۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸

اگر قرار باشد تمدن سازی کنیم و زبان و ادب پارسی و علم خود را سرآمد روزگار گردانیم ،پس رئیس جمهوری که قرار است توسط مردم برگزیده شود،فارغ از ویژگی های عمومی و اختصاصی مندرج در قانون اساسی و سوگندش که همگان از آن آگاهند،باید توانایی های لازم را برای انجام این ماموریت خطیر و سرنوشت ساز داشته باشدکه تعبیر به توانایی ها و چالش های پیش روی وی می کنم.

اگر قرار باشد تمدن سازی کنیم و زبان و ادب پارسی و علم خود را سرآمد روزگار گردانیم ،پس رئیس جمهوری که قرار است توسط مردم برگزیده شود،فارغ از ویژگی های عمومی و اختصاصی مندرج در قانون اساسی و سوگندش که همگان از آن آگاهند،باید توانایی های لازم را برای انجام این ماموریت خطیر و سرنوشت ساز داشته باشدکه تعبیر به توانایی ها و چالش های پیش روی وی می کنم:
1/قانون اساسی و سند چشم انداز ایران در افق 1404 همواره به عنوان دستور کار کلان پیش رویش باشد،چون به خوبی توسعه ی ملی کشور را در همه ی ارکان پوشش می دهد و کارگزارانی پاک دست و شریف و دارای باور به مبارزه با فساد در همه ی ارکان و ضمنا معتقد به این دو سند.
2/به جمله ای منسوب از بزرگمهرحکیم استناد می کنم که"همه چیز را همه کس داند و همه کس از مادر زاده نشده است"و اینکه رئیس جمهور جامع معلومات عمومی است و دارای تخصصی در یک رشته و لذا کارویژه ی او مدیریت مشارکتی و البته تصمیم گیر نهایی کابینه. و لذا جمعی از مشاوران امین و خردمند و آگاه به ویژه در اقتصاد بدون توجه به جناح و وابستگی صرفا متخصص و علاقه مند به توسعه ی ملی ایران حتما او و تیم اقتصادیش را مشاوره ی دائم بدهند و مشاوره گیرندگان باید از سعه ی صدر برخوردار باشند و تکروی و فردیت را که بیماری توسعه ی ما می نامند،نداشته باشند.اگر رئیس جمهور فارغ التحصیل رشته ی اقتصاد باشد با توجه به پیچیدگی کار به نیکی این امر را در می یابد و می پذیرد و اگر رشته ی دیگری دارد پس حتما مضاعف به این همکاری.
2/با توجه به پیوند عمیق سیاست داخلی و خارجی در سیاست خارجی از مشاورانی آگاه و خردمند و مطلع به محیط بین المللی و پیچیدگی های هنر دیپلماسی برای کسب منافع ملی و حداکثری بهره گیری کند تا هر دشمنی احتمالی به دوستی بدل گردد و اندیشه صلح را مقدم بر جنگ بداند و اگر قرار شد مذاکره ای حتی با ایالات متحده انجام شود با منطق حکمت ،عزت و مصلحت همراه باشد.
3/رئیس جمهور آینده باید بداند که تمدن سازی ایرانی ابتدا با آزادی فرهنگ و اندیشه شکل می گیرد،به ویژه آزادی در نشر کتاب و مطبوعات و گردش اندیشه ها و گفت و گو درباره ی آرا و عقاید بدون محدودیت،پس اندیشمندان را به عنوان سرمایه ی ملی ارج نهد و بر صدر نشاند.تمدن ایرانی یعنی اینکه هنر و ادب و شعر و موسیقی از پاریس و آمستردام به ایران منتقل شوداین ایده به ظاهر آرمانی بر خلاف کسانی که می اندیشند دموکراسی با اسلام سازگاری ندارد، تنها با آزادی در حوزه ی فرهنگ و در همین قالب اسلام رخ می نماید، البته مشروط بر داشتن تفسیری رحمانی-اخلاقی- عرفانی از اسلام.
4/رئیس جمهور آینده باید نظارت،شفافیت و پاسخ گویی را در همه ی ارکان حاکم کند،مردم دوست دارند در هر بحران یا شکستی که مربوط به ناکارآمدی دولت است توضیحات را بشنوند و به راحتی در مجلس حضور یابد به گونه ای که حضورش برای دولت های بعدی عرفی نهادینه شود،ودر هر مورد حاد استعفا کردن و رها کردن میز آسان ترین تنبیه برای مسول یک امر در دولت باشد و مردم دوست دارند هر فرد در دولت یک شغل داشته باشد و حضور سیمای جوانان کارآمد و مسئولیت پذیر را هم می پسندند.
5/راست گویی و صداقت اولین تعهد او به ملت باشد،آن را در دولتش نهادینه کند.برای حل مشکلات فرافکنی نکند و قبل از توجیه کردن امور لوایح مناسب را برای حل مشکلات ارائه دهد،اگر ساختاری در کارکرد حکومت را نامناسب دانست خردمندانه با رای مشاوران در اصلاح آن بکوشد.
6/رئیس جمهور آینده باید بداند بر نسل معتقد به گسترش ارتباطات رسانه ای و سایبری حکمرانی می کند،لذا معتقد به آزادی اینترنت و شبکه های اجتماعی باشد و همه ی موانع موجود در این مسیر را برطرف کند.

7/رئیس جمهور آینده معتقد به گسترش صنعت توریسم باشد و خود را موظف به گسترش آن بداند،چون گسترش آن منبع گسترده ای برای ایجاد اشتغال و درآمد برای جوانان در سراسر کشور خواهدشد.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    8 34
    بسیار خوب است اما خیلی آرمانی و دور از واقعیت !!
  • یک همکار IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    9 30
    اگر چه که حق با شماست ولی ای بابا دلت خوشه کی گوش به این حرفها داره
  • سلیمی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 2
    و باید خیلی حرف گوش کن باشد و اما و اگر نیاورد.