از انفجارهای تروریستی پیشین لبنان هم چنین رویکردی داشتند و برخی مواقع حتی پیش از وقوع حمله ای تروریستی، پرونده ای آماده برای متهم کردن سوریه داشتند.
از دیگر سو برخی معتقدند انجام این حمله تروریستی بدلیل نوع، دقت، زمان انتخاب شده و مکان در نظر گرفته شده و شرایط منطقه از عامل بسیار توانمندی حکایت دارد که پیشتر نیز چنین اقداماتی انجام داده است. با این حال این عامل هیچگاه به میدان نیامده و همیشه در حاشیه مطرح شده و دیگران از کنار آن به راحتی گذشته اند. این سطح از توانایی عملیاتی، برنامه ریزی و اطلاعاتی نشان می دهد که عامل انفجار پایگاه قدرتمندی مانند اسرائیل دارد. چرا که این رژیم از گذشته نیز در مناطق مسیحی نشین لبنان نفوذ داشته و تنها این رژیم قادر به برنامه ریزی و اجرای چنین عملیاتی است.
این دو نگاه در لبنان وجود دارد، ولی اگر بخواهیم به تحلیل دقیق در این مورد برسیم باید منتظر نتایج تحقیقات در خصوص انفجار بیروت بمانیم و در آنصورت می توان ارزیابی درست تری از وضعیت لبنان داشت.

به نظر شما آیا سوریه می تواند آنگونه که برخی ادعا می کنند، در پشت این حمله باشد؟
سوریه در شرایط فعلی نفعی از ناامنی در لبنان نمی برد. بدلیل این که آنها درگیر مسائل خودشان هستند و از سوی دیگر پرونده های مشابه دیگری نیز وجود دارد که اتهام دست داشتن در آنها به سوریه زده می شود و این مسئله تا کنون به اثبات نرسیده است.
در عین حال نباید فراموش کرد جریانهایی در داخل لبنان از این انفجار سود می برند. به عنوان مثال پرونده ترور "رفیق حریری" که به حاشیه رفته بود با وقوع این انفجار بار دیگر مطرح می شود و پرونده جدیدی علیه سوریه باز می شود. اینها در شرایطی است که بحث رسیدن به توافق مسالمت آمیز و رسیدن به راه حل سیاسی برای سوریه مطرح است و در این راستا "اخضر ابراهیمی" در حال رایزنی در کشورهای منطقه است، بعید به نظر می رسد سوریه ای ها بخواهند این وضعیت را به هم بریزند و مشکل جدیدی را برای خود ایجاد کنند.
 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =