محسن حکیم می گوید: 70 درصد از بودجه عراق صرف مصارف داخلی و جاری دولت می‌شود و در حال حاضر در حدود پنج میلیون حقوق بگیر داریم که یک رقم بسیار زیادی است و از طرفی دستمزدها هم بسیار بالا است.

محسن حکیم در کافه خبری با موضوع:"بررسی تحولات عراق" در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت اقتصادی عراق گفت: نفت هم فرصت است و هم تهدید، این باز می‌گردد به چگونگی مدیریت نفت. مثلا در نیجریه نفت بلایی برای آن کشور است چون که همیشه در جنگ و نزاع به سر می‌برد. در عراق اکنون 94 درصد از بودجه عراق از فروش نفت تامین می‌شود. این وابستگی شدید بودجه عراق به نفت یکی از نقاط ضعف عراق محسوب می‌شود. دوم این که 70 درصد از بودجه عراق صرف مصارف داخلی و جاری دولت می‌شود. ما در حال حاضر در حدود پنج میلیون حقوق بگیر داریم که یک رقم بسیار فجیعی است. دستمزدها هم بسیار بالا است. ما در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر فقط سلاح به دست داریم. از سی درصد بودجه عراق، 5 درصد هم به عنوان غرامت به کویت پرداخت می‌شود. ما تا الآن نزدیک به 39 میلیارد دلار به کویت پرداخت کرده‌ایم. کل غرامت 52 میلیارد است و هنوز ما 13 میلیارد دلار را نداده‌ایم. البته اکنون در حال مذاکره هستیم که این رقم را به دو الی سه درصد برسانیم.
حکیم در ادامه افزود: مساله خرید سلاح هم مطرح است. ما در حال حاضر 4467 قرارداد فقط در زمینه نظامی با امریکا امضا کرده‌ایم که از جمله آنها قرارداد خرید اف 16 است. عراق سامانه دفاعی مرتبی ندارد، ما به این سلاح‌ها نیاز داریم تا بتوانیم دفاع و امنیت کشور را تامین کنیم و مشکلات امنیتی را بر طرف کنیم. با روسیه نیز در حدود چهار میلیارد دلار اخیرا قرار داد امضا کرده‌ایم. پس از آن اولویت به تامین برق عراق اختصاص داده شده است. بدین ترتیب عملا تنها چیزی در حدود 500 تا 600 هزار دلار به وزارتخانه‌ها تعلق می‌گیرد. از سویی چون امنیت نداریم هنوز نتوانسته‌ایم برای پروژه‌های زیربنایی و بزرگ سرمایه‌گذار جذب کنیم.


مشروح کافه خبر محسن حکیم را در سرویس بین الملل خبرآنلاین اینجا بخوانید

263 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =