یکی از جاذبه های توریستی عجیب شهر استکهلم موزه ایست که به معنای واقعی کلمه از دل آب بیرون آمده است و آن موزه واسا است

هادی معیری نژاد- در این موزه میتوان از جمله از کشتی جنگی "واسا" که در اوائل قرن هفدهم غرق شد و 333 سال بعد و در سال 1961 مجددا از قعر دریا به بالا کشیده شد دیدن نمود. این کشتی به صورت کاملا سالم از دریای بالتیک بیرون کشیده شده و در واقع یک تونل زمان واقعی است.

گفته میشود علت آنکه در این مدت طولانی کشتی سالم مانده و نپوسیده است این است که در محلی که کشتی غرق شده نمک آب کم بوده و کرمهای چوب خور تولید نشده اند که کشتی را نابود کنند.

بالا کشیدن کشتی واسا از قعر دریا سه سال بطول انجامید و سرانجام پس از 333 سال در حضور پادشاه, ملکه و عده کثیری از مردم سوئد انجام پذیرفت. اکنون این کشتی در محل مناسبی که با رطوبت 95% تطبیق شده است نگاهداری میشود.

واسا اسم این کشتی است که شاه سوئد گوستاو آدولف دوم در سال 1625 میلادی سفارش ساختش را داده بود در این زمان سوئد در جنگ با لهستان بود و احتیاج داشت که با کشتی در دریای بالتیک تردد کند

این کشتی در استکهلم تحت نظارت هنریک هایبرتسون هلندی ساخته شد. به جرات میتوان گفت که این کشتی مجهزترین کشتی زمان خود بود، در این کشتی شصت و چهار توپ جنگی در دو طبقه تعبیه شد. سرانجام در ده آگوست سال 1628 میلادی که یک یکشنبه بود مردم و افراد بلند پایه از کشورهای مختلف ناظر به آب انداختن این کشتی مجهز بودند.


این کشتی که افتخار ملی سوئد بود آماده میشد که اولین سفر خود را آغاز کند. ولی متاسفانه بعد دو دقیقه کشتی تعادل خود را از دست داد و واژگون شد و آب از دریچه هایی که برای توپها تعبیه شده بود بدرون کشتی سرازیر شد و این کشتی غرق شد!
حدود صد و پنجاه نفر در آن لخظه سوار بر کشتی واسا بودن ولی طبق شواهد بین سی تا پنجاه نفر آن غرق شدند و در حال حاضر اسکلت بیست و پنج نفر از آنها پیدا شده است

خبر غرق شدن کشتی واسا دو هفته بعد به شاه سوئد که در جنگ با لهستان بود رسید او از این خبر بسیار خشمگین شد و دستور داد که تمامی افسران و سازندگان واسا تحت بازجویی قرار بگیرند و کسی که موجب غرق شدن این کشتی شده است را پیدا کنند که البته بعد از تحقیقات فراوان نتوانستن کسی را مجرم اعلام کنند چرا که سازنده این کشتی یعنی هنریک هایبرتسون یک سال قبل از به آب انداختن کشتی واسا فوت کرده بود
علت غرق شدن واسا را متخصصین سنگینی بیش از حد توپها و تعبیه آنها در طبقات فوقانی کشتی میدانند که باعث عدم تعادل شده است

این کشتی که بعد از 333 سال در سال 1961 میلادی توسط یک تیم مجرب با تجهیزات بسیار مجهز از آب بیرون کشیده شد و بیست و هفت سال برای مرمت آن تلاش کردند تا کشتی واسا را آنگونه که بود مرمت کنند که سرانجام بین سالهای 88 تا 90 موزه واسا که ساختمان آن نیز شبیه کشتی میباشد برای دید عموم افتتاح شد
همراه با کشتی بیش از 14000 شیء چوبی یافت شد، که در میان آنها 700 مجسمه کنده کاری شده وجود داشت. این مجسمه ها تک تک مرمت شده و سپس به جای اصلی خود در کشتی برگردانده شدند. انجام این کار درست مانند حل یک پازل بسیار بزرگ بود.
کشتی های جنگی قرن هفدم فقط موتورهای جنگی به شمار نمی آمدند، اینها به واقع حکم قصرهای شناور را داشته اند. درمجسمه هایی که از نابودی نجات یافتند نشانه های رنگ و طلاکوبی مشاهده شده است. تحلیل های مدرن نشان دادند که مجسمه ها به رنگ های پر زرق و برق در زمینه ای قرمز نقاشی شده بودند. مجسمه ها شامل شیرها، قهرمانان کتاب مقدس،امپراطوران روم، موجودات دریائی، خدایان و الهه های یونانی و بسیار دیگر بودند. هدف از استفاده آنها این بوده است که جلال و جبروت پادشاهی سوئد را نشان داده و شمه ای از قدرت، فرهنگ، و جاه طلبی های سیاسی آنرا به نمایش بگذارند.

واسا امروز در چه وضعیتی است؟
نگهداری و مراقبت از کشتی واسا کاری مستمر و دنباله دار است. نگهداری کشتی در وضعیت مناسب بیشتر از همه به وجود شرایط آب و هوائی پایدار وابسته است. موقعی که کشتی شکسته به سطح آب آورده شد، پیچ های آهنی آن زنگ زده و الوارهای چوب بلوط آنرا سیاه کرده بودند. سرآخر آنرا با میخ پرچ های چوبی بهم متصل نگه داشتند. آلاینده های موجود در آب مقادیر زیادی گوگرد وارد کشتی کردند که در چوب آن نفوذ کرده است. حالا امروز گوگرد از چوب بیرون می آید و با اکسیژن واکنش نشان داده و اسید سولفوریک ایجاد می کند. این اسید اگرچه برای بازدیدکنندگان موزه خطری ندارد اما چوب را از بین می برد. تحقیقات در زمینه نگهداری بلند-مدت هنوز ادامه دارد.

واسا ،ماشین زمان
موقعی که کشتی واسا غرق شد، زمان از حرکت ایستاد. زمانی که آنرا در سال 1961 از دریا بیرون آوردند، یقیناً تکه ای
دست نخورده از قرن 17 ام بود. هر یک از هزاران شیء بازیابی شده از آن داستان ها برای خود دارند. ناگفته نماند که در
میان آنها، استخوان های خدمه کشتی، اموال آنها و تجهیزات کشتی نیز وجود دارد.
نجات دهندگان در میان گل و لای کف دریا شش بادبان پیدا کردند که از قرار امر در زمان وقوع فاجعه برافراشته نشده بودند. اینها قدیمی ترین بادبان های موجود در دنیا هستند و پیش از مرمت مانند تار عنکبوت شکننده شده بودند. تحقیق بر یافته ها کماکان ادامه دارد. بسیاری از اشیا منحصر به فرد در نمایشگاه های موزه قرار داده شده اند، و عصر قدیم و مردمان آنرا برای ما زنده می کنند.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی RU ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    2 2
    موقعیت این کشتی رو با وضعیت اسفبار کشتی یونانی تو جزیره کیش باید مقایسه کرد...
  • بدون نام IN ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    2 1
    بعد تو ایران کشتی رافائل داره زیر آب میپوسه،کشتی یونانی ها داره غرق میشه،نقش رستم افتاده تو طرح عمرانی و .....
    • محبوبه IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      3 0
      خیلی جالب بود