عضو پیشین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتفد است یکی از دلایل افزایش سهم مردم از هزینه های درمانی، بی توجهی دولت به سلامت است.

امید کریمی: اجرای پزشک خانواده، عملا با مشکل اعتباری مواجه شده است. وزیر بهداشت همین هفته اعلام کرد مجلس باید ردیف بودجه تازه ای برای اجرای طرح پرشک خانواده مصوب کند. این درحالی است که وزارت بهداشت امسال قصد کرده بود برنامه پزشک خانواده را در شهرهای بزرگ هم اجرا کند. حتی در تهران هم فراخوانی برای انتخاب پزشک خانواده داده شده است. اما عملا به نظر نمی رسد اتفاقی در اجرای پزشک خانواده در شهرها افتاده باشد.

امیدوار رضایی، نماینده مجلس هشتم و عضو پیشین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در غرفه خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات درباره مشکلات پزشک خانواده چنین گفت: دلایل متعددی برای اجرا نشدن طرح پزشک خانواده وجود دارد. این طرح دراز مدتی است و کسانی که می گویند این طرح یک ساله و دوساله اجرا می شود، شناخت درستی از این طرح ندارند."

او با اشاره به اجرای این برنامه در کشورهای دیگر دنیا گفت: اکثر کشورهایی که پزشک خانواده را اجرا کرده اند، بیش 10 سال زمان برده است. مهم البته طول کشیدن این طرح نیست، اما اکنون بستر های اولیه هم فراهم نشده است؛ نیروی کافی که درک درستی از پزشک خانواده داشته باشد، تربیت نشده، منابع مالی که در قانون دیده شده، تخصیص داده نمی شود. رفتارهایی که در ساختار سلامت داریم، رفتار متناسب با پزشک خانواده نیست، در پرداخت ها مشکل داریم."

 

نگاه دولتمردان به هدفمندی یارانه ها درست نبود

غیر از این، وزیر بهداشت چندی پیش اعلام کرد سهم مردم از هزینه های درمانی هنوز هم بالای 50 درصد است. این درحالی است که باید این سهم به 30 درصد می رسید. نکته اینکه مجلس مصوب کرد دولت 6 هزار میلیارد تومان به

رضایی همچنین دراین باره گفت: "مشکل اصلی در دیدگاه دولتمردان است که دیدگاه سلامت محور ندارند و نگاهشان به قانون هدفمند یارانه ها، براساس هدفی که قانون گذار داشته، نبوده است. چون در قاون صراحتا آمده است، بحث تامین اجتماعی، بیمه ها، سلامت مردم و کاهش هزینه های درمان از جیب مردم پایین بیاید، شفاف و روشن گفته شد. ولی عمل نشد."

به عقیده او دلیل این بی توجهی، دیدگاه دولتمردان است: "دیدگاه سلامت محور در دولت و مجریان (نه وزارت بهداشت) و آنهایی که بودجه دراختیارشان است، وجود ندارد. ضمن اینکه موافق نیستند و به آن عمل نکردند. به همین دلیل مردم لطمه می خورند، کیفیت و شاخص سلامتی پایین می آید. سهم مردم از هزینه های درمان بالا می رود. طرح های خوبی که در برنامه های توسعه ای هست مثل پزشک خانواده، مسکوت می ماند. از سوی دیگر به دلیل اجرا نا مناسب طرح هدفمندی یارانه ها، نقدینگی در جامعه زیاد شده است. ارزش پول ملی پایین می آید و شاهد مشکلاتی که اکنون بوجود آمده، هستیم."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    5 0
    آ قربون آدم چیز فهم. طرح پزشک خانواده به این سادگیها در ایران اجرائی نخواهد شد حتی اگر مشکل تامین اعتباراتش هم حل بشه.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    2 0
    سلام وجود چندین غلط تایپی و همین طور یک جمله ناقص " نکته اینکه مجلس مصوب کرد دولت 6 هزار میلیارد تومان به ..." به ارزش این مصاحبه لطمه می زند. دقت در کنار سرعت انتشار خبر نیز اهمیت دارد. با تشکر
  • پزشک خانواده شیراز IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    2 0
    اجرای این طرح شیراز را بهم ریخته مردم سرگردان .پزشکان بی پول. مطبها تعطیل.عده ا ی از کار خارج شده اند که امدوارم خدا از سر باعث و بانی این هرج و مرج نگذره!
  • علير ضا شمسايي IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    طرح پزشك خانواده تا زماني كه پرداخت تعرفه هاي آن بر اساس هزينه ها به درستي محاسبه وپرداخت نگردد محكوم به شكست است. در اين طرح مجريان آن متوقع هستند پزشك وكادر درماني بيشترين وقت وسرمايه خود را براي اين طرح گذ اشته اما حداقل در يافتي را داشته باشند از طرف ديگر با اين تورم بسيار بالايي كه اخيرا داشته ايم پرداختي در نظر گرفته شده به هيچ وجه هزينه ها را پوشش نخواهد داشت.