بنیانگذار اندیشکده و موسسه اطلاعاتی و امنیتی استراتفور در تازه ترین یادداشت تحلیلی خود مدعی شده است که آمریکا ایران را در بازگرداندن ثبات به سوریه ناکام گذاشته است.

جرج فریدمن با اشاره به اینکه ایران از سال 2003 به یک قدرت بلامنازع منطقه ای تبدیل شده بود، مدعی شد این تفوق از زمانی که بشار اسد رئیس جمهور سوریه مورد حمله قرار گرفت به پایان رسیده و آمریکا و برخی دیگر از همدستان نامرئی مخالفان مسلح سوریه، در این ناکامی ایران نقش داشته اند.
به نوشته فریدمن از سال 2003 به این سو وقتی آمریکا توازن قدرت بین ایران و عراق را از بین برد، ایران به یک قدرت منطقه ای رو به رشد تبدیل شد. با خروج آمریکا از عراق، ایران بانفوذترین قدرت خارجی حاضر در عراق شد. اما این تفوق از زمانی که بشار اسد رئیس جمهور سوریه مورد حمله قرار گرفت رو به کاهش گذاشت.

مدیر اندیشکده اطلاعاتی و امنیتی استراتفور  در ادامه این یادداشت خواسته یا ناخواسته به دخالت  آمریکا و کشورهای همسو در مسائل سوریه اذعان کرده و می نویسد:  از منظر آمریکا، موفقیت ایران در سوریه می توانست یک منطقه نفوذ از ایران تا مدیترانه تعبیر شود. ناکامی ایران در تثبیت اوضاع سوریه که بدون تردید با کمک آمریکا و سایر یاری دهندگان نامرئی مخالفان اسد به دست آمد، به این تهدید پایان داد. اگر این منطقه نفوذ ایران محقق می شد، فشار به مرزهای شمالی عربستان سعودی منتقل می شد. در این صورت ایالات متحده آمریکا که منفعت اصلی اش ادامه جریان نفت از خلیج فارس در چارچوب سیستم اقتصاد جهانی بود، مجبور می شد برای حمایت از سعودی ها مداخله کند، چیزی که آمریکایی ها خواستار انجام آن نبودند و در اینصورت مجبور می شدند یران را به عنوان قدرت مسلط منطقه ای بپذیرند.
متن کامل مقاله فریدمن درباره استراتژی جدید آمریکا در جهان را به زودی در صفحه بین الملل بخوانید.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا فاتحی IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    12 85
    ادعا ی درستی کرده واین فرایندی کوتاه مدت است ولی در بلند مدت ایران مرز های خود را تا شمال افریقا وحتی شمال مدیترانه گسترش خواهد داد و انگاه اروپا از پرشین ها در حراس خواهد افتاد
    • m US ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
      40 3
      اولا «هراس »درسته نه حراس! ثانیاً در قرن 21 زدنگی میکنیم و دوره کشورگشایی ها حدوداً 500 سال پیش بوده !
    • بدون نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
      18 1
      مهندس ...! به جای ترسوندن اروپایی ها یکم به فکر زبان فارسی باش که داره بد جور از تو می ترسه! آخه "حراس" دیگه چیه!!!!!!!!!!!!!!!
  • رضا غریب US ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    39 1
    آغاز بحران در سوریه هدایت شده و مدیریت شده نبود و همانند تحولات تونس و مصر و لیبی برخواسته از حرکتهای مردمی بود . در اینکه بشارابتدا از مناسب ترین روش برای کنترل بحران استفاده نکرد تردید نیست . خیلی طبیعی بود با توجه به حوادث شمال افریقا و خاورمیانه ، اخوان در سوریه با الهام از اقدامات هم کیشان خود در سایر نقاط بر تغییر شرایط در سوریه و در واقع تغییر حاکمیت اقلیت علوی تاکید کند و نقطه آغاز دخالت آمریکا و هم پیمانان منطقه ای نیز از اینجا آغاز گردید .قضاوت در مورد ناکامی یا موفقیت هر یک از طرفین هنوز زود است . بازگشت سوریه به گذشته بسیار بعید است و این کشور زمین بازی سایر قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای شده واگر توافقی میان این قدرتها صورت نگیردهیچ احتمالی در مورد آینده این کشور منتفی نیست .
    • بدون نام IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      5 1
      تحلیل جالبی ارائه دادی، امیدوارم حکومت سکولار سوریه اصلاح و حفظ بشه تا اینکه به دست تندرویان و وحوش اسلامی طالبانی بیفته
  • امیر IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 1
    آمریکا و ترکیه فکور می کردند بشار دو ماه نشده سقوط می کند مصر تونس بازی بود برای شروع بازی در سوریه لیبی هم عوارض این بازی سوریه نه مثل روز اول می شود نه پیروزی دارد درست یاداور جنگ شوروی در افغانستان است که شوروی پیروز نشد افغانستان هم حال و روزش معلوم البته در دراز مدت به نفع امریکاست و اسراییل سر گرم شدن سوریه به خود البته از نطر اقتصادی ترکیه ضرر کرد و دست پا زدن اردوغان به این خاطر ایت که فکر می کرد دو ماه بیستر زول نمی کشد بازنده مردم سوریه هستند که دارند به افغانستان تبدیل می شوند
  • سعید IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 1
    حکومت ضعیف شده و سکولار بشار اسد در هر صورت برای آمریکا و اسراییل از تندروهای افراطی یا حتی اخوان المسلمین بهتر به نظر میرسد و ظاهر بر ایجاد چنین شرایطی اصرار دارند