پیروز مجتهد زاده کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی براین باور است که حمله رژیم صهیونیستی به غزه تمهید و تلاش نتانیاهو برای از بین بردن هرگونه فرصت احتمالی مذاکره بین ایران و آمریکا است.

محمدرضا نوروزپور:

آنچه می خوانید گفتگوی خبرآنلاین با پیروز مجتهدزاده درباره اهداف اصلی حملات رژیم صهونیستی به نوار غزه در این مقطع زمانی است. خبرآنلاین از همه کارشناسان و صاحبنظران دعوت می کند که در این بحث مشارکت کرده و آراء خود را برای ما از طریق آدرس ای میل world@khabaronline.ir ارسال نمایند همچنین خوانندگان گرامی خبرآنلاین می توانند نظرات خود را به صورت کامنت در انتهای این خبر مطرح نمایند.

 

حملات اسرائیل به غزه درست پس از پیروزی مجدد باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شروع شد اگر خاطرتان باشد در سال 2008 نیز یک ماه پس از پیروزی اوباما در انتخابات بود که جنگ 22 روزه غزه شروع شد آیا ارتباطی میان این دو واقعه وجود دارد؟
اسرائیل و شخص نتانیاهو به شدت از انتخاب مجدد باراک اوباما عصبانی هستند. نتانیاهو همه تلاش خود را در زمان تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا بعمل آورد تا اوباما را وادار کند مواضع تندی در قبال ایران اتخاذ کند و مثلا وعده حمله نظامی بدهد یا مهلتی برای ایران تعیین کند. اما اوباما زیر بار این فشار نرفت و برخلاف خواسته اسرائیل وعده جنگ علیه ایران در شعارهای انتخاباتی خود را نکرد. در واقع اوباما هم در دور اول ریاست جمهوری خود و هم در تبلیغات انتخاباتی دوره دوم علنا دست ردی به سینه اسرائیل و هرگونه مداخله این رژیم برای کارشکنی روابط ایران و غرب در مسئله انرزی هسته ای زد.
یعنی شما این حملات را مرتبط با موضوع روابط ایران و آمریکا می دانید؟
من معتقدم که اسرائیل سه هدف را از این حملات خود به غزه دنبال می کند اول از همه تحت تاثیر قرار دادن بحث مذاکره احتمالی ایران و آمریکا دوم متوقف کردن از سرگیری مذاکرات 29 نوامبر ایران و گروه 1+5 و سوم تاثیر گذاشتن بر تحولات سوریه. من در اینجا سعی می کنم بیتشر درباره هدف اول اسرائیل صحبت کنم. اسرائیل و شخص نتانیاهو در تلاش های خود برای وادار کردن اوباما به اتخاذ مواضع جنگ طلبانه نسبت به ایران با ناکامی مواجه شده است. نتانیاهو به شدت نگران انجام مذاکرات مستقیم میان آمریکا و ایران است. لذا درحال حاضر آرزوی اسرائیل این است که به هر صورتی شده پای ایران را به این جریان باز کند تا با متهم کردن ایران به برهم زدن امنیت اسرائیل از طریق حماس امریکا را از انجام مذاکرات منصرف کند. همانگونه که گفتم نتانیاهو بسیار امیدوار بود در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری امریکا بتواند اوباما را وادار کند یک سری اقدامات نظامی و یا حتی تهدیدهای نظامی را علیه ایران بعمل آورد اما باراک اوباما دست رد محکمی به سینه او زد آنچنانکه حتی کشورهای اروپایی نیز به جز فرانسه در این زمینه پشت نتانیاهو را خالی کردند. به همین دلیل حمله اسرائیل به غزه تنها تمهیدی است که نتانیاهو برای از بین بردن اتمسفر مطلوبی که بین ایران و غرب به وجود آمده به کار گرفته است و اکنون تمام امیدو آروزی این رزیم این است که ایران به صورتی وارد این ماجرا شود.
اسرائیل چگونه می تواند پای ایران را به مسئله غزه باز کند؟
آنها از هم اکنون در تحلیل های نظامی و رسانه ای خود مدعی شده اند که موشک های حماس ساخت ایران است و ایران حماس را به سلاح های جدید مجهز می کند. البته این ادعا زیاد مهم نیست و بسیار تکراری است. آنچه مهم است اینکه سیاستمداران ما باید هوشیار باشند و مواضع درستی نسبت به وقایع اتخاذ کنند تا در تله رژیم صهیونیستی نیفتند. آنها به دنبال این هستند که ایران را به سمتی سوق دهند که مواضع تندی اتخاد کرده و حمایت های بی حد و حصری از حماس بکند تا با استناد به آن یک جو روانی سنگینی درباره ایران پدید آورند که می تواند حتی اسرائیل را به هدف دوم نیز برساند یعنی از سرگیری مذاکرات ایران با گروه 1+5 را تحت تاثیر قرار دهد.
یعنی سوای از مذاکره احتمالی ایران وآمریکا اسرائیل از مذاکرات ایران با 1+5 نیز نگران است؟
دقیقا همینطور است. هدف اصلی اسرائیلی ها ایجاد اخلال در روند هر دو مذاکره است. بسیار طبیعی است که اسرائیلی ها از هر فرصتی استفاده خواهند کرد تا ایران را به حمایت از حماس متهم کرده و آنگاه با استناد به اهمیت امنیت اسرائیل جنجال به پا کنند و اعتراضاتی را نسبت به ایران برانگیزند که در آن وقت این جنجال ها، مذاکرات را تحت تاثیر قرار خواهد داد و حتی ممکن است باعث توقف آن شود.
به هرحال حمایت از آرمان های فلسطین جزء لاینفک سیاست خارجی ایران بوده و هست، نمی توان انتظار داشت که ایران در قبال این جنایات سکوت اختیار کند؟
دقت کنید من نگفتم ایران موضع نگیرد یا جنایات اسرائیل را محکوم نکند. ایران باید هوشمندانه عمل کند. ببیند مثلا خود اعراب چقدر وارد میدان شده اند، ایران هم به همان اندازه عمل کند و نه خیلی بیشتر تا بهانه به دست اسرائیلی ها ندهد. مثلا ریاض درباره این حملات چه موضعی گرفته است؟ تقریبا هیچ. حتی مصر هم آنچنان کار درخشانی نکرده است. به هر حال اسرائیل مترصد این است که از لابلای مواضع ما و اقدامات سیاستمداران ما به دنیا اعلام کند که ایران امنیت اسرائیل را عملا به خطر انداخته و همین برای از بین بردن فرصت مطلوبی که میان ایران و غرب برای مذاکره پدید آمده کافی خواهد بود.
یعنی شما معقتدید واقعا الان فرصت مطلوبی میان ایران و غرب پدید آمده است؟
یک بار دیگر تکرار می کنم که اوباما چه در دور اول و چه اکنون که پیروز شده است حاضر نشد در زمین اسرائیلی ها بازی کند و مواضع جنگ طلبانه علیه ایران اتخاذ کند و در هر دو مورد از مذاکره و دیپلماسی صحبت کرد و این بار دو م است که اوباما سعی کرده منهای اسرائیل، مسائلش را با ایران پیگیری کند. البته این به معنی این نیست که ما مشکلات نداریم. تحریم ها هست مسائل زیادی هست اما با همه این ها من فکر کنم باید درک کنیم که این هم برای ما و  هم برای آمریکا یک فرصت مطوب است. و الان که اسرائیلی هابه نتایج دلخواه نرسیده اند، به معنی این است که فضای مساعدی به نفع ما پیش امده است. از سوی دیگر بغیر از اسرائیل و شخص نتانیاهو سایرین همه صحبت از این می کنند که باید مذاکرات هسته ای از سر گرفته شود و در خلال آن آمریکا و ایران نیز درباره روابط خودشان با هم مذاکره کنند. همین چندروز پیش هم دیدیم که مسئولان وزارت خارجه روسیه و انگلیس هم به این موضوع اذعان کردند که بهتر است ایران با امریکا مذاکره مستقیم داشته باشد که من در رابطه با ان در مصاحبه ای گفتم که خوب است این اقایان همین توصیه را به طرف دیگر هم بکنند و بدانند که موضوع یک طرفه نیست و سعی نکنند طوری وانمود کنند که مسئله یک طرفه است و همه گناه ها را گردن ایارن بیندازند.
آیا هیچکدم از طرفین عملا گامی در این مسیر برداشته اند؟
همین تحرکات اسرائیل و اقدامات نتانیاهو نشان می دهد که خبرهایی است. سوای از این، رفت و امدهایی از جمله سفر معاون وزیر خارجه روسیه به ایران حکایت از این دارد که تحرکاتی وجود دارد و طرفین سعی دارند از فرصت های پیش امده حداکثر استفاده را ببرند. اما در این وسط اسرائیلی ها به شدت نگران هستند و مایلند این فرصت را از بین ببرند. این است که الان ما می بینیم که نتانیاهو به این توطئه متوسل شده تا با درگیری نظامی با حماس از یک طرف پای ایران را وسط بکشد و محکوم و مجرم شناخته شودو از طرف دیگر ایالات متحده را وادار کند مطابق تعهدات قدیمی خودش نسبت برای حفظ امنیت اسرائیل وارد میدان شده و دست به اقدامات نظامی بزند. به هرحال برای تهران شایان دقت زیادی است که تا کنون دوبار است که اوباما تصمیم گرفته است درمسائل خاورمیانه و در مسائل مربوط به ایران، اسرائیل را دور بزند و روابط خود را به گونه ای هدایت کند که منهای خواست های اسرائیل پیش برود. دفعه اول زمانی بود که سال 2008 انتخاب شد و با نوشتن نامه به ایران اعلام امادگی کرد که حاضر است مسائل موجود فی مابین را در پرونده هسته ای ایران از طریق مذاکره پیش ببرد. کار شروع شده است، البته دست انداز هایی بوده، مشکلاتی پیش امده که مقداری از ان را ما سبب شدیم مقداری از ان را خود اوباما سبب شد و بخشی از آن راهم برخی از دوستان واسط این وسط سبب شدند.

به نظر شما اسرائیل در این توطئه موفق می شود؟
این بستگی به هوشمندی هر دو طرف دارد که در تله اسرائیل می افتند یا نه . من فکر می کنم اوباما شخصا در هر دو زمینه با خواست های نتانیاهو و اسرائیل با بی اعتنایی برخورد خواهد کرد در عین حال باید به هر دو طرف ایرانی امریکایی و اروپایی هشدار داد که مراقب تله اسرائیلی ها باشند.

4949

کد خبر 258424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا غریب IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    18 2
    ایشان به سه دلیل برای این حمله اشاره کرده اند . دلیل سوم یعنی سوریه کاملا بر عکس است . یعنی مشخص است که این عملیات می تواند تمرکز بر سوریه را خصوصا در شرایطی که غرب و همپیمانان عربی آن توانسته اند ائتلافی برای معارضه در سوریه ایجاد و در تلاش برسمیت شناختن آن هستند را معکوس و تمرکز از سوریه را بردارد و یا این تشکل جدید را وادار به موضع نماید . دلیل اول ایشان که مهمتر به نظر می رسد را می توان در تحلیل پیه اسکوبار در آسیا تایمز و یا تر جمه آنرا مطالعه کرد . http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1909269htmll
    • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      6 21
      درپاسخ به اقای غریب باید گفت که هدف از بین بردن و یا تضعیف کامل محور مقاومت است. با سوریه که انگونه کردند. حماس را فریب دادند و از محور مقاومت یعنی ایران و سوریه جدایش کردند و حالا به جانش افتاده اند و این بار تا نابودی کامل یا تضعیف حد اعلی رهایش نخواهند کرد می ماند ایران و حزب الله از هم جدا افتاده که برای آنها هم تدارک هایی دیده اند. برعکس اقای مجتهد زاده من فکر نمی کنم مذاکره ای در کار باشد. هرچه هست پدرسوخته بازی و تفرقه افکنی است و در نهایت جنگ. جنگی که طرف ها را از پیش متفرق و منشق کرده اند.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    10 35
    توصیه اقای مجتهد زاده خیلی دیر است. دگمه جنگ بزرگ منطقه ای زده شد و به زودی حزب الله سوریه و یحتمل ایران نیز وارد این جنگ خواهند شد.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    24 0
    وقتي سايت مشرق تيتر ميزند موشكهاي ايراني به تل آويو رسيد (آرزوي شهيد تهراني) شما ميگيد: آنها از هم اکنون در تحلیل های نظامی و رسانه ای خود مدعی شده اند که موشک های حماس ساخت ایران است و ایران حماس را به سلاح های جدید مجهز می کند. البته این ادعا زیاد مهم نیست و بسیار تکراری است. آنچه مهم است اینکه سیاستمداران ما باید هوشیار باشند و مواضع درستی نسبت به وقایع اتخاذ کنند تا در تله رژیم صهیونیستی نیفتند.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      8 19
      مهم اینه که این موشک ها به تلاویو رسیده اسراییلی ها را ا سردر گم کرده انها که تا چند وقت پیش برای حمله به ایران عربده کشی میکردند حالا از پس سلاح ها ی کوچک مقاومت برنیامده اند حالا دیگه حساب کار دستشان امده دیگر حتی فکر حمله به ایران راهم نمیکنند
  • رضا غریب IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    7 1
    در پاسخ به آقا یا خانم بدون نام موضوع مطرح شده توسط من در تضاد با اینکه هدف غرب نابودی محور مقاومت است ، نمی باشد . من در واقع تحلیل آقای دکتر مجتهد زاده و اینکه حرف تازه ای نیست را مورد توجه قرار داده ام . ضمن اینکه موضوع سوریه طبیعی بود اتفاق بیفتد اخوان سوریه که تندتر از اخوان برخی کشورهای منطقه نیز می باشد با توجه به تحولات مصر و تونس دیر یا زود وارد این بازی می شد . اخوان نشان داده برای کسب قدرت آمادگی ورود به هر فرآیندی را دارد. برای معارضه در سوریه امکان پیروزی نظامی بدون دخالت مستقیم غرب وجود ندارد . دو نکته اول تعرض اسرائیل به غزه علیرغم خساراتی که به بار آورده لزوما برای مقاومت و سوریه دارای اثرات منفی نمی باشد و دوم برای بشار و برخی از دوستانش بحران فعلی مبارزه ای برای بقاست
  • مهدی تائبی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    10 1
    به یقین در آمریکا خواست اوباما به تنهایی تاثیر چندانی در سیاستهای کلان این ایالات ندارد و این هرم قدرت و ثروت در راس آمریکاست که تصمیم واقعی را خواهد گرفت براساس شواهد موجود اوباما چه بخواهد وچه نخواهد نمیتواند بدون نظر لابی صهیونیستها با ایران مذاکره کند پس در واقع اصل تامین منافع صهیونیستها در منطقه است و همه چیز در همین راستا برنامه ریزی میشودحتی مداکره با ایران ، برعکس آقای مجتهد زاده فکر میکنم جنگ غزه تله ای برای به دام انداختن ایران برای مذاکره است تا ایران در شرایطی ضعیفتر باخنثی شدن غزه به پای میز مذاکره برود حتی احتمال حمله به حزب الله لبنان برای تضعیف بیشتر ایران با این نگرش میرود لذا حمایت همه جانبه ایرا ن از غزه لبنان وسوریه برای تحکیم مواضعمان مذاکرات آتی ضروریست
    • عمار IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      4 0
      تحليل آقاي تائبي بيشتر مي تواند به حقيقت نزديك باشد ، چون خوش بيني در خصوص دشمن نوعي حماقت است و نتيجه حماقت چيزي جز نابودي نيست ، مطمئن باشيد ما و هم پيمانان ما هر چقدر قدرتمند تر باشيم امتيازهاي بيشتري مي توانيم در پاي ميز مذاكره كسب كنيم ، تا اينكه خودمان را درمانده و تشنه چنين موضوعاتي نشان دهيم ، يقينا در زمان تشنگي هر آب ناصافي كه بدست اوريم براي رفع عطش مي نوشيم ولي در زمانيكه آشفته نباشيم و شتاب زده عمل نكينم يقينا آب گوارايي را خواهيم جست و طرف هاي مذاكره ، ميدانند كه با نشان دادن اسباب بازيهاي كودكانه نميتوانند ما را اغنا كنند ، مانند همان بلايي كه بر سر انقلاب هايي همچون ، انقلاب الجزاير ، انقلاب مصر و ... آمده است . بايد بسيار هوشيار باشيم .
