۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶

لطیف وکیل

در آغاز بهار عربی 50 هزار تند در سلطان نشین عمان دست به تظاهرات زدند و در اینجا بود که سلطان عمان همه آنها را در سیستم پلیس این کشور استخدام کرد . البتهاین اقدام وی با کمک مالی و پشتیبانی عربستان صورت گرفت . عربستان سپس 138 ملیار از درآمدهای نفتی را در کشورهای پیرامون خود هزینه کرد تا آرامش را به کشورهای عربی انقلابی و بیدار شده بازگرداند و از سرنگونی دیکتاتورها همچنانکه در یمن صورت گرفت جلوگیری نماید البته این سرنگونی نیز ناتمام ماند و رژیم نظامیان دیکتاتور همچنان پابرجا ماند و تنها رئیس جمهور در آتش انقلاب مردم سوخت . این دخالتها در مصر و سوریه ناکام ماند اما بهر حال انقلاب یمن از هدفهای خود در آزادی و کرامت ملت این کشور ناکام ماند .
در عین حال کسانیکه در برابر دلارهای نفتی عربستان سر فرود نیاورند ، عربستان برایشان لشکر اعزام می کند اگر چه این اقدام برای سرکوب انقلاب آشکار و پنهان بحرین صورت گرفت با وجود آنکه جمعیت بحرین آنچنان زیاد نیست . نویسندگان و تحلیلگران مطبوعات عربستان کوشش می کنند تا وجود هرگونه جوشش و بیداری علیه تاج وتخت عربستان را انکار کنند و در عین حال سعی دارند انقلابهای دیگرملل منطقه را طایفه گرا بنامند . گوئی تمامی اهل سنت از رژیم موجود در عربستان رضایت دارند یا آنکه تمامی مخالفان همه شیعه هستند . این در حالی است که دیکتاتورهای غیر نظامی عربی از میان رفته اند دیکتاتوریهای مذهبی بجای آنها روی کار آمده اند .
عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب خلیج فارس ناچار شدند سوار کشتی بهار عربی شدند تا به سرنوشت شکست خوردگان دیکتاتورهای عرب دچار نشوند . اما تا چه وقت ؟ آنچه که گاهی در بعضی کشورهای عرب خلیج فارس وبخصوص عربستان سعودی روی می دهد و فریاد اصلاحگرایان بلند میشود و همچنین ناتوانی رژیم پادشاهی حاکم و سالهخودگی سردمداران آن و نیز سرکوب بخش بزرگی از جامعه که مانا شیعیان می باشند و به فقر کشاندن آنان ، تمامی اینها همانند رعد وبرق آسمانی است که در انتظار جنبش و جوشش است اگر چه وابسته به گروههای گوناگون هستند اما همگی در یک راه گام بر می دارند .
در اینجاست که رژیم عربستان ناچار می گردد دست به دامان غرب گردد و هم پیمانی خود را با غرب تکامل بخشد تا بتواند خود را برپا نگهدارد اگرچه باید بهای بسیار سنگینی بابت آن بپردازد.

دكتر لطيف وكيل تحلیلگر عراقی است که این یادداشت را برای خبرآنلاین عربی ارسال کرده است
ترجمه: محمدماجد نجار

منبع: خبرآنلاین عربی

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 1
    از طرف من به این دوست عزیز بگید بهار اصلی(فرج) از عربستان است