۰ نفر
۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۹

جام جم نوشت:

ایران رتبه‌های اول حوادث ترافیکی جهان را به خود اختصاص داده است در واقع آمارها نشان می‌دهد سالانه بیش از 900 هزار تصادف جاده‌ای در کشور روی می‌دهد که حدود 25 هزار نفر در این حوادث کشته و بیش از 300 هزار نفر زخمی می‌شوند و مطابق آمارهای اعلام شده پلیس، طی سال‌های 1377 تا 1388 حدود 205 هزار نفر در حوادث رانندگی در کشور کشته و حدود دو میلیون نفر نیز مجروح شده‌اند که این میزان سال 1389 با رشد 18 درصدی روبه‌رو شد. از این میان 14 هزار نفر در جاده‌های برونشهری، حدود 2500 نفر در راه‌های روستایی و مابقی تا سقف 23 هزار نفر در درون شهرها جان خود را از دست داده‌اند و این میزان به مراتب در سال 1390 نیز رشد چشمگیری داشته است.
70 درصد تلفات ترافیکی در کشور در جاده‌ها اتفاق می‌افتد که 67 تا 70 درصد این تصادفات از بین سه عامل دخیل در سوانح، به عامل انسانی یعنی خود رانندگان مرتبط است.
لازم به ذکر است که جاده‌های ایران هنوز یکی از مرگبارترین جاده‌ها محسوب می‌شود و بسیاری از کارشناسان غیراستاندارد بودن راه‌ها و جاده‌های کشور را در بروز تصادفات قابل توجه می‌دانند. به اعتقاد کارشناسان با توجه به این که بیش از 70 درصد حوادث ترافیکی در جاده‌ها اتفاق می‌افتد و بیش از 70 درصد راه‌ها و جاده‌های کشور نیز نیاز به بازسازی دارند، بر این اساس سال گذشته به دلیل غیراستاندارد بودن این جاده ها، از هر صد نفر در حوادث ترافیکی، 15 نفر جان خود را از دست دادند.

وقوع 70 درصد تصادفات زیر 25 سالگی

بیشترین حوادث راهنمایی و رانندگی کشور، جوانان و نوجوان زیر 25 سال را درگیر می‌کند. به گفته دکتر سیدمظفر روحانی، روانپزشک و رئیس انجمن بیماران اسکیزوفرنی کشور، از نظر روان‌شناسی به دلیل این که جوانان و نوجوانان خصوصیتی «همه توانی» دارند و فکر می‌کنند هر کاری را می‌توانند، خودشان انجام دهند، بر همین اساس میزان ارزیابی آنها از مسائل بسیار پایین می‌آید و در رانندگی براحتی سبقت می‌گیرند و بی‌محابا رانندگی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این چهار نوع اختلال شخصیتی به نام‌های اختلال شخصیتی مرزی با رفتارهای پرخاشگرانه، ضداجتماعی با نقض قوانین اجتماعی، نمایشی با جلب توجه دیگران و در نهایت اختلالات شاخه B رفتارهای بی‌محابا و ضداجتماعی است که در میان اکثر جوانان و نوجوانان وجود دارد. آنها به عواقب کار خود توجه نمی‌کنند و در نتیجه این اختلالات باعث می‌شود که رانندگی آنها به ایجاد حادثه منجر شود.

تصادفات ناشی از مصرف مواد مرگبارترند

بیش از 90 درصد تصادفات ناشی از مصرف مواد محرک، مرگبار است. بنا بر اظهارات این روانپزشک آخرین آماری که نیروی انتظامی در خصوص تصادفات منتشر کرد بیانگر این نکته است که بیش از 80 درصد تصادفات سنگین و مرگبار ناشی از مصرف یکی از مواد محرک و اعتیادآور بوده است.

زنان محتاط‌تر از مردان

این استاد دانشگاه میزان تصادفات مردان را شایع‌تر و بیشتر از زنان می‌داند و می‌گوید: علاوه بر بالا بودن تمایل به انجام رفتارهای ضداجتماعی مردان، به دلیل این که میزان تستسترون خون که از عوامل افزایش‌دهنده پرخاشگری است در مردان بیشتر از زنان است و همچنین برخی صفات تشخیصی مرزی که در نتیجه آن زنان در رانندگی‌شان احتیاط بیشتری دارند در همه جای دنیا میزان تصادفات مردان بیشتر از زنان است.
 

تائیدیه سلامت روانی برای متقاضیان گواهینامه

دکتر روحانی درخصوص راهکارهای کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی می‌گوید: با توجه به شیوع اختلالات روانی و شخصیتی در جامعه، لازم است داشتن تائیدیه سلامت روانی متقاضیان از روانپزشک برای دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی از شروط اساسی و اولیه باشد که مشخص شود آیا این افراد از لحاظ سلامت روانی مورد تائید هستند یا خیر. مسئولان راهنمایی و رانندگی برای افرادی که از لحاظ سلامت روانی تائید نمی‌شوند، گواهینامه ارائه نکنند.

قابل ذکر است در سال‌های اخیر، توجه پلیس به پیشگیری از وقوع جرم و تخلفات حوادث مربوط به راهنمایی و رانندگی اهمیت زیادی یافته است، اما با وجود این هنوز در پیشگیری از بروز این تخلفات به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، در واقع اگر به مثلث تصادفات دقت کنیم و به این نکته که 70 درصد تصادفات به عامل انسانی مرتبط است اعتقاد داشته باشیم، می‌توان اذعان کرد پیشگیری از وقوع عامل انسانی سوانح، نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است و کاهش تاثیر این عامل، در بروز تصادفات، تنها با ارائه آموزش‌های لازم و فرهنگسازی در میان رانندگان و تمام سرنشینان خودروها برای رعایت قوانین و رانندگی میسر خواهد بود نه با سنگین‌تر کردن جریمه‌های تخلفات راهنمایی رانندگی.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    1 0
    از نظر پليس اوني كه فوت كرده .چون نمي تونه از خودش دفاع كنه .
  • حميد FR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    1 0
    خدا رو شكر علاوه بر اين در چند زمينه مثبت ديگه هم در دنيا حرف اول رو ميزنيم.
  • متولد ماه مهر IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    2 0
    نمیدونم چنددرصد تصادفات دلیل اصلیش اینه: 1- وانتی که تو لاین سرعت هست، زیر حداقل سرعت مجاز هم سرعت داره، راه نمیده و دید جلوی سواری پشت سرش رو هم گرفته، نتیجه: سبقت از سمت راست و ... 2- موتورسواری که کاسکت نداره، چراغ نداره و تو سیاهی شب و جاده سه ترک تو لاین دو میره! 3- دوروز تعطیلی که جور میشه، جاده کشش ترافیک رو نداره! بالاخره روزی 7 کیلومتر ماشین تولید میکردند (!) بال که ندارن! بعد نیم ساعت گیر افتادن تو ترافیک و گرما و اعصاب خوردکنی پادرگرفتن سر کلاچ و ترمز، شونه خاکی و سبقت غیرمجاز ... 4- تائیدیه سلامت هم شاید 40% سهم داشته باشه! البته نمیشه از مردم خونسردی رو انتظار داشت، آستانه تحریک به دلیل افزایش فشارهای روحی شدیداً کاهش یافته، اما بلانسبت بعضیا از قبل هم صلاحیت اخلاقی روانی ندارن!
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 1
    قطعا جاده و برخی عوامل تاثیر گذارند ولی ما ایرانیان باید در روش رانندگیمان تجدید نظر کنیم. واقعا نوع رانندگی کردن شخصیت ما را نمایان میکند. هنگام رانندگی باید هیجاناتمان را کنترل کنیم به دیگران احترام گذاشته و بدانیم بی احتیاطی رانندگی ما میتواند باعث مرگ و یا آسیب دیدن هموطنمان شود.
  • حمید IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 1
    اصلا مشکل از بی کیفیتی تولیدات داخل نیست که، همه رانندگان مقصرند بابا
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    1 0
    علت تصادفات در سالهاي اخير عدم رشد اتوبان و آزاد راه متناسب با افزايش خودروست .ترافيك جادهاي بقدري سنگينه كه در صورت كمترين اشتباه راننده و يا اشكال فني خودرو تصادف اجتناب نا پذير ميشه ولي مسئولين عمدا يا سهوا از اين مورد يادي نميكنن و فقط ميگن عامل انساني مقصره!چاره فقط افزايش ظرفيت جاد هاست
  • امین IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    5 0
    پیشنهاد خوبیه،اما چه معیاری برای تعیین سلامت روانی وجود داره؟
  • اکبر GB ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    3 0
    من یک مسافر هستم که بعلت کار با اتوبوس مسافرت میکنم یک از عوامل اصلی تصادفات پلیس راه است ! شاید تعجب کنید ولی دلیل دارم .این فیلمها و گزرشات که مشاهده میکنید فقط برای تهران و جاده های شمال است . در بیشتر جاده ها پلیس راه فقط جریمه میکند و نقشی بیشتر از یک تابلو رانندگی ندارد مردم حس نزدیکی با پلیس ندارند و بهم وجود پلیس را با چراغ زدن خبر میدهند . من بعنوان یک مسافر پلیس را فقط فردی میبینم که از پشت یک پنجره فقط دفترچه رانندگان را مهر میزند و رانندگان قبل از رسیذن به پلیس راه لباس فرم چروک شده خودرا میپوشند. نه خبری از بررسی دستگاهای مراقبتی جی پی اس هست و نه ازمایش رانندگان به جهت هوشیاری رانندگان. خدا را شاهد میگیرم که در مدت شش سال اخیر در مسیر ی که من سفر میکنم خوزستان -اصفهان از
  • اکبر GB ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    3 0
    ادامه: مسیر شرق استان پلیس را برای دو بار وارد اتوبوس نشده است تا وضعیت را بررسی کند . باری یکبار بررسی نکرده است ببیند ایا کسی که دفترچه را ارایه کرده اصلا وجود خارجی دارد. راننده ای که 12 ساعت مدام رانندگی کرده پشت فرمان است و راننده دیگری به جای او دفترچه ارابه مبکند. ومن با دیدن خیلی دیگر از مسایل میگویم رانندگان هیچ هراسی از پلیس راه ندارند زیرا بالاخره راهی هست که از دست مقررات فرار کرد.
  • بدون نام EU ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    1 1
    قبل از جاده و پراید و پیکان، خود مردم و فرهنگ رانندگی که نداریم و این که خیلی راحت در هنگام رانندگی اصول و شرف انسانی را به راحتی فراموش می کنیم و قوانین اخلاقی را مثل آب خوردن زیرپا می گذاریم.
  • سید مهدی IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    1 0
    همیشه پای یک پراید در میان است./
  • محمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    باید سرعت رو از110 به 100کاهش بدن
  • بی نام RU ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    مقصر اول موسسه ایست که رعایت اصول در ساخت لاستیک و خودرو اسکانیا را تائید کرده و مهر استاندارد به ان زده است. مقصر بعدی می تواند وزارت راه باشد اگر با بررسی جاده محل تصادف کاستی ها مشاهده شود. مقصر سومی شرکت های حمل و نقل مسافر هستند که بدون بررسی و کنترل دائمی اجازه میدهند خودرو حرکت بکند.