یارانهای که دولت در طول سالهای گذشته برای پایین نگه داشتن نرخ ارز پرداخت، موجب رونق گردشگری خارجی شد و تعداد مسافران خارجی به چندین برابر افزایش یافت. برای مثال درسال 2011 یک میلیون و 950 نفر از ایران به ترکیه سفر کردهاند؛ در حالی که تعداد مسافران از ترکیه به ایران از 35 هزار نفر فراتر نرفته است. اما اکنون که قیمت ارز افزایش یافته است، بدیهی است که تغییراتی در این حوزه رخ میدهد. همانگونه که گفته میشود، تقاضا برای این نوع سفرها دچار کاهش شده است. اما از زاویهای دیگر، با افزایش نرخ ارز، هزینه ایرلاینهای ایرانی دست کم به دو برابر افزایش یافته است.
در چنین شرایطی چنانچه این شرکتها به منظور تثبیت نرخ بلیت و خدمات تحت فشار قرار گیرند، این نگرانی وجود دارد که آنها برای کاهش هزینههایشان از رعایت برخی مسائل فنی چشمپوشی کنند که این، خطرآفرین خواهد بود. به هرحال نباید از این نکته غفلت کرد که هزینه نگهداری ناوگان هوایی کشور به دلیل فرسودگی بالاست. اما دولت میتواند به موازات افزایش نرخ بلیت هواپیما تدابیری برای برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا اتخاذ کند تا شرکتها برای افزایش خدمات و جلب رضایت مشتریان با یکدیگر به رقابت بپردازند. اکنون به دلیل آنکه عرضه در بخش حمل و نقل هوایی کمتر از سطح تقاضاست، شرکتها کمتر به سودآوری میاندیشند. از این رو دولت میتواند با تنظیم نسبت عرضه و تقاضا، ایرلاینهای داخلی را برای بهبود خدمات ترغیب کند.
*رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران
3939
نظر شما