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    13 15
    ما ارتباط با آمریکارا میخواهیم چه کنیم؟؟؟؟
  • مهدی تائبی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    2 4
    به یقین در آمریکا خواست اوباما به تنهایی تاثیر چندانی در سیاستهای کلان این ایالات ندارد و این هرم قدرت و ثروت در راس آمریکاست که تصمیم واقعی را خواهد گرفت براساس شواهد موجود اوباما چه بخواهد وچه نخواهد نمیتواند بدون نظر لابی صهیونیستها با ایران مذاکره کند پس در واقع اصل تامین منافع صهیونیستها در منطقه است و همه چیز در همین راستا برنامه ریزی میشودحتی مداکره با ایران ، برعکس آقای مجتهد زاده فکر میکنم جنگ غزه تله ای برای به دام انداختن ایران برای مذاکره است تا ایران در شرایطی ضعیفتر باخنثی شدن غزه به پای میز مذاکره برود حتی احتمال حمله به حزب الله لبنان برای تضعیف بیشتر ایران با این نگرش میرود لذا حمایت همه جانبه ایرا ن از غزه لبنان وسوریه مواضع ما را در مذاکرات مستحکمتر میکند
  • محمدپور IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    4 0
    هر چه باشد تا بحال هیچ انسان عاقلی از گفتگو ضرر نکرده گفتگو کلید حل همه مشکلات درگفتگو و مذاکره می باشد خداوند در قران کریم هم برای همه پیامبران را قبل از هرگونه اقدام نظامی علیه کفار صحبت با آنان و راهنمایی آنان را به پیامبران متذکر شده است.
    • مهدی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      2 1
      عزیز دل برادر کسی از گفتگو ابایی ندارد واز مسلمات یا به عبارتی از بدیهیات هر جامعه ای است این که تو گوش کن من چی مگم وحرفم نزن که دیگه مذاکره نیست این روش استکبار جهانی در مذاکره است
    • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      2 0
      امريكا ميخواد در گفتگو به چي برسه؟آيا بدنبال دوستي و تفاهم با ماست؟يا استفاده هاي سياسي و ابزاري و بهره برداريهايي كه ما فعلا بيخبريم؟
  • حميد IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    1 0
    با توجه به گزارش جديد آژانس و تكرار نگراني ها ، همينطور طرح جديد تحريم گسترده تر ، در كنار بحران سوريه و افتراق مذهبي ، حلقه متصله فشار به ايران با اشغال غزه ،‌ تكميل مي شود ، فشار سنگين تر و مشوق هاي قوي تر كه اوباما از پيش اعلام كرد . نكته گشايش محاصره با پاره شدن يكي از اين زنجير ها ست . يا توافق هسته اي - يا ثبات در سوريه - يا پيروزي در غزه ، بر عكس متفكر عزيز آقاي مجتهد زاده ، فشار سنگين نا امني موشكي در شهر هاي مهم اسرائيل با كشمكش بيشتر ،‌ مي تواند برگ برنده اي در مذاكرات مستقيم جهت امتياز دادن آتش بس و امتياز گرفتن هسته اي باشد. به شرط اينكه طبق سخنراني سردار عزيز در قم دخالت مستقيم يا حضور فيزيكي قابل استناد صورت نگيرد . به هر حال فروش سلاح يك تجارت است كه در حد عرف پذيرفته است
  • ماهی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    2 0
    چرا باید مقاصد صهیونیستها را در چند نکته خلاصه کنیم ، آیا نمیتوان از جانب اسراییل حمله بغزه را آزمایشی برای اندازه گیری توان سپر دفاعی خویش در ابعادی کوچکتر در مقابل ایران ارزیابی نمود ؟ ویا آنکه حزب الله لبنان را وارد معرکه نموده و با توجه به ترور اخیر در لبنان در صدد تضعیف آنها بر آیند. آنچه مسلم است تدوین یک برنامه ریزی بلند مدت جهت منطقه خاورمیانه بوده ، وبنظر میرسد با جمع بندیهای بعمل آمده از جانب روسها ، ایران تشویق به مذاکره با امریکا گردیده ، تا حداقل تا حدودی جلوی اجرای برنامه های بعدی گرفته شود . نباید شک کرد که استعمار پیر انگلیس در پس پرده بوده و بدنبال تغییر جغرافیای منطقه و ایجاد کشورهایی با هویت های جدید میباشد. مهم ارزیابی واقعی تحولات با توجه به مشگلات پیش رو میباشد .
    • آرمان IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      1 0
      اگر این اتفاق جغرافیای جدید در منطقه خاور میانه اتفاق بیافته واقعا یک جو منفی برای حداقل 200 سال در منطقه بر علیه قدرت باعث این اتفاق به وقوع خواهد پیوست و یک بد بینی ابدی و تاریخی !
  • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    3 2
    امیدوارم مقاومت وحماس با حملات انتقام جویانه شان وایجاد ترس در اسراییل از انتخاب مجدد ناتانیاهو جلوگیری کرده ویک انسان عاقل صلح طلب جانشین ایشان شود