فارس نوشت:

97 نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای خطاب به اوباما نوشتند که «سوزان رایس» به دلیل منحرف کردن افکار عمومی در مورد موضوع حمله به سفارت آمریکا در بنغازی، صلاحیت انتخاب به عنوان وزیر خارجه را ندارد.
به گزارش آسوشیتدپرس، گروهی متشکل از 97 نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با ارسال نامه ایی به رئیس جمهور باراک اوباما، اظهار داشتند که سوزان رایس، نماینده رسمی سازمان ملل، موجب گمراهی مردم آمریکا در مورد حادثه حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی شد، از این رو رایس نمی تواند کاندیدای مناسبی به جای هیلاری رودام کلینتون، برای وزارت امور خارجه باشد.

در این نامه که توسط نماینده تازه وارد کارولینای جنوبی، جف دانکن، تنظیم شده است گفته شده است که «جملات گمراه کننده» رایس در مورد حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی که منجر به مرگ کریس استیونز، سفیر سابق آمریکا در لیبی، و سه آمریکایی دیگر شد، آسیب جبران ناپذیری به اعتبار وی هم در داخل کشور و هم در سراسر جهان زد.

جان مک کین و لیندسی گراهام، سناتورهای حزب جمهوریخواه، نیز با بیان انتقادشان در صحن مجلس سنا، اظهار داشتند که رایس فردی فاقدصلاحیت و غیرقابل اعتماد است و درصورتیکه اوباما، بعد از کناره گیری کلینتون، وی را به عنوان وزیر امورخارجه انتخاب نماید، قول می دهند که مانع از انتخاب وی شوند.

اوباما در کنفرانس هفته گذشته خود، با واکنش نسبت به اظهارت این دو سناتور، عنوان کرد که مک کین و گراهام در صورتیکه می خواهند از اقدامات دولت انتقاد کنند باید دنباله رو وی باشند.

وی در ادامه اظهار داشت که رایس هیچ دخالتی در امور بنغازی نداشته و لکه دارکردن اعتبار وی شرم آور است.

روز جمعه هم 12 تن از اعضای زن دموکرات مجلس نمایندگان، با اشاره به انتقادات از رایس به خاطر تبعیض جنسی و نژادی، به حمایت از وی برآمدند.

بر اساس این گزارش، رایس زمانی آماج حملات انتقادی قرار گرفت که پنج روز بعد از حمله به هیئت دیپلماتیک حاضر در بنغازی در 11 سپتامبر، در برنامه گفتگو روز یکشنبه حاضر شد و عنوان کرد که براساس اطلاعات وی، این حمله واکنش خودجوش به فیلم موهن ضد اسلامی بوده است و نه یک حمله از پیش تعیین شده. اما تحقیقات بعدی در آمریکا نشان داد که ادعای وی نادرست بوده است.

نمایندگان مجلس در نامه شان خطاب به اوباما به این مطلب اشاره کردند که «کاملاً مشخص است که این اقدام وی چه به صورت آگاهانه یا از روی بی کفایتی، موجب گمراهی مردم آمریکا در مورد حادثه بنغازی شده است. از اینرو ما معتقدیم که انتخاب وی به عنوان چهره سیاست خارجی آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری شما، به شدت موجب تحلیل خواست شما مبنی بر بهبود روابط آمریکا با دنیا و تداوم ایجاد اعتماد و اطمینان با مردم آمریکا می شود.»

هنوز کلینتون رسماً زمان دقیق کناره گیری از مقامش را اعلام نکرده و اوباما هم جانشین وی را معرفی نکرده است، با این حال رایس به عنوان کاندیدای اول وی تعیین شده است. مقام های رده بالای کشوری در آمریکا باید مورد تأیید مجلس سنا قرار گیرند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258929

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    15 3
    اخه چه ربطی به ما داره!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نه که خودما کم مشکل داریم!!!!!