۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸

یکی از اصلی​ترین اصول موفقیت یک مدیر یا رهبر سازمانی، هوشمندی برای تماشای آینده یا قدم زدن در هوای روزگار پیش رو است چرا که گذر از امروز و نگاه به گذشته یک عادت مدیریتی است اما هوشمندی برای درک شرایط پیش رو و همچنین تخمین زدن برای روزهای سخت و سهل آینده، نیازمند بررسی و دقت در اوضاع است.

شاید طراحی سند چشم انداز برای کشور از همین دریچه مورد توجه بود چرا که گذراندن روزمره و سرکردن سال​ها با ورق خوردن تقویم، کار خاصی محسوب نمی شود، نگاه به آینده آن هم با نقشه؛ هم موتور محرک امروز است و هدفگذاری آینده و هم نوعی ریل​گذاری برای فرار از بازی​های سیاسی است. اینکه مسیر مشخص باشد، دیگر با جابه​جایی احزاب و افراد، در طی​کردن مسیر، خللی ایجاد نمی​شود بلکه حرکت با تندی و کندی، بالاخره در مسیر ترسیم شده با توجه به نقشه پیش خواهد رفت.

 

مساله گرانی و تحریم​های شدیدی که امروز بر کشور ما تحمیل شده، با ترسیم همین نقشه، قابل پیش​بینی و حتی گذر بدون تلفات از گردنه​ها بوده است. برای نمونه اگر دولت بر اساس مصوبات مجلس و یا نقشه​ کار هیئت وزیران، پیش​بینی​های خوبی از آینده مدنظر داشت، شاید امروز وضعیت بدین گونه نمی​شد که اکثر اهالی نشر، در حالتی تعلیق​وار، منتظر باشند تا شرایط بهتر شود و آنگاه حیات خود را ادامه دهند و یا کامل با دنیای نشر خداحافظی کنند. اگر کمی آینده نگری وجود داشت؛ بازار نشر اینگونه به خاطر «کاغذ» فلج نمی​شد. در واقع اگر این اندیشه ورزی برای تماشای افق های پیش رو در میان مدیران فرهنگی ما همراه با دغدغه مطالعه وجود داشت، امروز ما باید جشن خودکفایی دیجیتالی شدن و مطالعه آنلاین و یا رونمایی از نسل جدید کتاب​خوان​های ملی با قیمت مناسب در کنار عرضه بهترین​ کتاب​های روز به صورت الکترونیکی را برگزار می​کردیم.

 

وقتی در سال 2011 میلادی، 43 درصد افراد بالای 16سال در امریکا از کتابخوان دیجیتالی استفاده کرده اند و تعداد این دستگاه ها از 12میلیون در سال 2010به 14.7 میلیون دستگاه در سال 2011 رسیده است، زیاد خوب نیست که ما هنوز کلا با این مقوله، بیگانه​ایم و تقریبا هم اراده​ای برای درک آن و ایجاد زیرساخت​های استفاده از آن در کشور دیده نمی​شود. طوری که گویی ما قرار است تا صدسال دیگر به روال امروز، ناشر سنتی داشته​باشیم و کتاب کاغذی به بازار بفرستیم.

 

اگر علاقه وحشتناک جوانان به فضای دیجیتال را قبول داشته باشیم باید ناگزیر برای استفاده از این پتانسیل آستین بالا بزنیم. در معابر عمومی، یک نگاه سطحی کافی است تا مشخص شود که نسل جوان و میانسال ما چقدر سرگرم این دستگاه​های جدید ارتباطی است، البته بیشتر به هوای اینترنت، پیامک​بازی، گوش کردن موسیقی و بازی​های رایانه​ای نه به عنوان مطالعه کتاب... در حالی که به راحتی می​توان از این فضای مطلوب نسل ما، برای ارائه محصول مناسب استفاده کرد. کمی همت می​خواهد، کمی وقت و تعدادی کارشناس و قدری اعتبار ( از محل برگزاری جشنواره​های متعدد بی فایده بیلان پرکن) بعلاوه چند مثقال همت و اراده واقعی.


بر اساس رای گیری صورت گرفته در فوریه سال 2012، 21درصد از بزرگسالان امریکایی اعلام کرده اند که در سال 2011 حداقل یک کتاب دیجیتالی مطالعه کرده اند. این یعنی، ضرورت مطالعه به شیوه جدید برای غیر جوان ها هم حس شده، همان اتفاقی که در کشور ما برای موبایل رخ داده و مخاطب خود را هم پیدا کرده؛ وقتی نرم افزارهای قرآن و مفاتیح روی گوشی های تلفن همراه نصب شد، آیا کسی فکرش را می کرد که پدران و مادران ما (سن40 تا 50 سال) از آن استفاده ​کنند؟ این یعنی مطالبه و علاقه وجود دارد، کالایی برای عرضه وجود ندارد.

 

اینکه چرا کسی به فکر آینده نیست، شاید برگردد به مظلومیت فرهنگ و شخص شخیص کتاب. وقتی کسی کتاب نخواند، اطلاعات و دریافت​هایش نیز در سطح باقی می​ماند،توصیه هایش برای دهه 60 است و افق نگاهش هم برگزاری نمایشگاه کتاب و تبریک هفته کتاب روی فیش حقوق کارمندان! می​شود مدیر بولتنی و مسئول شب‌نامه​ای و پیامکی. عمق حرف​هایش هم بر همین اساس است و تاثیر رفتار و برنامه​هایش هم مثل یک پیامک، لحظه​ای است! هفته کتاب، یعنی تلاش برای پرکردن همین جای خالی​ها، وگرنه برگزاری جشنواره​ها و اهدای جایزه در هر زمانی میسر است، تقویم خاطر ما، معطل یک حرکت ماندگار در حوزه کتاب است؛ حرکتی که فراتر از شعارها و شعربافی​های رایج باشد؛ همه می دانیم «کتاب» دوست خوبی است! نیازی به تکرار هرساله و این همه هزینه ندارد.

60
 

کد خبر 257403

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    1 0
    وقتی قانون کپی رایت به درستی اجرا شد.
  • هادی IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    1 0
    سلام ... هنوز تکلیف با اینترنت روشن نشده است که بخواهد نوبت به برنامه ریزی به تولید کتاب های دیجیتال برسد...