هرچند آمار زندانیان مهریه، در سال های گذشته پایین آمده است، اما آنطرف ماجرا، هنوز مهریه های غیر معقول به عنوان عاملی برای مجرد ماندن و البته مجرد شدن شناخته می شوند.

امید کریمی: رییس قوه قضاییه در چند ماه گذشته دو سه باری درباره زندانیان مهریه و معسر به دادگاه های خانواده توصیه هایی کرده است. اینکه مردان معسر در زندان نمانند. همچنین مجلس هم مصوب کرده است مهریه تنها تا 110 سکه زندان دارد و نه بیش از آن.

اسدالله جولایی، رییس ستاد دیه می گوید این اقدامات مناسب بوده است، اما اصل ماجرا فرهنگی است و نه حقوقی. با او در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در غرفه گروه رسانه ای خبر گفتگویی انجام دادیم که می خوانید؛

 

بعد از ماه رمضان چند خبر بود که تعداد زندانیان مهریه کم شده است و قوه قضائیه هم یک سری اقدامات در این زمینه انجام داد؛ این اقدامات چقدر در کاهش تعداد زندانیان مهریه نقش داشته است؟

خوشبختانه با تلاش های ستاد دیه و با لطفی که مقام معظم رهبری به این ستاد دارد و در هفتم تیر ماه که در محضر ایشان و در حرم امام هشتم بودیم به مرجع قضا و رئیس قوه قضائیه فرمودند که از صادر کردن حکم زندان بی رویه اجتناب شود. براساس فتوای امام خمینی (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری و تکیه بر قانون، آیت الله لاریجانی رئیس قوه قضائیه یکی دو ماه پیش بخشنامه ای را صادر کرد مبنی بر این که بدهکاران مهریه به زندان نروند.

 

همین بخشنامه الان دچار اشکال شده است. خیلی از دخترها می گویند که به چه دلیل مردی که می دانیم تمکن مالی دارد ، کارخانه دارد، اموالش را به نام مادر و یا خواهرش می کند و این باعث مشکل می شود. حالا کاملاً قضیه برعکس شده است و پسرها کلاهبردار شده اند.
من با این قضیه مخالف هستم، اگر کسی دارد و نمی دهد باید به زندان برود؛ ولی اگر ندارد مگر زندان پول می شود. تعدادی از این ها آزاد شده اند و الان هم خانواده ها باید توجه کنند؛ مگر مهریه سنگین خوشبختی می آورد. خیلی کم است مواردی که فرد دارد و نمی خواهد مهریه را بدهد، ممکن است وضعیت ها فی مابین باشد، فردی ممکن است بگوید که دارم و نمی دهم و می رود زندان. اگر دادگاه به این نتیجه برسد که فرد دارد و نمی دهد، باید به زندان برود. اما باید به مردم آموزش داده شود که "جوان من چیزی را که داری در دفترخانه امضاء می کنی، بدهی توست. پس عددی را قبول کن که بتوانی بپردازی." این مهریه های نامعقول؛ که داماد یک سکه هم ندارد بدهد ولی می رود و 2هزار سکه را مهر می کند و می افتد زندان. باید فقها و مراجع مشخص کنند که این تعهدی که داماد یک سکه اش را هم ندارد بپردازد، آیا مشروع است؟ آیا این زندگی درست است و کلاهبرداری نیست؟
دیروز خبری را برای من آوردند که در دادگاهی خانمی شکایت کرده است برای 1371 پنج بهار آزادی که 10 میلیارد تومان بیشتر می شود، به اضافه 10کیلو طلا و فرش ابریشم. اینها را باید با فرهنگ سازی درست کرد. همه دستگاه های مسئول در شورای فرهنگی کشور باید به وظیفه خودشان عمل کنند.
 

اما جوان عاشق که این چیزها را نمی بیند!

