فیلمسازانی که حوزه هنری فیلم‌های‌شان را تحریم کرده دور هم جمع شدند تا در مورد مسائل مرتبط با این اتفاق چاره اندیشی کنند.

 الهام نداف: ماجرا همچنان ادامه دارد، کارگردانان و تهیه‌کنندگان 6 فیلم تحریمی دور هم جمع می‌شوند، حرف می‌زنند و ابعاد مختلف این تحریم را بررسی می‌کنند. در مقابل اما مسئولان حوزه بدون عقب نشینی از مواضع خود، ترجیح می‌دهند در سکوت به کارشان ادامه دهند.


آخرین نشست کارگردانان و تهیه‌کنندگان شش فیلمی که از سوی حوزه هنری تحریم شده‌اند، یکشنبه 21 آبان برگزار شد.
جدا از دفاع حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از کارنامه سینمایی حوزه هنری در سال‌های اخیر(اینجا)، آخرین اظهار نظر مسئولان سینمایی حوزه در این زمینه به صحبت‌های سهیل جهان بیگلری مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره در نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم رویش باز می‌گردد.
 

او در این نشست گفت که «اگر وزارت ارشاد به این 6 فیلم مجوز داده، چرا فیلم‌های‌شان را اکران نمی‌کنند؟ آن‌ها می‌توانند سینماهای دیگری را در تهران و شهرستان‌ها در اختیار بگیرند و 300 سینما تعداد کمی برای اکران فیلم‌های‌شان نیست.» (اینجا)
صحبت‌های او بدین معنا بود که وزارت ارشاد در این ماجرا توپ را در زمین حوزه هنری انداخته و انگار خودش هم با اکران این فیلم‌ها موافق نیست.
 

این در حالی است که از 6 فیلم تحریم شده توسط حوزه هنری فیلم «من همسرش هستم» به کارگردانی مصطفی شایسته چندی پیش روی پرده سینماها رفت. همچنین قرار داد «بی‌خود و بی‌جهت» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی بعد از فیلم «یک فراری از بگبو» در گروه سینمایی عصر جدید بسته شد. «من مادر هستم» فریدون جیرانی نیز بعد از «پنهان» در گروه سینمایی آفریقا روی پرده می‌رود.
 

سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم «برف روی کاج‌ها» هم در در این باره به خبرآنلاین می‌گوید: «این فیلم با سرگروه سینمایی قرارداد داشت و همانطور که می‌دانید تا زمانی که فیلمی پروانه نمایش نداشته باشد، نمی‌تواند با سرگروه سینمایی قرارداد ببندد. از طرفی قرارداد ما در شورای صنفی نمایش هم ثبت شده و موجود است، اما ما خودمان ترجیح دادیم در این شرایط غبارآلود فیلم را اکران نکنیم.»
 

با این حال اما هنوز مسئولان سینمایی حوزه هنری در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند.

 

چه خبر از دومین نشست؟
در دومین نشست کارگردانان و تهیه کنندگان 6 فیلم تحریمی سه موضوع در دستور کار فیلمسازان قرار گرفته‌ است.
پیامدهای تحریم حوزه هنری برکاهش تماشاگران سینما و زیان‌های ناشی از این بی‌سیاستی در سال‌های آتی، اطلاع رسانی دقیق‌تر ازاهداف پشت‌پرده رانت خواران که همچنان سرخوشانه به همکاری تنگاتنگ با سازمانی ساختارشکن ادامه می‌دهند و دراقدامی عملاٌ همسو با سازمان سینمایی به حذف تدریجی بخش خصوصی و سینمای اجتماعی مشغولند و بررسی سیاست‌های جدید شهردار تهران در زمینه‌های فرهنگی و به ویژه سینما سه محوری هستند که به گفته ساداتیان در این نشست در مورد آن بحث و تبادل نظر صورت گرفته‌است.


به گفته این تهیه کننده، «سینماگرانی که با حوزه هنری همکاری می‌کنند، باید بدانند با کسانی همکاری مشترک دارند که با سینما عناد دارند و در جهت انحلال سینما قدم برمی‌دارند، نه توسعه آن. اگر چنین همکاری در سینما اتفاق بیفتد، تولید در سینما با مشکل روبرو می‌شود. آن‌هایی که با حوزه هنری همکاری می‌کنند، باید خودشان را در جبهه آن‌ها بدانند. این افراد در دسته‌بندی سینماگران قرار نمی‌گیرند.»


ساداتیان در خصوص دیگر مسائل مطرح شده در جلسه فیلمسازان تحریمی هم عنوان کرد: «در این نشست در مورد شهرداری هم صحبت شد. شهرداری در این سال‌ها در توسعه شهری قدم‌های خوبی برداشته است و مقبولیت اجتماعی دارد. در زمینه توسعه فرهنگی هم کارهای قابل قبولی انجام داده است. مثل ساخت پردیس‌های سینمایی، اما مدیریتی که در سینما آزادی وجود دارد در تعارض با اهداف شهرداری است.»


57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا قربانی IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    2 1
    چرا ما برای همه حکم صادر می‌کنیم. این یعنی چی؟ آن‌هایی که با حوزه هنری همکاری می‌کنند، باید خودشان را در جبهه آن‌ها بدانند. این افراد در دسته‌بندی سینماگران قرار نمی‌گیرند.