روزبه نعمت الهی که شامگاه دوشنبه 22 آبان در یک کنسرت به تهیه کنندگی مهناز افشار روی صحنه سالن همایش‌های برج میلاد می‌رود، شعر را ستون فقرات موسیقی پاپ ایران می‌داند.

به گزارش خبرآنلاین، در این کنسرت که درآمد حاصل از آن صرف کمک به زلزله زدگان آذربایجان خواهد شد، نعمت الهی قطعاتی انتخاب شده از آلبوم‌های خود را خواهد خواند.


این خواننده که سازهای ویولن، گیتار، پیانو و تار را نیز می‌نوازد و بر موسیقی ردیف دستگاهی ایران تسلط دارد، از سال 1382 تا امروز سه آلبوم «سرزمین مادری»، «هفته عاشقی» و «عمو زنجیر باف» را منتشر کرده که ترانه‌های اجرا شده در آن‌ها یا به بزرگان ادبیات کهن فارسی تعلق دارد یا سروده شاعران شناخته شده معاصر ایران است.


روزبه نعمت الهی در باره جایگاه شعر و ترانه در کار‌هایش به خبرآنلاین می‌گوید: «برای من، کلام حرف اول را در موسیقی پاپ می‌زند و برای همین شعر باید ستون فقرات هر قطعه‌ای باشد که می‌خوانم.»


او با انتقاد از سطحی شدن محتوا در موسیقی پاپ ایران تاکید می‌کند: «متاسفانه بسیاری از کارهایی که این روز‌ها ارائه می‌شوند، از شعر و کلام پیش پا افتاده بهره می‌گیرند. گوش مخاطب هم پس از مدتی به این ترانه‌ها عادت می‌کند و سطح توقعش پایین می‌آید.»


این خواننده با اشاره به اینکه موسیقی پاپ امروز ایران به دو شاخه بازاری و جدی تقسیم شده است، ادامه می‌دهد: «وقتی اثری شش ماهه تولید، ضبط و منتشر می‌شود، بی‌شک جدی نیست. برای همین است که موسیقی پاپ امروز تاریخ انقضاء پیدا کرده و زود فراموش می‌شود. حتی تعدادی از قطعات که با تبلیغات و استفاده از تریبون‌های زیاد ابتدا مثل یک شهاب درخشان به چشم می‌آیند، خیلی زود خاموش می‌شوند و می‌میرند و اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند.»

 


نعمت الهی می‌افزاید: «اثری ماندگار خواهد بود که بعد از شنیده شدن، در ذهن مخاطب ته نشین شود و این زمانی رخ می‌دهد که مثلث آهنگساز، شاعر و خواننده خوب شکل بگیرد و با همنشینی و همفکری آنان یک کار فاخر پدید بیاید.»


این آهنگساز که در کار‌هایش رویکردهای متنوع و متفاوت اجتماعی، حماسی، عرفانی و عاشقانه دیده می‌شود، در باره این ویژگی کارنامه هنری‌اش توضیح می‌دهد: «من دوست داشته‌ام این وجوه و گرایش‌های انسانی را که در وجود همه مشترک است، هم گام هم در کار‌هایم پیش ببرم؛ عشق پاک‌ترین احساس بشری است و در ادبیات کلاسیک ما ریشه‌ای عمیق دارد، حس میهن دوستی در همه ما ایرانی‌ها پر رنگ است و عرفان هم که بخش عمده‌ای از فرهنگ ما را شکل می‌دهد.»


او در باره کارهای اجتماعی‌اش هم می‌گوید: «واکنش نشان دادن به واقعیت‌ها، درد‌ها و مشکلات جامعه از جمله وظایف ذاتی هر هنرمند است. از صلح، دوستی و ایثار گفتن و در مقابل نفی اعتیاد، فقر، جنگ و... اگر از طریق کلام عمیق و با معنا صورت بگیرد، بی‌شک تاثیر مثبت بر جامعه خواهد گذاشت.»


روزبه نعمت الهی در واکنش به این پرسش که آیا تنوع محتوایی آثارش، باعث پراکندگی و دسته دسته شدن مخاطبانش نخواهد شد، پاسخ می‌دهد: «در جذب مخاطب یک پارچه، بیشتر از هر چیز صدای خواننده تاثیر گذار است که حکم امضای او را دارد. اگر یک خواننده صاحب سبک باشد و صدای ویژه خودش را داشته باشد، تنوع مضمون و موضوع ترانه‌هایش نه تنها بد نیست بلکه یک نقطه قوت به شمار می‌آید.»


این خواننده در تکمیل نظرش می‌افزاید: «برای مثال در کنسرت‌هایم، مخاطبان از کارهای عارفانه و حماسی به‌‌ همان اندازه ترانه‌های عاشقانه استقبال می‌کنند. جالب است بدانید جوانان که شاید به نظر برسد بیشتر جذب قطعات عاطفی با ریتم‌های خاص می‌شوند، آن چنان با ترانه‌های حماسی یا عارفانه همراهی می‌کنند که تعجب خودم را نیز بر می‌انگیزند.»


تسلط بر موسیقی ردیف دستگاهی، یکی از ویژگی‌های روزبه نعمت الهی است که بسیاری از خواننده‌های امروز از آن بی‌بهره هستند. او در باره تاثیر موسیقی ایرانی بر کارش می‌گوید: «ملودی‌هایی که برای کار‌هایم می‌سازم، از این تاثیر بی‌بهره نیست. در واقع آثارم با اینکه در شاخه پاپ جای می‌گیرند و از موسیقی سنتی دور هستند، اما حسی ایرانی دارند.»


او با اشاره به اینکه در موسیقی پاپ باید صاحب سبک باشیم تا کار‌هایمان در دنیا با پسوند ایرانی شناخته شوند، ادامه می‌دهد: «وقتی یک خواننده به سراغ مفاهیم نهفته در فرهنگ کشور می‌رود، کار‌هایش روح و جان ایرانی به خود می‌گیرند. برای مثال شعر مولانا علاوه بر معنا و محتوا، خود بخود ملودی کار را نیز شکل می‌دهد. همچنین آشنایی با ردیف‌های دستگاهی، تحریر‌های خاص تری را به سبک خواننده تزریق می‌کند که در موسیقی پاپ جهان نمونه ندارد. این‌ها که گفتم به معنای تلفیق موسیقی سنتی با پاپ نیست، بلکه مرادم تاثیری است که بر این نوع کار‌ها می‌گذارد.»


این خواننده که تازه‌ترین کنسرتش با تهیه کنندگی مهناز افشار روی صحنه می‌رود، در باره همکاری با این بازیگر شناخته شده سینمای ایران توضیح می‌دهد: «دو سال پیش سنگ بنای این همکاری گذاشته و قرار شد ایشان در تعدادی از قطعات آلبوم تازه من همخوانی داشته باشند که البته به دلایلی کار به سرانجام نرسید. در ادامه از همکاری خانم افشار به عنوان تهیه کننده آلبوم «داروگ» که بعد از محرم و صفر منتشر می‌شود و اجرای کنسرتی به نفع زلزله زدگان آذربایجان بهره‌مند شدم که کمک بزرگی در پیشبرد این برنامه‌ها بود.»


روزبه نعمت الهی با اشاره به اینکه کنسرت دوشنبه شب را باید کاری دلی دانست، می‌گوید: «متاسفانه در اجرای این کنسرت خیریه، مافیای موسیقی ایران آن قدر سنگ اندازی کرد که اگر حضور خانم افشار نبود، شاید این برنامه به سرانجام نمی‌رسید.»


245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    6 4
    صدای گرم و شفافی دارد