با توجه به رشد روز افزون فن آوری اطلاعات و فضای ابری حاکم بر وب به نظر می رسد مرورگر ها در آینده ای نزدیک به میدان اصلی تعاملات ما در عرصه وب تبدیل شده و از اهمیتی روزافزون برخوردار خواهند شد.

 بنابراین به زودی زود باید شاهد تحول آنها و رقابت های شدید تا سر حد جنگ میان آنها باشیم. تمام شرکت های بزرگ فن آوری اطلاعات شدیدا تمایل دارند شما را ترغیب کنند تا مواد اولیه کارتان را روی سرورهای فروشنده قرار داده و قابلیت های بلادرنگ پیچیده ای که سازگار با تلفن همراه و عملکردهای اجتماعی است به آن بیافزایید.
تا کنون تمام اطلاعات شرکت ها روی هارد درایو هایی میزبانی می شده است که متعلق به خود شرکت بوده اما فروشنده های فن آوری اطلاعات به هر طریقی سعی دارند آنها را قانع کنند تا اطلاعات خود را روی دیتای سنترهای آنها که شاید حتی در نقطه دیگری از کره زمین باشد قرار دهند. درباره این موضوع تا کنون خیلی بحث شده اما چیزی که از نظر ها پنهان مانده این نکته است که مرکز تعاملات ما در آینده ای این چنینی ،مرورگرهای دستگاه های دیجیتال هستند. مایکروسافت در حال حاضر با اتحادیه اروپا بر سر اجبار پایان دادن به عصر وب 1.0 می جنگد و شکایت هایی هم از برخورد های ضد تراست مرورگرها وجود دارد.
کروم بوک ایسر جدید گوگل با وزنی بسیار سبک و همراه با محصولات تماما گوگلی که مرورگر کروم این کمپانی در مرکز آن قرار دارد تنها با قیمت 199 دلار عرضه شده است. نکته جالب اینجاست که چنین لپ تاپی دقیقا به همان قیمت موبایل های اندورییدی عرضه می شوند و مایکروسافت همچنان در تلاش است مردم را متقاعد کند ویندوز های قدیمی خود را کنارگذاشته و رابط کاربری جدید این کمپانی را امتحان کنند. در سطح کمپانی های بزرگ، محصولاتی ارائه می شود که نیاز به فضاهای ذخیره سازی ابری دارند. به عنوان مثال آفیس 360 مایکروسافت یا اوراکل جدید و یا Salesforce. در حال حاضر تفاوت های بین شرکت های بزرگ به طور چشمگیری کاهش یافته است و با حرکت به سوی مفاهیم ابری و واقعیت ها، مصرف کننده نهایی و دستگاه های تعاملی باردیگر مهم شده اند. حال چه یک دستگاه دیجیتال فیزیکی باشند و یا اپلیکیشن/ مرورگر.
در سطح فردی نیز، افرادی که صاحب صنایع کوچک و کسب و کارهای خرد هستند یا از دستگاه شخصی خود برای انجام کارهایشان استفاده می کنند برای فعالیت های آنلاین خود شدیدا درگیر انتخاب مرورگر هستند. این مجموعه از مرورگرهای آینده که نقش مهمی هم در آینده تبلیغات دیجیتال بازی می کنند ، همانطور که جهان روز به روز بیشتر به هم متصل می شود ، تبدیل به نقطه صفر فاصله های سرویس های مختلف شده اند. اگر فقط بخواهیم موبایل ها را مثال بزنیم، به نظر می رسد انتخاب مروگر و توسعه، زمینه  اساسی چالش و رقابت را در آینده این دستگاه ایفا خواهند کرد. ایجاد قابلیت های منحصر به فرد روی نرم افزاری هایی که جریانی از داده ها و اطلاعات را دریافت می کنند، تبدیل به کسب و کار بزرگی برای اپلیکیشن هایی شده است که در سیستم عامل های مختلف دستگاه های مدرن امروزی از موبایل گرفته تا کامپیوتر های رومیزی قرار دارند. احتمالا به این ترتیب ، به زودی زود شاهد افزایش عملکرد های مرورگر های منحصر به فرد خواهیم بود. این مسئله وقتی به آمار های مربوط به مرورگر ها نگاه می کنیم جالب تر هم می شود.
