۰ نفر
۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷

او در سینمای ایران یک استثناست. پیش از آنکه با همان اولین فیلمش - "سلطان" کیمیایی - چهره شود، بازی در نقش اول چند کار مطرح را رد کرد. می گویند از سال 72 تا 75 بازی در فیلم های چای تلخ، سیب سرخ حوا، می خواهم زنده بمانم، لیلا، بودن یا نبودن و روز واقعه را نپذیرفته یا به دلایلی از دست داده است.

درباره ورود او به سینما هم روایت های مختلفی نقل می شود؛ بعضی ها عکس هایی که رضا رخشان از او گرفت و میان سینماگران پخش کرد را مهم می شمرند، برخی آناهیتا همتی را معرف او به دنیای سینما می دانند و عده ای هم او را کشف اتفاقی آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفی نیا به حساب می آورند، خودش هم البته نسبت خانوادگی با ناصر تقوایی را بی تاثیر نمی داند و می گوید از آنجا که خانواده اش با دنیای بازیگری و سینما غریبه نبوده اند، موقعیت های بازی برایش زیاد پیش می آمده.

هر چه هست، هدیه تهرانی حداقل در طول یک دهه از شانزده سال حضورش در سینمای حرفه ای ایران، پرطرفدارترین بازیگر زن سینمای ایران بوده است.
فراز و نشیب حرفه ای کارنامه او البته انکار ناپذیر است. هم فیلم خوب دارد و هم فیلم بد. بازی در بیست و هشت فیلم طی شانزده سال، بردن دو سیمرغ بلورین از جشنواره فجر)برای قرمز و چهارشنبه سوری)، یک جایزه جشن خانه سینما و یک جایزه از جشنواره پیونگ یانگ (برای پارتی) و همکاری با بهترین کارگردانان سینمای ایران مثل کیمیایی، تقوایی، کیارستمی، افخمی، فرمان آرا، فرهادی، درویش، جیرانی، الوند، بزرگ نیا، فتحی و البته نسل جوانتر مثل امینی، کرم پور، قبادی، لطیفی، مانی حقیقی، بنکدار و علیمحمدی، سامان مقدم، قبادی و ایرج کریمی اعتبار او را افزون کرده است. فیلم بد هم بازی کرده ( مثل زمانه) اما کارنامه او به لحاظ کیفی، در مجموع قابل دفاع است. بازی در فیلم های ماندگاری مثل چهارشنبه سوری، قرمز، خانه ای روی آب، کاغذ بی خط، شوکران، سلطان و ... به هر روی نشان از قابلیت های بالای بازیگری او دارد. اینها را گفتم که بدانید معتقدم هدیه تهرانی بازیگری قابل و بااستعداد است و گرچه هیچگاه دوره بازیگری ندیده اما اساسا با آنها که تنها با چشم و ابرو و شانس به سینما می آیند متفاوت است.

ادامه یادداشت کیوان کثیریان درباره هدیه تهرانی را اینجا بخوانید.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    63 57
    الان هم هست کافیه یه فیلم ازاون را اکران کنید اونوقت فروش راببینید دولت الان برای بی پولی خود میتواند با فیلمهای این بازیگران مشهور پول دربیاره
  • احسان IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    74 22
    هدیه سوپراستاری است که نمی خواهند خیلی درخشش پیدا کند.
  • گیلانی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    29 29
    هدیه تهرانی ، سلطان سینمای ایران
    • گیلانی IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      4 7
      آقایون وخانمهای عزیز منظور من از سلطان سینمای ایران اولین فیلمی بود که بازی کرده برای چی 15 تا منفی دادید
  • دهه60 IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    25 22
    او همیشه قهرمان من بود
    • بدون نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      11 6
      نظرمنفي به اين كامنت بابت چيه؟ خوب قهرمان خانم يا اقاي دهه 60 بود خودش بهتر ميدونه شما ميگي نه ؟؟؟؟
  • مهدی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    34 13
    از نظر رفتار حرفه ای منو یاد علی کریمی میندازه کارای هدیه تهرانی... کسی که اگر میخواست و مثل خیلی از بازیگرای دیگه رفتار میکرد شاید الان ما فیلمای خیلی زیادتری دیده بودیم ازش...این راهو انتخاب نکرد و مارو حسرت به دل گذاشت... ولی مهمتر اینه که ما نمیدونیم تو زندگیش چی گذشت؟ منی که میخوام ازش فیلم ببینم همیشه کی پرسیدم، کی دونستم، کی مجال دادم که بیبینم دل خودش چی میخواد؟! امیدوارم مسیر حرفه ای که اومده انتخاب خودش باشه، ارنج خودش باشه و نه چیز دیگه... خواسته های دل خوش هم مهمه...براش رضایتمندی و خوشبختی آرزو میکنیم... برای کسی که خاطره ساز بهترین سالهای زندگیمان بوده، بر پرده سینما... و به حرمت معرفت...
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    11 10
    او یه هدیه است به سینمای ایران مثل نیکی
  • سهراب IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    10 8
    دوستش دارم، تو فیلم دنیا هم بازی خوبی داشت
  • rasoul IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    12 8
    میشه گفت برای سینمای ایران جزو معدود ستاره های تکرار نشدنیه....حیف که خیلی کم دیده میشه
  • بدون نام AU ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    1 0
    هدیه تهرانی‌، اسطوره نسل ما