اگر صحنه داخلی لبنان به سمت درگیری شیعیان و اهل سنت برود قطعا اسرائیل از آن بیشترین منفعت را می‌برد.

گفتگو با خبرگزاری ایسنا

محمد ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه شرایط فعلی در لبنان شرایط بسیار حساسی است خاطرنشان کرد: موقعیت لبنان همواره موقعیت حساسی در خاورمیانه بوده است. هر زمان که وضعیت امنیتی در داخل لبنان متزلزل شده است این مساله نه تنها در داخل این کشور بلکه در حوزه‌های پیرامونی نیز تاثیر داشته است و این اهمیت مساله لبنان را علیرغم کوچکی جغرافیایی آن نشان می‌دهد.

وی افزود: در لبنان طوایف مختلف تعیین‌کننده هستند و دولت ملی معمولا دولت ضعیفی است و نقش طوائف و گروه‌های سیاسی در صحنه داخلی لبنان معمولا تعیین‌کننده است و خود را با موضع‌گیری‌های این گروه‌ها نشان می‌دهد.

وی توضیح داد: در شرایط فعلی گروه 14 مارس و المستقبل جبهه معارض دولت میقاتی هستند و وسام الحسن نیز به دلیل گرایش‌های ضدسوری که داشته است و این که همواره در کنار رفیق حریری  بوده  و مخالفت‌هایی که با جبهه هشت مارس داشته است پس از ترور وی همه انگشت اتهام را به سمت سوریه و حامیان آن برده‌اند.

ایرانی با تشریح پیامدهای داخلی لبنان در طی ترور وسام الحسن گفت: به دلیل حساسیت شرایط ناشی از بحران سوریه ، درحالی که تحولات منطقه پس از حرکت‌های مردمی اخیر، به سمت دموکراسی ومردم سالاری پیش می رفت اما این معادله امروز تغییر کرده و به نزاع بین‌ طایفه‌ای و بین مذاهب مختلف تبدیل شده است. این وضعیت را ما امروز در سوریه و آثار آن را در لبنان پس از وقوع این انفجار به صورت شدیدتر می‌بینیم و موضع‌گیری‌هایی که انجام می‌شود و تحولات میدانی حاکی از درگیری‌ها بین طوایف مختلف است لذا نشان می‌دهد این تروردر شرایط بسیار حساسی  رخ داده است.

وی توضیح داد: از نظر دیگر باید به دخالت‌هایی که در لبنان رخ می‌دهد توجه کرد. با توجه به اینکه شرایط سوریه شرایط مناسبی نیست و قدرت تاثیرگذاری این کشور در لبنان نسبت به گذشته کاهش یافته است لذا برخی معتقدند سوری‌ها تمایل ندارند که در مسائل امنیتی لبنان دخالت داشته باشند بنابراین باید به دنبال عامل دیگری بود که با دقت و توانایی بالا و حجم وسیع اطلاعاتی وارد کار شده باشد و این ترور را برنامه‌ریزی کرده باشد، حتما باید جریان قدرتمندی پشت این ترور باشد . برخی انگشت اتهام را متوجه رژیم صهیونیستی می‌کنند که امروز بیشترین بهره را از به هم ریختن صحنه امنیتی کل منطقه از جمله لبنان می‌برد.

وی ادامه داد: به هر حال گرچه نجیب میقاتی نماینده گروه هشت مارس و رئیس دولت است، طبیعی است پس از این انفجار موضع‌گیری‌ سیاسی گروه 14 مارس علیه نجیب میقاتی بیشتر خود را نشان می‌دهد و طبیعی است از دولت لبنان که مسئولیت امنیت داخلی لبنان را برعهده دارد بخواهد عامل آن ترور را معرفی کند، از سویی آقای میقاتی نماینده سیاسی گروه اهل سنت نیز هست و در برابر مردم اهل سنت لبنان که این اتفاق را اهانت به خود تلقی می‌کنند باید پاسخگو باشد امروز فشارهای دوجانبه‌ای متوجه آقای میقاتی است که در ضمن موضع‌گیری‌های وی کاملا مشخص است.

ایرانی درمورد استعفای دولت گفت: با وجود به هم ریختن اوضاع امنیتی در داخل لبنان در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که یکسری به هم‌ریختگی سیاسی نیز به آن اضافه شود و وضعیت را سخت‌تر کند. به همین دلیل ولید جنبلاط نیز که به شدت معتقد است این اقدام توسط سوری‌ها انجام شده است در عین حال با کنار گذاشتن نجیب میقاتی در شرایط فعلی مخالفت می‌کند و معتقد است وضعیت در داخل کشور با این اقدام بدتر خواهد شد. به هر حال باید جریانی وجود داشته باشد که بتواند این مساله را پیگیری کند که این جریان فقط می‌تواند دولت باشد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد اجماعی برای رفتن میقاتی وجود داشته باشد اما به هر حال میقاتی استعفای خود را تسلیم کرده است و رئیس‌جمهور لبنان این استعفا را نپذیرفته است و دولت نیز حضور خود را در صحنه سیاسی لبنان ادامه می‌دهد. بنابراین تحولات در شرایط فعلی در لبنان بسیار حساس است، در حال حاضر مساله امنیت داخلی لبنان و احتمال رویارویی نظامی بین طوایف مختلف نگران‌کننده است که مسئولان این کشور در تلاش برای مهار این وضعیت به هم ریخته امنیتی هستند.

سفیر پیشین کشورمان در اردن درباره اوضاع سیاسی لبنان گفت: در شرایط فعلی بحران داخلی موجب شده در مناطق مختلف شما شاهد صحنه رویارویی بین طوایف مختلف باشید  به دلیل نزدیک بودن برخی محله‌های اهل سنت، شیعیان و مسیحیان متمایل به گروه هشت مارس و موافقان و مخالفان سوریه رویارویی‌هایی شکل گرفته که منجر به درگیری‌های نظامی شده و برخی افراد کشته و مجروح شده‌اند.

وی با بیان اینکه از آنجا که لبنان متاثر از تحولات سوریه بوده است امروز این تاثیرگذاری‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد، گفت: امروز این تاثیرات از شمال لبنان به منطقه صیدا که منطقه سنی‌نشین است نیز کشیده شده است و این نگرانی وجود دارد که تحولات و معادله بیشتر سمت و سوی طایفه‌ای پیدا کند که در این صورت کنترل و مهار این مساله کار بسیار دشواری خواهد بود.

ایرانی با تاکید بر اینکه شرایط موجود فضایی را باز کرده است که از وضعیت موجود اسرائیل بیشترین بهره را می‌برد، گفت: صحنه داخلی لبنان اگر به سمت درگیری شیعیان و اهل سنت برود قطعا اسرائیل از آن نفع می‌برد و این مساله‌ای جدی است که نباید آن را از نظر دور داشت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =