منوچهر 15 سال سن داشت و در ایلات و عشایر نزدیک شهرستان دزفول زندگی می کرد پس از آنکه در کوهستان دچار حادثه شد به علت آنکه دارویی در منزل نداشت پس از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

محمد حسین نجاتی: "منوچهر اسماعیلی لیوسی" نوجوان 15 ساله و مبتلا به بیماری هموفیلی در دزفول بر اثر عدم دسترسی به دارو فوت کرد. مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در گفت و گو با خبرآنلاین با تاکید بر کاهش دسترسی بیماران هموفیلی به داروهایشان در رابطه با جزئیات فوت این بیمار هموفیلی می گوید: منوچهر یکی از بیماران هموفیلی 15 سال سن داشت و در ایلات و عشایر نزدیک شهرستان دزفول زندگی می کرد پس از آنکه در کوهستان دچار حادثه شد به علت آنکه دارویی در منزل نداشت پس از رسیدن به بیمارستانی در دزفول جان خود را از دست داد.
احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران ضمن ابراز تاسف از فوت این نوجوان دزفولی می گوید: متاسفانه در حال حاضر سطح دسترسی بیماران هموفیلی به داروهایشان به دلیل تحریم داروهای این بیماران کاهش اساسی یافته است و عملا با کمبودهای دارویی موجود، بیمار نمی تواند در منزل خود دارو نگهداری نموده و در مواقع خطر از آن استفاده نماید.»
بحران در بازار دارویی کشور در حال حاضر به شکلی است که به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ذخایر دارویی در کشور تا دو ماه آینده جوابگوست و نیاز دارویی کشور در بسیاری از بیماری های خاص تامین نمی شود و دارو های آنها کمیاب و نایاب شده است.
کمبود اقلام دارویی در کشور در شرایطی سلامت بیماران در کشور به خصوص بیماران مبتلا به بیماری های خاص را تحت شعاع قرار داده است و منجر به فوت تعدادی از بیماران شده است که تحریم های اتحادیه اروپا و امریکا به عنوان بزرگترین تولید کنندگان دارو شرایط را بحرانی کرده است و بن بست مبادلات بانکی بین المللی واردات دارو را دچار مشکلات اساسی کرده است.
از طرف دیگر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از نمایندگان مجلس نیز نسبت به کاهش شدید ذخایر دارویی هشدار داده بودند اما وزارت بهداشت همچنان مصرانه بر عدم وجود مشکل کمبودهای دارویی اصرار داشت تا اینکه هفته گذشته وزیر بهداشت از عدم اختصاص ارز مرجع به دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و عنوان کرد بانک مرکزی تنها 600میلیون ارز از 2500 میلیون دلار ارز دارویی را به وزارت بهداشت اختصاص داده است و علیرغم اینکه ذخایر دارویی خوبی تعبیه شده است اما این ذخایر به تدریج مصرف شده است.

 

فشار غیر انسانی اتحادیه اروپا به بیماران دردمند ایرانی
قویدل در ادامه با اشاره به تحریم های موجود و تحمیل این شرایط به بیماران ضعیف و دردمند کشور می گوید:« کانون هموفیلی ایران معتقد است آمریکا و اتحادیه اروپا در پشت مصوبه بی خاصیتی که طی آن دارو و غذا در زمره اقلام تحریم نیست پنهان گردیده است و با تحریم بانک های کشور ما شدیدترین فشارهای غیرانسانی را به مردم ایران بخصوص جامعه دردمند بیماران، وارد نموده است.
او می افزاید: از لحظه ای که تحریم های غرب که شامل اتحادیه اروپا و کشور امریکا است و در رابطه با کشور ایران اعمال شده است، ما در رابطه با تامین دارو دچار مشکل شدیم و این در حالی است که غرب می گوید که دارو ها شامل تحریم نیستند ، حتی ما در سایت وزارت امور خانه امریکا اسنادی را دیدم که این کشور عنوان کرده بود دارو جز موارد تحریم نیست اما در عمل این یک ادعای پوچ و بی اساس است، چرا که وقتی غرب بانک های ما را تحریم می کنند، واردات و مناسبات اقتصادی در بازار دارو دچار مشکلات اساسی می شود.

 

 نامه نگاری نماینده یونیسف در ایران در واکنش به بازار دارویی ایران
بحران بازار دارویی به چشم نمایندگان نهاد های بین المللی در تهران نیز رسیده است، به طوریکه محمدالمنیر صفی الدین، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل در ایران، یونیسف پیش از این در رابطه با نحوه پیگیری این صندوق برای مقابله با تاثرات تحریم ها در بازار دارویی کشور به خبر آنلاین گفته بود: زمانی که متوجه شدیم یکسری از داروهایی که حیات بخش است و نیاز بیماری های خاص است و برای واردات به ایران با مشکل مواجه است، اولین کاری که کردیم با دفتر مرکزی ما نامه نگاری داشتیم و دبیرکل سازمان ملل هم در بیانیه شان به این اشاره کردند که ما متوجه این موضوع شده ایم. ما در حوزه های مختلف هم به دولت گفته ایم اگر احتیاج به واردات داروهای مختلف دارند، ما می توانیم از طریق بخش تامین دارو و تامین خدمات در دفتر مرکزی یونیسف، این داروها را تامین کنیم
 

  موجودی دارویی بیماران هموفیلی رو به پایان است
مدیر عامل کانون هموفیلی ایران همچنین می گوید: میزان بالای دارو در کشور های اروپایی و امریکایی برای بیماران هموفیلی به شکلی است که آنها قبل از هر خونریزی دارو مصرف می کنند و عملا پیشگیری می کنند، اما در کشور ما استفاده از دارو پس از خونریزی است و این خونریزی ها با افزایش سن منجر به معلولیت می شود و این بدان معناست که ما عملا به دلیل کمبود دارو نمی توانیم جلوی معلولیت ها را بگیریم.
قویدل تاکید می کند: هم اکنون ذخایر دارویی بیماران هموفیلی رو به پایان است و یا در بسیاری از موارد نیز پایان یافته است. این بیماری به شکلی است که مبتلایان باید در منازل و یا محل کار خود دارو داشته باشند و تا در مواقع بحرانی از آن دارو استفاده کنند. مرگ این نوجوان هم به این دلیل بوده که دارویی در منزل نداشته و در راه بیمارستان فوت کرده است.

 45237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • !!!!!!!!!!!! IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    445 6
    حالا میفهمم خانم وزیر چطور نورعلی نور کرده!!!!!!!!!!!!!!!!
    • فرزاد IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      147 4
      آره دیگه تو این دولت به این شاهکارا میگن نور علا نور، تازه میخوان یه همایشی بگیرن به خودشون هم جایزه و پاداش بدن!!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    494 2
    چرا می تونید از کشورهای اروپایی ماشین وارد کنید ولی دارو رو نمی تونید؟
    • سید IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      664 0
      گشایش اعتبار برای دارو بود ولی دور زدن بجایش خودرو وارد کردند حالا خارجیها دست ایرانهارا خوانده اند دیگر برای دارو هم اعتبار قبول نمی کنند
    • علی IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      120 2
      وقتی وزیر بهداشت رسما اعلام می کند دولت به جای2500 میلیون دلار فقط 600 میلیون دلار برای واردات دارو داده چرا باندبازی مسئولین را به گردن تحریم دارو می اندازید؟ وقتی وزیر می گوید همه داریم مذاکره می کنیم تا از دولت و بانکها ارز برای واردات دارو بگیریم ، معنی اش این نیست که مشکل گرفتن ارز از دولت است نه تحریم!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    245 1
    ای که دستت می رسد کاری بکن/ پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
  • محسن IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    خدا لعنت کنه اتحادیه اروپا را.
    • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      212 5
      نه اینجوری بگو دوست عزیز خدا لعنت کند مسببین این تحریم را
    • بدون نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      517 4
      دارو تحریم نیست به اسم دارو اجناس دیگر وارد می کنند حالا اروپا متوجه شده دیگر دارو هم نمی دهد
  • پیمان DE ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    متاسفم ولی سناتورهای امریکا از مرگ این عزیز ککشون هم نمیگزه و البته دولتمردان ما...
  • علیرضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    356 3
    یعنی عاشق اخبار ایرانم که هنوز اخبار خرابی های چالوس و مشکل بیماری های افراد و گرونی و بدبختی های خودمون رو نگفته میره سراغ مشکلات مردم آمریکا و...تو رو خداااااااا مردم رو نادان فرض نکنییییید بخدااا ما هم مشکلات داریم بابا، یه کار می کنید که مجبور شیم اخبار کشور خودمون رو از جاهای دیگه بشنویم.. امیدوارم خبرآنلاین تایید کنه پیغامم رو
  • مهناز IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    خدایا خودت به داد ما برس
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    215 4
    تولید داروهای ایرانی ضد هموفیلی به کجا رسید؟
  • حامد IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    مرگ بر تحریم کنندگان
  • علیرضا IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    238 5
    با سلام 1- از مرگ هم وطن عزیزم متاثر شدم و برای او آمرزش الهی میطلبم 2- ایران در خصوص اقلام دارویی تحت تحریم نیست 3- در خصوص قطعات نظامی و تسلیحاتی و.. خصوصا در موارد مرتبط با انرژی هسته ایی شدید ترین تحریمها را بر ایران اعمال کردند ولی کار متوقف نشد چگونه است که تو تامین دارو که بارها توسط حتی آمریکایی ها عنوان شده محدودیتی در کار نیست نمیتونید کاری بکنید شما دارید با جون مردم بازی میکنید یا آمریکایی های زورگو 4-یادمون نرفته رئیس جمهور محترم و بقیه مسئولین که به مردم میگفتند تحریم کاغذ پاره ایی بیش نیست . چطور شده حالا هر خرابکاری رو گردن تحریم میندازید.
    • توکلی IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      5 45
      برادر عزیز، علیرضا. کمبود دارو فقط مربوط به تحریم نیست! بی رقبتی شرکت های دارویی و ترس آنها از ریسک معامله با ایران است در این میان_ رج: گفتند با چمدان دارو وارد می کردیم_ یک سری مواد اولیه وارد کشور می شود و بعد اینجا فرض کنید در مجتمع رازی طی فرایندی آماده تحویل می شود و فراتر از همه اینها که دست نظام را بسته است تحریم بانکی و نقل و انتقال پولی است.
  • وحید کرج IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    210 1
    با این تحریم ها با دلار دولتی ماشین درجه یک وارد می شود ولی برای این هم وطن دارو با ارز دولتی وارد نمی شود
    • میم IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      79 3
      به خدا به پیغمبر آمریکا و اروپا ایرانو تحریم دارو نکردن تنها گفتن باید دولت ایران باید توافق بر سر مبادله نفت با دارو داشته باشه و دلار بهشون نمیدن.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    174 1
    خیلی ناراحتم از اینکه میدونیم میشه کاری کرد که این جور اتفاق ها نیفته ،اما هیچ کاری نمیکنند
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    192 1
    فقط یه لحظه خودتونو جای اون پدر و مادر اون بچه بذارید، جلوی چشمشون گلشون پرپر شده و ذزه ذزه جون داده و هیچ کسی هیچ کاری نتونسته بکنه، اونم سر یه فاجعه غیر قابل حل نه، بلکه سر دارو.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    77 0
    عجیبه وزیربهداشت توی یکی از مصاحبحاشون گفته بودن ذخایر استراتژیک یکساله داریم و هیچ کمبودی از نظر دارویی نداریم ؟
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    135 1
    چقدر تاسف انگیزه
  • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    66 1
    وقتی سرانه اعتباری واردات دارو به کشور صرف خرید پورشه برای کسانی میشود که در طول زندگی شان نمی فهمند درد و بیماری یعنی چه آخرش از این بهتر نمی شود.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    53 0
    واقعا ما مسئولين را مقصر مستقيم مي دانيم چون ارز دولتي دست مردم كه نيست دست خود دولت و مسئولين است . واقعا بررسي كنيد كه چه كسي ارز دولتي براي واردات خودروي لوكس داشته ؟ خبرآنلاين شما به عنوان يك رسانه خبري فقط اطلاع رساني نكنيد لطفا پيگيري هم بنماييد كه اين ارزهاي دولتي چگونه دست وارد كنندگان خودرو قرار گرفته است
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    58 0
    کاش حداقل اونایی که با بیفکری کار رو به اینجا رسوندن از شنیدن این خبر به اندازه من و توی هموطن متاثر میشدن یا نه حداقل گوشی برای شنیدن این خبر داشتن... کاش...
  • سینا IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    88 0
    آفرین بر شما ! پورشه و لکسوس و کوفتو زهرمار با ارز 1226 تومانی ! دارو با ارز آزاد ! از ماست که بر ماست
  • م EU ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    11 90
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسراییل مرگ بر ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    68 0
    وقتی عکسشو دیدم اشک تو چشمام جمع شد یه لحظه پیش خودم گفتم به خاطر یه دارو یه عزیز از بین ما انسان های که هممون غم داریم . خدا وکیلی یه کاری کنیم
  • بدون نام EU ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    69 0
    مرگ نوجوان ۱۵ ساله دزفولی مبتلا به هموفيلي بر اثر کمبود دارو واقعآ من رو به هم ريخت...ناگوارتر اينكه حدود 2 هفته است كه همكاران محترم وزارت بهداشت در واحد بيولوژيك مشغول انجام كاغذ بازي اداري براي صدور مجوز ريليز داروهاي ضد هموفيلي وارداتي شركت ما است كه از واردكننده هاي اصلي اين دارو ست. چرا بايد يه نفر جون خودش رو به خاطر بي مسووليتي و بي وجداني يه مشت آدم از دست بده در حاليكه دارو به خاطر مرخصي رفتن رئيس روسا يا هزار و يك بهانه غيرقابل توجيه ديگه داره در انبار شركت توزيع كننده خاك مي خوره!! :(
  • شیدا DE ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    43 0
    خدایا !!!! خیلی خیلی ناراحت شدم ,حیف و هزاران حیف به این نوجوان خدا به خانواده اش خیلی صبر بده , کاش زنگ خطری باشه برا ی مسئولین محترم که حداقل به فکر تهیه دارو ی مورد نیاز برای سایر بیماران باشند اخه دارو که مانند کالای لوکس نیست که....................................
    • کارمند IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      5 0
      کجای کارید؟ جدیدا جان ما هم یک کالای لوکس محسوب میشه
  • امین IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    53 0
    وای بر ما - دولتیها جان هر کی دوست دارید بجای واردات بی رویه خودرو و سایر محصولاتی که نیاز ضروری به آنها نیست به کمک مریض هایی بشتابید که نیاز به دارو دارند .
  • arratam IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    46 1
    آخی چه چهره معصومی داره.بهتره بگم داشت.تف به این زندگی
  • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    64 0
    بیاد داشته باشیم که مرگ یک انسان مرگ تمام انسان هاست یکی از سوزناکترین خبرهایی بود که تا حالا تو این سایت خوندم به همراه اون دختر بچه معصوم با دستهای پینه بسته
  • حاج رضا IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    44 3
    اونایی که به بعضی از پیامها که باعث همدردی با هم دیگست منفی دادند خدایی اگه انسان هستند خودشونه به ثبت احوال معرفی کنند
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    58 0
    اصلاً مهم نیست ، مهم نیست که ارز مرجع برا پورشه و مازراتی بعضیی ها لنگ نمونه ، دارو ارز میخواد واسه چی
  • بدون نام GB ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    74 3
    همه میدونیم که وظیفه دولت هر کشور فراهم کردن رفاه و آسایش شهروندانش است، حالا ما تک تک از این همه رفاه و آسایش داریم میمیریم...
  • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    17 0
    جناب دکتر شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو شما باید پاسخگو باشید
  • بدون نام IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    14 0
    خون این عزیز پای کیه؟
  • بدون نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    17 0
    اگر اشتباه نکنم 1 یا 2 سال پیش بود که مطرح شده بود در تولید این دارو در بخش کنترل خونریزی و پلاکت خودکفا شده ایم و برگ زرین جدید ماحصل تلاش و ... ایجاد نموده ایم.
    • سین IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
      11 0
      این حرفا جزئی از آرزوهاشون بوده و آرزو بر جوانان عیب نیست!!!من خودم یه قرص مصرف میکنم که قبلنا ایرانیش بود و نسبتاً ارزان اما الان چون مواد اولیشو ندارن دیگه تو بازار هم نمونده، دروغ نمیگم خارجیش هست اما انقد واسم گرونه که دیگه مصرفشو گذاشتم کنار.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    23 0
    تحريم دارويي نيستيم چرا دروغ ميگه اين اقا با كمبود ارزي مواجه ايم به دليل تحريمها . حالا سوال اينه مگه دراو هم كالاي لوكسه كه شامل ارز دولتي نميشه ؟به فرض كه تحريم باشيم اقايان كه دور زدن تحريم رو خوب بلدن چرا تحريم دارويي رو دور نميزنن ؟ چرا خودروهاي خارجي وارد ميشه ؟.........