باید به مردم یاد بدهیم که دخترها و پسرها باید به دنبال هم کٌف خودشان باشند. وقتی که غیر هم کٌف و به صورت خیابانی، اینترنتی و دانشگاهی همسر انتخاب می شود، غیر از این نمی توان انتظار داشت. باید تحقیق و بررسی کرد. ما باید انتخاب همسر هم کف را آموزش دهیم. باید فرهنگ سازی شود. اعضاء شورای فرهنگی کشور را باید به چالش کشید؛ مدارس، دانشگاه ها، ائمه جماعات برای آموزش چه می کنید. آیا شایسته نیست برای حفظ جان مردم، این قانون بیمه اجباری شخص ثالث، یک ماده و یا یک تبصره اش را بین دو نماز برای مردم یاد دهیم؟ جان انسان ارزش ندارد که ما در 30سال گذشته بیش از 800 هزار نفر را به قبرستان ها بفرستیم؟ 8 -9 میلیون نفر را به بیمارستان ها بفرستیم؟ 440 هزار نفر را به زندان ها بفرستیم. در طی دو سال گذشته قریب 20هزار داماد به زندان ها بروند؟ آیا زوجه ای که زوجش را به زندان بیندازد، دیگر این زندگی می شود؛ این آرامش می شود؟ این بچه ها درست تربیت می شوند. کسی که پول ندارد، چک می کشد و به زندان می افتد و خانواده اش را از دست می دهد درست است؟

اینها همگی فرهنگ سازی می خواهد. این مردم بر گردن ما حق دارند، نباید اینقدر به آنها ظلم شود و اینهمه خانواده ها پاشیده شود.


22 سال از عمر ستاد دیه می گذرد، در این مدت چه اتفاقاتی افتاده است.

از ماه رمضان سال 1369 که این ستاد توسط شهید لاجوردی، رئیس وقت سازمان تاسیس شد؛ بیش از 65 هزار از همطونان ما از همه اقشار و از همه ادیان الهی آزاد شده اند. برنامه ستاد دیه تنها برای آزادی مسلمانان شیعه نیست، شیعه، سنی، کلیمی، مسیحی، زرتشتی و پیروان ادیان الهی را ستاد دیه با اخلاص و عشق برای آزادی شان در جرایم غیرعمد و غیر کلاهبرداری تلاش می کند از محل کمک های مردمی که همانطور که مطلع هستید گلریزان های فراوانی در ماه رمضان توسط ستاد اجرا می شود اقدام می کند. با این 65 هزار نفر که ازاد شده اند در این سال 5 هزار نفر آزاد شده اند که مجموع بدهی شان حدود 500 میلیارد تومان بود. اینقدر کار ستاد دیه توانسته است هم در وجود نیکوکاران تاثیر گذار باشد و هم افرادی که طلبکار هستند. در مبانی قران و عترت و ولایت به ویژه در آیه 280 سوره بقره آمده است و تلاش شده است که فرهنگ سازی شود تا اولیاء دم و شکات بیش از 50 درصد از حق خودشان گذشت کردند. قریب 260 الی 270 میلیارد تومان را مردم گذشت کردند؛ هم اولیاء دم و هم طلبکاران و شکات. باقی هم طبق جدول فرایند آزادسازی پرداخت شده است و از کمک های مردمی هم بهره برده شده است.

 

گلریزان ها چقدر کمک می کند؟

چراغ گلریزان هر سال را مقام معظم رهبری با هدیه خودشان منور می کنند و همینطور روسای قوای سه گانه به این امر کمک می کند. در سفر های مقام معظم رهبری به شهرستان ها هم خیلی کمک می شود به خصوص در سفر اخیر ایشان به خراسان شمالی یک میلیار تومان کمک فرمودند که مقداری هم ستاد باید به آن اضافه کند و تعدادی آزاد شوند. همه اینها برکاتی است که هم مجلس، دولت و حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران به این هدف مقدسی که آقای لاجوردی پایه گذاری کردند و الان هم اعضاء هیئت امنا و هیئت مدیره از اشخاص سرشناس نظام هستند که به صورت مردمی می آیند کار می کنند؛ این برکت ها آفریده می شود و تعداد به حداقل رسیده است.

