رضا راعی معاون ارزی بانک مرکزی در دوران طهماسب مظاهری و ابتدای کار محمود بهمنی از مدافعان این نظر است که قیمت ارز از ارزش ذاتی خود پایین‌تر است.

راعی در پاسخ به این سوال که شما نوسان اخیر ارزی را ناشی از چه می‌بینید، گفت: « به نظرم مشکل ما و بسیاری دیگر از کشورها نحوه عرضه و منابع تامین ارز است. در کشوری پیشرفته منابع تامین ارز، تولیدکننده‌ها هستند، به نحوی که ارز حاصل از صادرات را وارد کشور می‌کنند و این بدان معناست که بانک مرکزی منبع اصلی و بزرگ تامین ارز به حساب نمی‌آید. » 

او ادامه داد: «  این در حالی است که در ایران و بسیاری دیگر از کشورها منبع تامین ارز تقریباً تک‌منبعی بوده و بانک مرکزی اصلی‌ترین و شاید تنها تامین‌کننده محسوب می‌شود. اگر صادرات غیر‌نفتی و مواد پتروشیمی را که حدود 20 درصد ارز کشور از آنها تامین می‌شود از صادرات کل کشور جدا کنیم، 80 درصد ارز توسط بانک مرکزی تامین می‌شود. در بخش تقاضا نیز؛ همواره بخش عمده‌ای از تقاضای ارز «واقعی» است، به هر حال یک عده‌ای برای واردات کالا ارز می‌خواهند، عده‌ای دیگر برای مسافرت و عده‌ای هم ارز دانشجویی نیاز دارند، حال آنکه تقاضاهای دیگری هم مثل «سفته‌بازی» و «حفظ ارزش پول» داریم و من اسم آنها را تقاضای غیر‌واقعی می‌گذارم. در شرایط کنونی این تقاضا زیاده شده و موجب برهم خوردن تعادل شد. با برهم خوردن تعادل اتفاقات دیگر نیز رخ داد. » 

3939 
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    3 3
    این آقا توضیح دهند که چرا در زمان مسولیت خود قیمت ارز را به شکل تصنعی پایین نگاه داشته اند؟