۰ نفر
۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵

فارس نوشت:

یک روزنامه کردی چاپ ترکیه اعلام کرد آنکارا در اندیشه لغو توافقنامه 1926 و الحاق موصل به اراضی خود است.
 روزنامه کردی «هوال» ترکیه درباره افزایش تنش‌ها میان اربیل و بغداد یادداشتی را منتشر و به توافقنامه 1926 درباره مسئله «موصل» اشاره کرد که بر اساس آن وحدت و یکپارچگی عراق حفظ می‌شود و اجازه داده نمی‌شود که در این بخش از عراق، دولتی کردی تشکیل شود اما ترکیه می‌تواند توافقنامه مذکور را لغو کند.

این توافقنامه در ژوئن 1926 میان ترکیه، انگلیس و عراق بر اساس روابط حسن همجواری امضا شد و بر اساس آن، ترکها که تا آن تاریخ موصل و مناطق آن‌ را بخشی از خاک خود (داخل مرزهای منشور ملی ترکیه) تلقی می‌کردند قبول کردند که آن مناطق جز خاک عراق شود و در مقابل آن عدم دخالت کشورهای استعمارگر در ترکیه و الحاق دیار بکر و ماردین به این کشور را برای خود تضمین کردند. امروز ضمیمه کردن کرکوک و موصل و مناطق آن به هر نوع دولت، فدراسیون، کنفدراسیون و یا منطقه خودمختار مخالف قرارداد 1926، حقوق بین الملل و منافع حیاتی ترکیه است.

خبرگزاری «النخیل» عراق نوشت: بر اساس این گزارش، آنکارا و بغداد نیز این روزها اظهارات تحریک‌آمیز متبادلی را رد و بدل کرده‌اند و از سوی دیگر برخی ناظران سیاسی بعید نمی‌دانند که اقدام ترکیه مبنی بر استقرار سامانه موشک‌های پاتریوت در نزدیکی مرزهای سوریه، بخشی از آمادگی ترکیه برای دخالت در موصل باشد.

«نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق چند روز پیش نیز به همتای ترک خود درباره دخالت در امور داخلی عراق هشدار داده و به او توصیه کرده بود که به جای دخالت در عراق، به مشکلات کشور خود بپردازد و آنها را حل و فصل کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259900

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    62 34
    چه دم در آورده این ترکیه
  • محمد رضا IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    68 41
    پان ترکیستهای ترکیه در تاریخ 90 ساله خودشان 5 نسل کشی مرتکب شده اند آنهم در قرن بیستم : نسل کشی ارامنه بیش از 1/5 میلیون نفر . نسل کشی یونانیان بیش از 500 هزار نفر . نسل کشی کردها حدود 350 هزار نفر . نسل کشی آشوری ها حدود 270 هزار نفر . نسل کشی علوی ها حدود 70 هزار نفر ( معروف به کشتار درسیم ) . این یک واقعیت تاریخی قرن بیستم است . اما متاسفانه آنها با دخالت در اوضاع سوریه و به تازگی عراق گویا می خواهند نسل کشی های جدید دیگری راه بیاندازند . خیلی باید مراقب پان ترک ها بود .
    • بدون نام IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      17 29
      دنیا طوری چیده شده که اگر اینها نمی کشتند،توسط آنها خودشان قربانی می شدند.در ضمن اون موقع هم مثل الان قانون جنگل در جهان حاکم بود.
    • امیر IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
      19 14
      برادر محترم اقای محمدرضا شما نسل کشی ترک های اذربایجان در دو سوی ارس رو که توسط ارمنی ها و جیلو ها و کردها رو یادت میاد؟؟؟؟ میدونی تو یه شب تو ارومیه 12000 نفر رو کشتن؟ بهتره تاریخ رو دوباره بخونی!!! مردم شهرهای ارومیه و سلماس و خوی و.... هیچوقت خدماتی رو که عسگر های ترک به این منطقه در غیاب دولت مرکزی ایران کردن فراموش نمیکنن. پدر بزرگ 100 ساله من شاهد زنده این ماجراست.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    69 31
    ترکیه دیاربکر و ماردین و اورفه و بینگول و وان کردنشین رو حفظ کنه هنر کرده نمیخواد فکر موصل کرد و عرب نشین باشه.
    • بدون نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      27 33
      شما نگران خودتون باشین،کشوری که 500سال توی سه قاره مستعمره داشته،توان دفاع از خودشو داره،اونم مقابل ملتکی که ملت هم به حساب نمیاد و تا حالا واسه یه روز هم کشور مستقل نداشته
  • behzad kk IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    21 18
    اون ملتکی که شمادارید ازشون بحث میکنید جز ایران و ایرانی هستند و دارای نزادی پاک واصیل اما این ترکیه ای که تو داری سنگشون رو به سینه میزنی یه قوم بی هویت و بی اصالت هستند و منشاشون معلوم نیست از کجاست و تمامی سکونتگاهای فعلیشون رو با زور و کشتار مالکین اصلیشون به دست آوردن .این خاک و اون خاک متعلق بهشون نیست
  • زانیار IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    7 5
    اگر عثمانی و اعراب دست از پا خطا کنند آریاییها چه در ترکیه و سوریه و عراق چه در ایران چنان درسی به این دو می دهند که تا عمر دارند فراموش نکنند!