 

اکنون چه تعدا زندانی مالی در زندان ها وجود دارد؟

اگر به آمار 10 سال قبل رجوع کنید می بینید که مرتب آمار ما کاهش پیدا کرده است. امروز ما حداکثر حدود هشت هزار نفر را داریم که در جرایم غیر عمد و غیر کلاهبرداری مانند تصادفات، حوادث کارگاهی که منجر به پرداخت دیه می شود. قتل های شبه عمد، خطایی، مهریه های نامعقول، نفقه و محکومیت های مالی غیر کلاهبرداری را داریم. در سال 82، 30 هزار و دویست راننده وارد زندان شده بودند؛ اما امروز با تلاشی که از 10 پیش سال ستاد دیه به عمل آورده است و تصویب و اجرای بیمه اجباری شخص ثالث، وظایف و تکالیف شرکت های بیمه؛ امروز ما حداکثر هزار نفر راننده در زندان ها داریم. کار بزرگی برای مردم شد.

 

چگونه می شود میزان این زندانیان را کمتر کرد؟
امیدوارم با اطلاع رسانی که از طریق رسانه ها صورت می گیرد، مردم درست رانندگی کنند، تخلف نکنند و بدون گواهینامه و بیمه رانندگی نکنند. ورود ممنوع و سبقت غیر مجاز و حرکات مارپیچ و حادثه آفرین نکنند. یک بخش حل شده است بخشی که مربوط به بیمه و صندوق های پرداخت خسارات بیمه ها و ستاد دیه حل شده است. اما آنچیزی که الان رنج آور است و همه خاطر ها را آزرده می کند، تصادفات منجر به کشتن و مصدومیت انسان هاست. به سردار مومنی رئیس راهور ناجا هم گفتم که حتی یک کشته هم برای این جامعه اسلامی زیاد است. فرمودند درست می گویی. هم مردم را باید به وظایفشان و درست رانندگی کردن آگاه کنند. الان بیش از 20 هزار نفر کشته در سال ناشی از تصادفات داریم؛ این خیلی زیاد است و زیبنده جمهوری اسلامی نیست.
کسانی که می خواهند چک بکشند؛ باید حساب پول و حساب زندان رفتنشان را هم بکنند. کاسب حبیب خداست، وقتی پول ندارد و جای آن چک می کشد و جنس خریداری می کند و به زندان می افتد، دیگر حبیب خدا نیست که دشمن خداست. باید رسانه ها روی این مسائل کارکنند و شورای فرهنگی کشور را به چالش بکشند. باید در میادین ورزشی مطالب ستاد دیه نوشته شود تا همه بخوانند و بدانند که مهریه نامعقول، چک بلامحل، نداشتن گواهینامه و رانندگی بدون رعایت قوانین بنیان خانواده را از هم می پاشد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    واقعا مرد در زندگي مشترک چه به دست مي‌آورد که زن به دست نمي‌آورد که مرد بايد چنين زير بار بدهي تحت عنوان مهريه برود؟ مراجع بايد در اين زمينه اقدام کنند و اين گونه رفتارها را تحريم کنند.
    • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      95 18
      هزارتا مثبت میخواد واقعا حرف حق جواب نداره چرا مرد باید مهریه بده شیر بهاء بده مگه مرد بدبخت میخواد جون زنو بگیره که یه چیزی مثل دیه ازش طلب میشه
    • بردیا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      55 15
      جناب مگه تفنگ پشت سرتون بوده که قبول میکنی؟! وقتیکه پسرا پاشونو تو یک کفش میکنند میگن همین دختر یا ازدواج بی ازدواج!!! با همه شرایط هم چشم بسته بدون در نظر گرفتن عواقب هم کنار میان!! یک سوزن به خود یک جوالدوز به دیگری وقتیکه مردها به زنشون و رنها به همسرشون به عنوان یک شریک زندگی و همراه نگاه نمیکنند همین میشه تا
    • يسواد IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      24 3
      خبر آنلاين عزيز: كف نه كفو صحيح است .
    • بدون نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      28 6
      اگه مردها تو انتخاب همسر دقت لازم رو داشته باشن و در ادامه مسیر زندگی آرامش رو برای همسرشون فراهم کنند هیچ وقت اسمی از مطالبه مهریه وسط نمیاد، همونطور که تو زندگی پدر و مادرهامون این بحث مطرح نبوده تا جاییکه اعتقاد داشتن مهریه را کی داده و کی گرفته. اما خشت اول گر نهد معمار کج ...
    • بدون نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      10 26
      به همون دلیل که از زن انتظار جهیزیه دارین.مگه زن چه به دست می یاره که مرد نمی یاره؟
    • امیر IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      21 3
