علی المؤید کارشناس مسایل سیاسی عراقی معتقد است که در عراق باید سهم همه گروه‌های فعال در نظر گرفته شود.

سیدصادق روحانی
علی المؤید کارشناس سیاسی عراقی و از اعضای مجلس اعلی شیعیان عراق در گفت و گو با خبرآنلاین درباره وضعیت امنیت عراق و گرو‌های تروریستی گفت :امنیت صرفا نظامی نیست. امروزه خیلی از این گروهک‌ها از یک مناطقی آمده اند که از رفتن صدام ضرر دیده اند.از 1400 سال پیش سنی ها عادت نکرده اند که شیعیان حکومت کنند. این که یک حکومت شیعه باشد برای خیلی ها آسان نبود. ما هم از این موضوع خیلی ضرر کردیم که نمونه بارزش شهادت شهید محمد باقر حکیم بود. در قانون اساسی کشور هم فعالیت بعثی ها ممنوع است.
 وی همچنین درباره جایگاه مجلس اعلی در انتخابات گذشته عراق گفت: بعد از انتخابات اخیر عراق یک اختلافی پیش آمد. شیعیان در دو ائتلاف وارد شدند و ائتلاف سنی‌ها اول شدند. اگر قانون اساسی به داد ما نمی رسید الآن باید سنی‌ها حکومت می‌کردند. یک دیدی در شیعه بود که می‌گفتند باید مقابله کنیم و نگذاریم آن‌ها روی کار بیایند. اما دید مجلس اعلی این بود که این‌ها برآمده از مردم عراق‌اند و باید حق و حقوق آن‌ها را بدهیم و به آن ها ثابت ‌کنیم که شریک ما هستند و دیگر لزومی به کار‌ها تروریستی و دست بردن به اسلحه نیست. لذا این سخن مجلس اعلی و به خصوص حرف سیدعمار حکیم که می‌گفتند ما در ائتلافی که العراقیه نباشد شرکت نخواهیم کرد بسیار مثمر ثمر واقع شد و خیلی ها به سید عمار گفتند که شما از خون شیعه صیانت کردید. مجلس می گوید که این کشور یک کشور شیعه صرف نیست. کرد، سنی ، مسیحی و ... هم هستند و اگر آن‌ها را در نظر نگیریم امنیت هیچگاه در این کشور برقرار نخواهد شد. همانطور که دل همه شیعیان دنیا با شیعیان عرق است یک میلیارد سنی هم پشت سنی عراق خواهند بود.
این فعال سیاسی عراقی ادامه داد: مجلس اعلی به همین دلایل می گوید که همه گروه‌ها قومی و مذهبی در عراق باید حقوق خود را بگیرند. مسئله اصلی ما اقتصاد است. سال‌ها حکومت صدام پول و سرمایه این کشور را صرف جنگ کرد. لذا هیچگاه ما رشد اقتصادی نداشتیم. امروز اگر بروید نجف و ببینید که دو تا پل ساخته شده است همه از بعد از 2003 است. همه استان‌های شیعه عراق یک محرومیتی را چشیده‌اند. ما الآن بالای 15 درصد بیکاری داریم. این 15 درصد اگر یک گروهکی به آن پول بدهد می‌شود تروریست. بعد از صدام هم ما یک جنگ داخلی بین سنی و شیعه داشتیم که تبعات و آثار بدی دارد.
المؤید درباره نیروی‌هایی که در عراق سلاح دارند نیز گفت: هیچ گروهی نباید اسلحه داشته باشد. الآن دیگر نمی شود با سلاح و نیروی نظامی قدرت داشت. اسلحه همه دارند و هیچ کس در عراق نیست که مسلح نباشد. خانه ای در عراق نیست که اسلحه نداشته باشد. ما دیدگاه مان در حکومت فرق می کرد.
وی همچنین درباره سهم قدرت گروه‌های شیعه در عراق نیز گفت: ما سه گروه اساسی داریم که مجلس اعلی، حزب الدعوه و جریان صدر است. از لحاظ حکومتی الدعوه اول است. به لحاظ مردمی مجلس اعلی اول است. چرا که مجموع رای ما از جریان صدر بالاترست. رای ما بیشتر بود اما رای مان را تقسیم نکرده بودیم . فی المثل ما در یک منطقه 3 تا کاندید داشتیم و صدری ها یک نامزد داشتند. حزب الدعوه هم همینطور . الآن آقای مالکی تنها 17 نماینده دارد. ما مسایل انتخاباتمان را سعی کرده‌ایم که سامان ببخشیم. از سوی دیگر سعی کرده‌ایم که فعالیت رسانه‌ای خود را گسترش دهیم.
219 49
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =