هادی معیری نژاد

 در حالی که مشکلات ارزی در بخش دارو مشکلات عدیده ای را برای بیماران فراهم آورده است زمزمه ها از به مشکل خوردن طرحهای بلند مدت سلامت خبر می دهندطرح پزشک خانواده و بیمه سلامت ایرانیان دو طرح از طرحهای کلانی بود که قرار بود در جهت ارتقای سلامت ایرانیان موثر واقع شود اما گویا این طرحها حتی در مرحله پایلوت هم به مشکل بودجه و ناهماهنگی خورده است.
مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت و مدیران معاونت بهداشتی این وزارتخانه که تا چندی پیش اصرار به اجرای کامل نسخه 02 پزشک خانواده در شهرهای کشور داشتند، حالا به این نتیجه رسیده‌اند که تحقق این برنامه پول نیاز دارد و با اعتبارات فعلی نمی‌توان کارها را پیش برد.
به گزارش مهر ،نسخه 02 برنامه پزشک خانواده با هدف اجرای این طرح در شهرهای بالای 20، 50 و 100 هزار نفر از ابتدای امسال با ثبت نام شهروندان به ترتیب در استانهای فارس، سیستان و بولچستان، مازندران و تهران آغاز شده است و قرار است استان هرمزگان نیز به این 4 استان بپیوندد.
البته آنطور که وزیر بهداشت عنوان کرده است، تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرهای خود اعلام آمادگی کرده اند.
این در حالی است که با اجرای نسخه 02 برنامه پزشک خانواده توسط وزارت بهداشت، منتقدان به نحوه اجرای این برنامه ، بر این عقیده بودند که این طرح با همین روند که دنبال می شود، به بن بست خواهد خورد. اما دکتر محمد شریعتی رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده در پاسخ به این انتقادات عنوان داشت که برخی از کسانی که امروز منتقد برنامه های ما هستند دیروز در برابر اجرا نشدن پزشک خانواده سکوت کرده بودند.
شریعتی در واکنش به این انتقادها گفته بود که "اگر وقت داشتم به این نقدها پاسخ مشروح می دادم، ولی عجالتا بدانید در یک بند از ابلاغیه برنامه 02 توسط دولت، اجازه تصحیح این نسخه و ابلاغ همزمان آن به ستاد اجرایی پزشک خانواده داده شده است و می توان تمام نواقص برنامه را از این طریق رفع کرد، کما اینکه در برخی موارد اصلاحاتی در نسخه اولیه تاکنون انجام شده است."

البته منتقدان نسخه 02 ، مهمترین اشکال وارده بر نحوه اجرای این برنامه در شهرها را نبود اعتبارات لازم عنوان کرده و معتقدند که اجرای این برنامه بدون بودجه و اعتبار، به بن بست خواهد رسید. اما قائم مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با اعلام اینکه اعتبارات اجرای نسخه 02 برنامه پزشک خانواده در شهرهای کشور از سوی دولت تامین می شود، به ابهامات و انتقادات مطرح شده در این ارتباط پاسخ داد.

در همین رابطه امیدوار رضایی، نماینده مجلس هشتم و عضو پیشین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در غرفه خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات درباره مشکلات پزشک خانواده چنین گفت: دلایل متعددی برای اجرا نشدن طرح پزشک خانواده وجود دارد. این طرح دراز مدتی است و کسانی که می گویند این طرح یک ساله و دوساله اجرا می شود، شناخت درستی از این طرح ندارند."
او با اشاره به اجرای این برنامه در کشورهای دیگر دنیا گفت: اکثر کشورهایی که پزشک خانواده را اجرا کرده اند، بیش 10 سال زمان برده است. مهم البته طول کشیدن این طرح نیست، اما اکنون بستر های اولیه هم فراهم نشده است؛ نیروی کافی که درک درستی از پزشک خانواده داشته باشد، تربیت نشده، منابع مالی که در قانون دیده شده، تخصیص داده نمی شود. رفتارهایی که در ساختار سلامت داریم، رفتار متناسب با پزشک خانواده نیست، در پرداخت ها مشکل داریم."
دکتر شهریار خاقانی عضو انجمن پزشکان عمومی وزارت بهداشت و دبیر انجمن دانش آموختگان پزشکی عمومی ایران، در این رابطه پیش از این به خبرآنلاین گفته بود :برنامه‌ پزشک خانواده‌ شهری مهم‌ترین برنامه‌ی کشوری نظام سلامت در چند دهه اخیر محسوب می‌شود که به همکاری بخش خصوصی محتاج است. اما نکته‌ بسیار با اهمیت این‌ است که هنوز سیاست روشنی در رابطه با جایگاه بخش خصوصی در نظام سلامت و همچنین رویکرد برنامه پزشک خانواده نسبت به این بخش مشخص نشده است. از سوی دیگر، اقبال این برنامه منوط به موفقیت در سطح اول با مشارکت پزشکان عمومی است.از طرفی چون حجم کار و ساعت کاری بالاست و درآمد پایین هیچ جذابیتی برای پزشکان عمومی ندارد.
شیوه‌ تامین مالی و پرداخت حقوق برخی از بخش‌های مرتبط از جمله پرسنل شاغل در مراکز مجری برنامه‌ پزشک خانواده مستقر در بخش خصوصی، کارکنان ستاد هدایت و راهنمایی بیماران، پزشکان و کارکنان مراکز شبانه‌روزی و اورژانس شفاف نیست.همچنین تمهیدی برای بیماران خاص، سرطانی‌ و سایر بیماران مزمن تحت مراقبت‌های تخصصی اندیشیده نشده است.

دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت با اشاره به آمادگی کامل وزارتخانه متبوعش برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سراسر کشور، عنوان داشته است که 800 تا 900 میلیارد تومان بودجه جهت تحت پوشش قرار دادن شهرهای کشور نیاز است که امیدواریم معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری این بودجه را در اختیار سازمانهای بیمه‌گر قرار دهد.

وی البته این موضوع را مورد اشاره قرار داد که چنانچه این اعتبارات تخصیص داده نشود حداکثر می‌توانیم 5 تا 6 دانشگاه علوم پزشکی دیگر را ظرف یک ماه زیر پوشش ببریم.

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص استقرار کامل این برنامه و اجرای موفقیت آمیز آن ابراز نگرانی کرده و گفته است که هیچ اطمینانی به آینده این طرح نداریم.

دکتر علیرضا زالی قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران با عنوان این مطلب که در بسیاری از نظرات کارشناسی پزشک خانواده، با وزارت بهداشت اشتراک نظر داریم گفته است اما چالشهایی هم وجود دارد که مهمترین آن کمبود اعتبارات است.
 

بن‌بست در بیمه فراگیر سلامت ایرانیان


از طرف دیگر طرح بیمه فراگیر سلامت ایرانیان هم به بن بست خورده است
همانطور که در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده، تمام صندوق‌های بیمه‌ای باید در بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت تشکیل ‌شود. اما اتفاقی که اکنون افتاده تنها تابلوی سازمان بیمه خدمات درمانی پایین آورده شده و به جای آن نوشته‌ شده سازمان بیمه سلامت. در حالی که در عمل اتفاق ویژه‌ای رخ نداده و جدایی سازمان‌های بیمه‌ای ادامه دارد
روزنامه تهران امروز نوشت :نامه‌نگاری «عبدالرضا شیخ‌الاسلامی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که رسانه‌ها از آن به عنوان شلیک اول برای تشکیل این سازمان نام می‌بردند هم جواب نداد و سازمان تامین اجتماعی همچنان از ورود به سازمان بیمه سلامت امتناع می‌کند تا این سازمان به گفته «دکتر سیدشهاب‌الدین صدر» رئیس کل سازمان نظام پزشکی تنها در حد تغییر نام و یک تابلو باقی بماند.
تشکیل این سازمان قرار است به تجمیع و خدمات درمانی یکسانی برای تمامی بیمه شدگان منجرشود اما با وجود اینکه هنوز سازمان بسیار بزرگی چون تامین اجتماعی وارد ماجرا نشده، نگرانی‌هایی از سوی برخی از بیماران خاص از جمله «تالاسمی‌ها» به گوش می‌رسد. به گفته «مجید آراسته» رئیس انجمن تالاسمی ایران و اکنون بزرگ‌ترین مشکل، تامین داروها و خدماتی است که سازمان‌های بیمه‌گر باید ارائه دهند که تشکیل بیمه سلامت ایرانیان و ادغام سازمان‌های بیمه‌گر نگرانی‌هایی را برای بیماران تالاسمی ایجاد کرده است.

تابلو‌ها جا به جا شدند!

همانطور که در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده، تمام صندوق‌های بیمه‌ای باید در بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت تشکیل ‌شود. اما اتفاقی که اکنون افتاده تنها تابلوی سازمان بیمه خدمات درمانی پایین آورده شده و به جای آن نوشته‌ شده سازمان بیمه سلامت. هر چند این تغییر نام و تابلو برای آغاز کار خوب است اما نباید هر کدام از صندوق‌های بیمه‌ای بگویند ما مستثنا هستیم و بروند برای خود کار دیگری انجام دهند. صدر می‌گوید: «تکلیف تامین اجتماعی هم باید روشن شود؛ این موضوع متن قانون است. اگر این اتفاق نیفتد و برخی بیمه‌ها خود را از ادغام مستثنا تلقی کنند به معنی آن است که همان سازمان بیمه خدمات درمانی با همان ناکارآمدی قبلی تنها با یک تغییر نام باقی خواهد ماند.


مخالفت مدیران تامین اجتماعی با ادغام

مدیران سازمان تامین اجتماعی با صدور بیانیه ای اعلام کردند: تعهدات قانونی سازمان تأمین اجتماعی از قبیل بیمه درمانی، مستمری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی با یکدیگر وابستگی و پیوند ذاتی دارند از این‌رو هر اقدامی که بخشی از تعهدات ما را از بدنه سازمان جدا کند، مغایر با نص صریح قانون برنامه پنجم و بر خلاف مسئولیت‌‌های سازمان است. بنابراین ضمن حمایت از تدابیر و تلاش های مدیر عامل سازمان برای حفظ یکپارچگی سازمان، مخالفت خود را با انتزاع بخش درمان سازمان و الحاق آن به سازمان بیمه ایرانیان اعلام می کنیم.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    1 0
    متاسفانه مدتی است طرح تصویب میکنند بی توجه به بودجه آن و به مردم هم اعلام میکنند!
  • پیمان US ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    به نظر اینجانب که خود یکی از کادمندان سازمان خدمات درمانی هستم تجمیع بیمه ها کاما درست میباشد وباید سال ها قبل این اتفاق می افتاد چرا که مردم وبیمه شده ها از یکپارچگی بیمه ها سود می برند و در یک کشور عدالت محور اساس هم بر سود مردم ومستمندان مباشد