اینترنت اکسپلورر در ماه می امسال پس از مدت ها در جایگاه دوم و پس از کروم گوگل قرار گرفت. و بر اساس آمار W3schools اکسپلورر هم اکنون از سهم 80 درصدی بازار لذت می برد. موزیلای فایرفاکس، از زمانیکه درآمد مربوط به جست و جوی گوگلش را به علت پایان قرارداد سالیانه اش در ماه نوامبر از دست داد ، شدیدا آسیب دید درحالیکه تعداد کاربران کروم روز به روز بیشتر می شود. بنابراین همانطور که مرورگرها مهمتر می شوند، کروم نیز قوی تر شده است. و همچنان مایکروسافت برای بازگشتن به پایگاه قبلی اش در عرصه مرورگرها ، راه بسیار مشکلی را پیش رو دارد. گفته می شود که تمرکز روی اپلیکیشن های وظیفه گسسته ، مرورگر ها را دگرگون کرده است. اما html5 که اکنون به بیشترین حد رشد خود رسیده ، این فرض را تغییر داده است. شاید موزیلا به لحاظ بنیاد های غیر سود آورش ، جایگاه بهتری در قلب کاربران داشته باشد  اما موزیلا نیز در دنیای تحول مرورگر ها باید فشار تطبیق پذیری و ماندگار باقی ماندن را تحمل کند.  در این میان تلاش هایی نیز برای راه اندازی مرورگر های جدید صورت گرفته است مثل Rockmelt ( که پایه کرومی داشت) و Flock ، اما همه این تلاش ها نیز با شکست مواجه شده اند.
بنابراین با توجه به تحولات اخیر دنیای فن آوری و توجه ویژه به جریان های انتقال اطلاعات و شبکه های اجتماعی به نظر می رسد که مرورگر ها باردیگر از اهمیت مضاعفی در صحنه وب برخوردار گردیده اند. اما همچنان سوال هایی باقی می ماند از جمله اینکه آیا مرورگر های آینده می توانند به کنترل پنلی برای پیکربندی و ویرایش کردن، گروه ها و فیلتر در تمام دستگاه های دیجیتال تبدیل شوند؟ این واقعا مسئله مهمی است و شاید طراحان را برای دوباره طراحی کردن مرورگرهای آینده مشتاق تر کند.
منبع: zdnet
 56401
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    5 17
    از نظر شما همه چیز ابزار جنگه.... توهم تا کی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • دبیر گروه IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
      21 2
      تیتر مطلب این است: The coming browser wars / نویسنده آن نیز Oliver Marks است. اولا که شما لینک مطلب را ندیدید و اظهار نظر غیر فنی و کارشناسی کرده اید. نویسنده از واژه جنگ استفاده کرده و ترجمه کننده مطلب نیز چاره دیگری نداشته است. خوشبختانه اغلب کاربران این گروه فنی هستند نه سیاسی. به شما پیشنهاد می کنم نظرات غیر فنی خود را در صفحات غیر فنی ابراز کنید. صفحه فن آوری متعلق به کاربران فهیم فنی است.
    • بدون نام FI ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
      3 5
      پرچم کشورت یعنی امریکا ده بیست سالی است داره تو دنیا جنگ می کنه. پس متوهم تویی کاربر امریکایی. اگه هم وی پی ان داری که بازم معلوم الحالی. اما ما اینجا تو فنلاند . مردم از جنگ متنفرند. بعدش هم به قول کامنت پایینی اینجا صفحه کامپیوتر هست اشتباه اومدی.یه منفی هم من بهت می دم تا دیگه این طرفها پیدات نشه