      همه تقصیرها با مردان است. نباید پسران و خانواده ها زیر بار این مهریه های سنگین برن. وقتی تقاضا کم باشه مهریه پایین میاد. توی همه دنیا رسم هست که دارایی زندگی مشترک در زمان طلاق بین زوجینی که میخوان طلاق بگیرن نصف میشه.خوب نمیشه نصف دارایی مرد بعنوان مهریه تعیین شه؟
  • رضا IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    اگر مهریه کمتر از 14 سکه کنی میگن مگه دختر از سر راه آوردیم! حالا کی داده و کی گرفته! همچین ازت میگیرند !!! گذشت زمانی که زن مرد رو برای خودش و زندگی کردن می خواست... همه دنبال مهریه و پولند... تنهایی شرف داره بخدا
  • یک مرد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    100 3
    خودتان این را باب کردید و فرهنگش هم هیــــچ وقــــت درست نمیشه! هیچ جای دنیای مثل ایران نیست که ارزش زن را با چند سکه بسنجند!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    91 11
    مهریه یعنی هدیه مرد به زن. اما امروزه شده نون دونی برای دختران امروزی! دیگه عشق واقعی وجود نداره. فاتحه دوست داشتن خوانده است! حاضرم تا آخر عمر تنها باشم ولی زیر بار مهریه نرم
  • گودرز IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    90 9
    به قول يه بزرگي كه ميگه// در عجبم از زنها كه از خدا به اين بزرگي فقط يك شوهر ميخواهند ولي از شوهر به اين ناتواني همه دنيا را طلب ميكنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام US ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    61 2
    به نظر من قانوني كه در غرب براي مهريه اجرا ميشود بسيار انساني و مناسب براي جامعه ماست چون اينجا همه قوانين با چشم هم چشمي و تصميمات عجيب اجين شده. چه اشكالي داره كه ما از اين همه قوانين كپي شده در غرب استفاده ميكنيم اما معضل مهريه نه؟! اخه مهريه و زندان ربطي بهم ندارن كجا خدا گفته نداري برو زندان؟!
    • مسعود IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      3 2
      به نظرم اگه بجای زندان حبس تعزیری بزارند بهتر تا دیگه کسی هوس ازدواج نکنه
  • زن IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    54 2
    به نظر من زن و مرد فقط در زمان بعد از ازدواج باید هرچه کسب میکنند شریک شوند اینطوی مهریه معنی محبت و لطف را به خود میگیرد.
  • م-ت IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    70 9
    من حاضرم 500 سکه مهریه ام راببخشم به شرطی که همسرم درزندگی مشترک هرچه کسب کردیم با من شریک شود اینطوری هم حضور من در زندگی اهمیت پیدا میکن و هم تلاش مان برای بهتر شدن زندگی بیشتر میشود.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      44 5
      بنده با همسرم هرچی دارم شریک شدم ولی مهریه آنچنانیش هنوز به قوت خودش باقیست
    • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      30 3
      مجلس و قوه مقننه باید یه فکری برای این معضل و بحران شدید اجتماعی بکند و حتی برای کسانیکه قبلا مهریه های سنگین متقبل شده اند چاره ای بیاندیشد این مهریه های میلیاردی و سکه های بالا واقعاً ظلمیست آشکار در حق بسیاری از مردان که تجربه ای در زمان عقد نداشتند و راهنمایی مناسبی هم نشدند
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    12 1
    آخه هم کف بودن چه ربطی به آغاز و روش آشنایی داره مثل " خیابانی، اینترنتی و دانشگاهی " داره ؟ تو ممکنه طرفت رو هر جایی ببینی و بعد تحقیق بفهمی هم کف هستید و ازدواج کنید . به همین سادگی . ما باید مشکلات اصلی رو از سر راه برداریم . مهریه . مشکلات اقتصادی ، مشکلات اجتماعی ، مشکلات جنسی و .... بعدش اتفاقآ زندانیان مهریه رو باید بندازن زندان . اگه نندازن بهونه دست دخترهاست که شما که زندان نمیری پس 500 سکه 1000 سکه یا هر چیزی میگن رو مهریه بزنی .
    • بدون نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      9 0
      موافقم.یعنی ازدواج های سنتی همشون خوب و بدون شکست هستند؟
