وزیر امور خارجه ترکیه با موقت خواندن استقرار موشک​های پاتریوت در کشورش گفت: زمانی که تهدیدها علیه ترکیه از بین برود، این موشک​ها نیز خواهند رفت.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، احمد داود اوغلو در واکنش به نگرانی​های ایران و روسیه از استقرار موشک​های ناتو در کشورش گفت: ما نمی​توانیم موردی که این نگرانی​ها را توجیه می​کند، بپذیریم. این سیستم موشکی تنها برای مقاصد دفاعی است و عملیاتی نخواهد بود مگر اینکه خطری امنیت ما را تهدید کند.
وی گفت: این بسته به تعهد دولت ما دارد که تمام تدابیر را در زمانی که حتی کوچکترین احتمال خطر وجود دارد به کار بندد. زمانی که تهدیدها علیه مرزهای ما از بین برود پاتریوت​ها هم کشور ما را ترک خواهد کرد.
وی همچنین به استقرار پاتریوت در مرزهای کشورش با عراق اشاره کرد و گفت: هنگام جنگ عراق با ایران، چنین سیستمی در مرزهای ترکیه بود، اما پس از آن، هرگز از آنها استفاده نشد.
گفتنی است قرار است گروهی از متخصصان ناتو روز دوشنبه از ترکیه دیدار کرده تا مکان مناسب برای استقرار موشک​های پاتریوت را تعیین کنند. استقرار این سامانه در ترکیه با مخالفت روسیه و ایران روبرو شده است.
در همین رابطه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره این سیستم را دخالت در مورد داخلی کشورش دانسته و آن را محکوم کرده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در دیدار اخیر خود از ترکیه نگرانی ایران را از استقرار این سامانه در ترکیه اعلام کرده است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    64 16
    ایران هم از متحدش یعنی روسیه بخواد یک چنین سیستمی براش نصب کنه ! !!!!
    • r IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      28 2
      متاسفانه روسیه ایران رو فقط جلو میندازه تا با آمریکا در بیفته. پاش بیفته از آمریکا هم بدتر هستش و از قدرت گرفتن ایران میترسه.تو خاورمیانه ای که همه مطیع آمریکا هستن ایران که با آمریکا مشکل داره برای روسیه غنیمت هستش بخاطر اینه که از ما طرفداری میکنه
    • نیک آیین IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
      1 2
      ایران نشان داده آنقدر قدرتمند شده که نیازی به هیچ متحدی نداره و باید تاسف خورد به حال کسانی که روسیه رو متحد ایران میدونند. ما نقطه اشتراکمون با رروسیه فقط دشمنی مشترک بنام امریکاست همانگونه که زمان حمله امریکا به افغانستان دشمنی مشترک بنام طالبان داشتیم اما آیا این نشاندهنده اتحاد با امریکا بود؟!!! در ضمن روسیه پای تمام قطعنامه های علیه ایران رو امضا کرده... زنده باد جمهوری مقتدر اسلامی ایران
  • بدون نام GB ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    30 37
    اگر بهانه ایجاد نا امنی است سوریه برای استقرار اینگونه تسلیحات ارجه تر است چرا که ترو ریستها از مرزهای شما عبور می کنند اگر هدف ایران است ایران بهترین راه را برای گذر از بالاترین سیستمهای دفاع موشکی پیدا کرده و این سپرها برایمان پوشالی است چون میدانیم چطور این سیستمها را سر کار بگذاریم
  • مهدی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    34 45
    حالا مگه این موشک ها چه گلی به سر اسرائیل در مقابل موشک های ایرانی فجر زدن؟
  • بدون نام GB ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    25 12
    بابا خوب شد گفتی. خیالمون راحت شد.
  • بدون نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    55 4
    دولت روسیه اگر شرافت و وجدان داشته باشد که ندارد حتی اگر مسئولین آن عقل سیاسی داشته باشند باید از این فرصت استفاده کرده جمهوری اسلامی را با سیستم های مجهز و کارامد تجهیز کنند تا پاسخ متقابلی در برابر اقدامات ناتو برای ترکیه باشد مثل تحویل فوری سامانه اس 300 و دیگر سیستم های نظامی موثر . اما متاسفانه دولت روسیه همیشه ثابت کرده که نفاق و فرصت طلبی را ترجیح می دهد .
  • رضا IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    12 21
    دروغ ميگه
  • بدون نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    38 7
    هدف از نصب این سیستم دفاع از اسراییل در مقابل موشکهای ایران است
  • بدون نام IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    28 9
    ترکیه درخواست نکرده. اروپا وآمریکا دنبالشن که بابتش پول به ترکیه میدن ترکیه برای پول هر کار میکنه
  • بدون نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    15 6
    ترکیه حق داره هر کاری تو خاک کشورش انجام بده. همینطور هست اگر ایران در خاک کشور خود موشک نصب کند. ترکیه همینطور حق داره از هر کشوری که دلش خواست حمایت کنه.
    • سینا IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      11 9
      اگه اینطوری باشه برنامه هسته ای ایران هم تو خاک خودشه به آمریکا واروپا چه ربطی داره دوست عزیز.
  • بدون نام IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    10 2
    در آخرین نسخه پاترویت به غیر از توانایی حمله به اهداف هوایی مانند موشک ها توانایی حمله به اهداف سطحی هم به اون اضافه شده.. در مذاکرات روسیه و امریکا در مورد نصب سپردفاع موشکی در اروپا یکی از مهمترین نگرانی های روسیه همین بود بحرحال ماهواره های سنجشی راداری فروسرخ اپتیکی و حرارتی که این سیستم های دفاع موشکی رو پشتیبانی می کنن خیلی راحت می تونن مختصات اهداف سطحی رو به موشک های این سامانه های موشکی بدن..
  • آذر ترک IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    3 3
    ما هم بگیریم مستقر کنیم تو مرز با افغانستان!!!!!!!!!!!!! بخیل نباشید ، تازه نیاز نیست اصلا فکر کنید چون از مفادی که اونها استفاده کردند می کنیم
  • اتیلا IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    1 0
    من هم اخبار اینجا رو تعقیب میکنم هم اخبار و روزنامه های ترکیه رو.باید بگم ترکیه دوگانه بازی میکنه.به خاطر گاز ایران با ایرانه وبه خاطر حمایتهای امریکا در مقابل پ ک ک با امریکاست.ولی نباید فراموش کرد همین ترکیه که حالا یکی از منتقدین بشار اسد هست در سالهای نه چندان دور یکی از متحدین پروپا قرص سوریه بوده که البته به همه ی این کارها میگن سیاست.اونها به همه احتیاج دارن و ما روی پای خودمون هستیم وبه هیچکس احتیاج نداریم این از همه مهمتره.
  • یار311 IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    ترکها قصد حکومت عثمانی رودارن