۰ نفر
۹ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۵

یک کارشناس جهان عرب می گوید: مرسی نظامی را نمایندگی می کند که سنت گراها به دنبال آن هستند، حال آنکه خواسته میدان التحریر، چیز دیگری بود.

قاسم محب علی، کارشناس جهان عرب در گفتگویی با خبرآنلاین پیرامون بحران فعلی موجود در مصر می گوید: واقعیت اینست که در دوره دوم انتخابات ریاست جمهور، هیچیک از نامزدها، خواسته های میدان التحریر را نمایندگی نمی کردند؛ نه محمد مرسی و نه احمد شفیق. شفیق نمایندۀ گذشته بود و مرسی نیز به نوعی نظامی را نمایندگی می کند که سنت گراها به دنبال آن هستند. در حالیکه خواسته هایی که در میدان التحریر مطرح بود، ساختن مصر جدیدی بود که به دنیای جدید تعلق داشته باشد و نه مصری که به دنیای گذشته تعلق دارد. مرسی و اخوان المسلمین معلوم نیست که تا چه اندازه ای خواستار چنین تغییراتی باشند. نگاه آنها بیشتر سنت گرایی و اسلامگرایی است. البته این دو با یکدیگر همپوشانی دارند و همدیگر را پوشش می دهند.
محب علی در ادامه می افزاید: در مصر دو جریان و تفکر وجود دارد: مرسی نمایندۀ تفکر سنت گراهاست و در جبهۀ سنت گراها از اخوانی ها گرفته تا سلفی ها و تندروهای مذهبی حضور دارند. در جبهۀ مخالفین نیز، از میانه روهای مذهبی گرفته تا جریانات تندرو غیرمذهبی و لائیک که اساساً معتقد نیستند نیز حضور دارند. در دعواهای میان دو جریان، بحثی به نام قانون اساسی جدید وجود دارد. قانون اساسی جدید مصر در حال تنظیم است، با توجه به اینکه اخوان المسلمین در این میان اکثریت را دارد، آنها دارند به نوعی بازی را به نفع خودشان تمام می کنند و با گنجاندن موارد اسلامی و یا با استفاده از عناوین و ارزشهایی که شاید جامعۀ مصر و افکار عمومی (به خصوص سنتی ها و غیردانشگاهیان) به آن حساس باشند، اختلافاتی را به وجود می آورند. در واقع آنها با این سیاست، خواسته های میدان التحریر و جنبش نوین مصر را نادیده می گیرند، از همین رو جامعه مصر به دو بخش تقسیم شده است: بخشی که گرایش سنتی دارند و بخشی که گرایشات نوین دارند، این دو طیف در حال مناقشه با هم هستند.


مشروح گفتگوی خبرآنلاین با قاسم محب علی را اینجا بخوانید


263 49
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام US ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    5 2
    وقتی کسی رئیس جمهور میشه یعنی نماینده تمام مردم کشورش هست .مگه تو کشور خودمون جور دیگه ای است؟؟