    • بدون نام US ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      17 1
      خوب تو دانشگاه انتخاب نکن! تو محل کار نگاه نکن! تو خیابون نبینش! تو اینترنت آنشا نشو! نظرتون چیه زن مارم شما انتخاب کنی؟ !!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    14 20
    م ت کسب کردیم یعنی چی زن حسابی مردت جون کنده بدست آورده حالا همه را دو دستی بیاد بده به تو عجیبه والا
  • نصراله IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    28 0
    ما مهریه رو با زندان عجین کردیم عشق رو با دوستی و رفاقت حتی نمیدونیم معنی عشق چیه و شریک زندگی به اندازه جیبمون برای ازدواج مهریه تعیین کنیم
  • جنيد FR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    48 13
    اي بابا! سراغ دارم هزار هزار دختر دم‌بخت درانتظار شوهر كه مجرد مانده‌اند و به مهريه هم فكر نمي‌كنند. خيلي‌ از اين بدبختي‌ها را خود شما آقايان درست مي‌كنيد كه چشمتان دنبال دختران خانواده‌ي آنچناني و مال و منال و اعتبار و زيبايي‌هاي ساختگي به زور پول و دم و دستگاه است، دختران آنچناني معلوم است كه مهريه‌هاي اينچنيني طلب كنند. خيلي وقت است معيارهامان عوضي شده
  • دلال مرکزی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    34 5
    اگر مردی زنش را از کسب و کار منع کند و اجازه ندهد ایشان کسب درآمد داشته باشند ، ایشان باید به همسرش مهریه اش را بپردازد. زیرا آن زن زمانیکه میتوانسته کار کند و تجربه بدست آورد و ... ، این امکان توسط شوهرش از او گرفته شده است و بعد از مترکه دیگراین زن قادر به تحصیل درآمد سالم در این جامعه نخواهد بود.
    • بدون نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      11 1
      کی اینو بفهمه...
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    23 27
    اون موقعی که آقایون با حساب و کتاب به خواستگاری دختری می رن، عیبی نداره اما مهریه که حق قانونی هر زنیه و با توافق طرفین مشخص می شه اونوقت خانوما مادی می شن و هزار عیب دیگه براشون متراشن. اون موقعی که یه خانوم با بدبختی باید یه جهیزه توی این گرونی تهیه کنه که یه یکه کوچک جا نمونه هیچکس صداش در نمی آید اما برای مهریه که خودشون قبول می کنن حسابی سرو صدا راه می اندازن.
    • بدون نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      11 11
      جهزیه کجا مهریه کجا! شما بهتره ازدواج نکنین. چون از زندگی فقط معامله پول رو فهمیدید!
  • asal US ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    23 11
    همه چی به اندازش خوبه نه مهریه بالا بگو ،نه جهاز سنگین ببر ولی این موضوع رو قبول دارم اگر سر هر چیزی بخوای کوتاه بیای طرفت پررو میشه دیگه عادت میکنه به اینکه هیچی نخوای ازش نمیفهمه که داری بهش لطف میکنی فکر میکنه خبریه !!!!!!
  • مجرد IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    17 7
    مجردی عشق است
  • جوان بیکار IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    15 7
    دختره بهم میگه یا مهریه بالا بنداز یا اینکه هرچی در آبنده داشتیم نصف - نصف... به نظر شما این خانم من رو دوست داره؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
      8 2
      نه
  • بدون نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    22 9
    مهریه وقتی مقرر شد که مرد اجازه داشت بهر دلیلی زنش را طلاق دهد و فرزندان نیز به مرد میرسید و مرد اجازه داشت 4 زن عقدی و هر چه بخواهد زن صیغه ای داشته باشد و در عوض بعنوان پشتوانه ادامه زندگی به همسرش مهریه میداد. اکنون مردان به کدامیک از حقوق بالا دسترسی دارند که باید مهریه بدهند؟
    • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
      0 9
      به همه حقوقی که اشاره کردی دسترسی داره.
  • بدون نام EU ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    24 0
    این افتضاح ( مهره های خیلی بالا و عجیب ) را هیچ کسی جرات نداره جمع کنه و فقط قربانی می گیره