بازیگر پیشکسوت سینمای ایران معتقد است که هنوز هم دوست دارد بار دیگر با مسعود کیمیایی تجربه همکاری داشته باشد.

بهناز شیربانی: سعید راد شب گذشته 19 آبان مهمان برنامه تلویزیونی «هفت» بود.

 

در ابتدای برنامه او با اشاره به چگونگی حضورش در فیلم «سفر سنگ» ساخته مسعود کیمیایی گفت: «برای من همکاری با مسعود کیمیایی یک آرزو بود و همیشه فکر می‌کردم چه روزی نوبت من می‌شود که با او کار کنم. وقتی صحبت حضورم در فیلم «سفر سنگ» مطرح شد، سر کار امیر نادری بودم و نادری به شوخی به من می‌گفت: «کاش به تو نمی‌گفتم قرار است سر کار کیمیایی باشی تمام حواست پیش آن کار است». وقتی بازی در فیلم امیر نادری را تمام کردم، مسعود کیمیایی از من خواست صحبتی درباره «سفر سنگ» با هم داشته باشیم. در‌‌ همان جلسه از من خواست دستمالی را دور سرم ببندم. من هم این کار را کردم و شدم کولی فیلم «سفر سنگ». من همیشه سعی کردم خوب یاد بگیرم و میل به پیشرفت در کارم  داشته‌ام.»


او ادامه داد: «مسعود کیمیایی خودش عهده دار تهیه کنندگی فیلم «سفر سنگ» بود. ما در آن فیلم در منطقه طالقان فیلمبرداری می‌کردیم و اهالی آنجا ما را به منزلشان دعوت می‌کردند و یا شام و ناهار را مهمان آن‌ها بودیم.»


او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تا پیش از فیلم «سفر سنگ» نیز پیشنهادی از سوی مسعود کیمیایی برای بازی داشت، گفت: «یک صحبتی بود که در فیلم «گوزن‌ها» بازی کنم. نقشی که دوست خوبم فرامرز قریبیان آن را بازی کرد، به من هم پیشنهاد شده بود. وقتی بعد از این همه سال بار دیگر مسعود کیمیایی سراغ من را گرفت که در فیلم «دست تنها» بازی کنم خیلی خوشحال شدم. متاسفم که این فیلم مجوز نگرفت و نمی‌دانم چند سال باید صبر کنم تا دوباره مقابل دوربین او بروم و نقشی مناسب من در فیلم‌های او برای من باشد.»


سعید راد در ادامه درباره فضای امروز بازیگری و چگونگی تاثیر کلاس‌های بازیگری بر فعالیت جوانان گفت: «من منکر این نیستم که کلاس‌های بازیگری برای تربیت کسانی که علاقه‌مند به این حرفه هستند، موثر است اما چه کسی بازیگری را تعلیم می‌دهد ویا چقدر ظرفیت برای حضور بازیگران تربیت شده ما در آثار سینمایی وجود دارد، جای بحث است.»


او ادامه داد: «گاهی که با دوستان ارشاد صحبت می‌کنم تعجب می‌کنم که در شهرستان‌ها هم کلاس بازیگری وجود دارد. جوان‌هایی که از این کلاس‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، کجا می‌خواهند فعالیت کنند؟ یک بار آقای تارخ گفتند که سعی می‌کنند کلاس‌هایشان هر سال خروجی داشته باشد. سوال من این است مگر ما چقدر تولیدات سینمایی داریم که این بچه‌ها در آن فیلم‌ها بازی کنند؟»


راد ادامه داد: «متاسفانه چیزی که در حال حاضر اهمیت پیدا کرده، این است که برای وارد شدن به دنیای بازیگری یا باید پول داشته باشید، یا آشنا و در ‌‌نهایت اگر هیچکدام از این‌ها نباشند، دچار افسردگی می‌شوند.»


او با اشاره به جایگاه بازیگران مطرح سینمای ایران گفت: «یک شانس‌هایی در بازیگری هست که خیلی کم اتفاق می‌افتد. مثلا آقای صدرعاملی برای ساخت فیلم سینمایی «من ترانه 15 سال دارم» ترانه علیدوستی را برای بازی انتخاب کرد، و انتخاب خوبی هم بود. خود ترانه علیدوستی کم کم پله‌های ترقی را بالا رفت و پیشرفت کرد و به جایی رسید که فیلم «چهارشنبه سوری» با بازی او یکی از درخشان‌ترین آثارش محسوب می‌شود. مگر من برای اینکه بازیگر شوم کلاس رفتم؟ اصلاآن زمان کلاسی بازیگری وجود نداشت. حرف من این است که ما بازیگر خوب زیاد داریم، اما از خودشان محافظت نمی‌کنند، و به مرور زمان تبدیل می‌شوند به یک اسم. بازیگران ما باید سعی کنند تماشاگر داشته باشند، نه مشتری. تماشاگرکسانی هستند که مخاطب حرفه‌ای سینما هستند اما یکسری از مخاطبان هستند که برای آنها مهم نیست که  چه کسی در فیلم حضور دارد و بازیگر کیست؟»


راد در آخر گفت: «بازی من در فیلم چمران 10 روز است که تمام شده است. خوشحالم که برخی از فیلم‌های ما حمایت دولتی می‌شود و این چیزی است که قبلا وجود نداشته. به هر حال ما اسکار گرفتیم. اصغر فرهادی را دنیا می‌شناسد. متاسفانه مسئولان ما را تشویق نمی‌کنند که موفقیت های ما در زمینه تولید آثار خوب ادامه دار باشد.»

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کرمانشاه IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    22 1
    درود برسعید راد عزیز بازیگر سالهای دور سینما،بیاد فیلمهای سالومه ،کافر ،برزخیها ،دادشاه،سفرسنگ ،عقابها،و...........
  • نامدار IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    23 1
    بازي بياد ماندني ايشان در فيلم دوئل ستودني است.
  • habib IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    18 3
    عشق من سعید راد
  • هادی راد IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    2 0
    عشق منم سعید راده . فقط حیف که در سینما کمرنگه .
  • عشقي IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    2 0
    درود بر آقای احمد حق پرست راد ( سعید راد )