پانا نوشت:

رییس انجمن خودرو سازان با اشاره به اینکه در شش ماه ابتدای سال 2 خودرو ساز بزرگ ایران بیش از یک هزار میلیارد تومان زیان کرده اند گفت: در مقابل این زیان، دلالان به همین میزان سود کسب کرده اند و علت این رانت نحوه قیمت گذاری خودرو است.

احمد نعمت بخش چالشهای پیش روی صنعت خودرو را به سه بخش تقسیم کرد و اظهار داشت: مهمترین مشکل این صنعت در تامین نقدینگی است و اگر این مساله رفع شود به جرات می توان گفت خودرو سازان وضعیت تولید را بهبود بخشیده و بخشی از عقب ماندگی خود در تولید را جبران خواهند کرد.

وی افزود: بانک مرکزی بر اساس مذاکرات انجام شده قرار بود 2 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو کمک کند اما با توجه به وضع قوانین مختلف، پرداخت این مبلغ به نوعی غیر ممکن شد.

رییس انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: شرکتهای لیزینگ بیش از 4 هزار میلیارد تومان تامین مالی برای خودرو سازان داشتند اما با اعمال سیاست های بانک مرکزی و کاهش نرخ سود آنها به 17 درصد فعالیت آنها نیز تعطیل کرد، اما معاون اول رییس جمهور قبول کردند که نیمی از این مبلغ را به صورت وام در اختیار خودروسازان قرار دهند که تا کنون اجرایی نشده است.

نعمت بخش با اشاره به شرکت هایی مانند جنرال موتور آمریکا تصریح کرد: این شرکت در جریان بحران در منطقه دلار به مرز ورشکستکی رسید و با اینکه یک شرکت کاملا خصوصی بود اما دولت آمریکا به آن کمک کرد تا بار دیگر به چرخه تولید برگردد اما در ایران به این مساله توجه نشده است.

وی ادامه داد: صنعت خودرو صنایع مختلفی را با خود پیش می برد که از این جمله صنعت قطعه سازی و صنعت فولاد است و در صورتی که از خودروساز حمایت نشود، این صنایع نیز زیان ده خواهند بود.

رییس انجمن خودرو سازان در خصوص ممانعت از واردات خودرو و اثر گذاری آن بر رونق بازار داخلی خودرو گفت: ممنوعیت اخیری که در بخش واردات خودرو اعمال شده برای حمایت از تولید داخلی نیست ، بلکه ارز کافی برای واردات وجود ندارد؛ از طرفی قیمت ها در بازار داخلی دستوری است و تولید در داخل با مشکل نقدینگی رو به رو است، پس کاهش واردات حلال مشکلات داخلی نخواهد بود.

نعمت بخش مشکل دوم خودرو سازان را اختلاف قیمت بین بازار آزاد و کارخانه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر قیمت بازار آزاد با قیمت کارخانه برای برخی خودروها بسیار بالا است و سود این اختلاف قیمت به جیب دلالان می رود در حالی که خودروسازان به دلیل نوع قیمت گذاری و محدودیت های اعمال شده زیان ده هستند.

وی خاطرنشان کرد: سود اصلی را اکنون دلالان می برند در حالی که در شش ماه ابتدای سال سایپا و ایران خودرو بیش از یک هزار میلیارد تومان زیان دیده اند؛ از طرفی دلالان به صورت سازمان یافته در این بخش عمل می کنند و هر زمان که سایت خودرو ساز برای ثبت نام باز می شود در کمتر از چند ساعت محصولات 2 ماه به یکباره به فروش می رود بدون آنکه خریداران واقعی بتوانند خرید کنند؛ این نوعی رانت است که باید ریشه کن شود و راهکار آن تنها افزایش فعالیت خودروسازان است.

نعمت بخش افزود: اگر اجازه دهند خودرو ساز همانند سالهای گذشته در حاشیه بازار اقدام به فروش محصولات کند قطعا قیمت ها نسبت به شرایط فعلی کاهش خواهد یافت و علاوه بر آن سود حاصل از فروش نیز به جیب خودرو ساز می رود و به این روش صنایع دیگر زیان ده نخواهند بود.

رییس انجمن خودرو سازان سومین مشکل را کسری منابع ارزی دانست و ادامه داد: از تیرماه تا کنون خودروسازان ارز دریافت نکرده اند و اتاق مبادلات ارزی نیز تنها به نیازهای خرد پاسخگو است؛ از طرفی انبارهای خودروسازان در حال خالی شدن است.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی نقدینگی است و در صورتی که این مشکل حل شود خودرو سازان می توانند در حاشیه بازار علاوه بر کاهش قیمت ها، بخشی از کاستی های خود در تولید را نیز جبران کنند.
/3131

کد خبر 257346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    15 3
    ما قطعه ساز هستیم و قطعات ما با کیفیتی بسیار عالی و با قیمتی معادل یک سوم قطعه مشابه خارجی روی خودروهای داخلی نصب می شود. ما به خودروسازان 100% افزایش قیمت اعلام کرده ایم.فعلا" پرسنل تولید را به 50% کاهش داده ایم و منتظر اعلام نظر خودروسازان هستیم.در صورتی که قیمت ما مورد قبول واقع نشود کارخانه را بسته و قید تولید را خواهیم زد.متاسفانه در کشور ما تولید کننده ارج و قرب ندارد.دلال ها ارج ببینند و بر صدر نشینند و از هفت دولت ازادند. به یادتان می اورم که وقتی بنیانگزار سونی فوت کرد کابینه ژاپن به احترام او تعطیل کردند.اما ما از همه طرف زیر اماج سنگ و چوب دولت و شهرداری و بیمه و دارایی و محیط زیست و بانک ها و ....هستیم.کشور ما کشور دلالی و واسطه گری است نه تولید و کار.
  • خیرخواه IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    11 0
    سلام خودروساز گرامی خسته نباشید من یه سوال کوتاه دارم که اگر قابل دانستید بخوانید و پاسخ دهید چرا در ایران وقتی صحبت از قیمت طلا و فولاد و بنزین و یا هر چیز دیگری میشود فورا کارشناسان بحث قیمتهای جهانی و ارزشگذاری در بورسهای غربی را به عنوان توجیه افزایش قیمت مطرح میکنند؟ ولی در بحث خودرو سازی ما هیچگاه فارغ از بحث کیفیت بسیار پایین محصولات خودروسازان چه از منظر انواع استانداردهای روز دنیا و مصرف سوخت وچه میزان الایندگی و چه هزاران چه دیگر هیچگاه موضوع قیمتهای جهانی و حتی کیفیت خدمات پس از فروش کمپانی های بزرگ و صاحب نام دنیا صحبت و مقایسه ای بمیان نمی اید خدا رو خوش میاد که تولیدات بی کیفیت شما همپای تولیدات شرکتهای بزرگ خودروساز دنیا قیمت گذاری بشه ایا این مصداق کم فروشی در کیفیت نیست تازه