۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۰

یک کارشناس جهان عرب می گوید: با عقب نشینی مرسی هم بحران امروز مصر حل نمی شود.

زهرا خدایی

 مصر همچنان ناآرام است و مصری های خشمگین از مرسی در خیابان. جدای از اعتراضاتی که از هفتۀ گذشته مصری ها را به خیابان کشاند، گفته می شود بخشی از اعتراضات متوجه قانون اساسی ای است که روز پنجشنبه از سوی دادگاه قانون اساسی به تصویب رسید. قانون اساسی جدید 234 بند دارد و از مهمترین مواد آن قانونگذاری بر پایۀ شریعت، محدود شدن ریاست جمهوری به 4 سال است. اما بسیاری از کارشناسان در تحلیل رفتارشناسی مردم مصر و حضور مداوم آن ها در میدان التحریر بر این اعتقادند که خشم مصریان تنها ناشی از سیاست های اعلامی چند روز اخیر نیست. سیدمرتضی نعمت زاده در این باره می گوید: شاید بخشی از اعتراضات مخالفان، منطقی باشد اما بخش قابل توجهی از آن تابع منطق نیست بلکه ناشی از مخالفت های ایدئولوژیکی است که از گذشته با اخوان و جریان اسلامگرایی در مصر وجود داشته است و ناتوانی اخوان در جذب آنان و مشارکت دادن آن ها در قدرت، آنان را بایکدیگر متحد ساخته و این امکان را فراهم کرده است تا به بهانه بیانیه مرسی بحرانی را بوجود آورند.
این کارشناس جهان عرب می گوید: بنابراین بخشی از اعتراضات فعلی، ناشی از تصمیم مرسی است اما بخش بزرگتری از آن ناشی از موضع گیری گروه ها و جریان های دیگری است که خود را در مقابل اخوان المسلمین و یا اسلامگریان می بینند. شاید اخوان المسلمین رویکرد صادقانه ای را در برخورد با مردم و جریانات در پیش نگرفته است.
رایزن اسبق فرهنگی کشورمان در سوریه می افزاید: بهانۀ مردم برای حضور در خیابان بیانیۀ صادر شده از سوی مرسی است اما اصل اعتراضات اینست که گروه ها و جریان های معارض که با اسلامگرایان فاصله دارند با هم متحد شده و با این بهانه در مقابل اسلامگرایان و اسلامگرایی ایستاده اند. احساس مردم اینست که در سیاست و قدرت مشارکت داده نشده اند و از این رو سیاست ها و رویکردهای نادرست اخوان المسملین این فرصت را برای آن ها فراهم آورده است که به خیابان بیابند. شاید اگر مرسی فضای بیشتری را برای مشارکت گروه ها ایجاد می کرد، امروز میدان تحریر شاهد صف آرایی گروه های معارض نبود.
قانون اساسی مصوب باید تا دو هفتۀ دیگر به رفراندوم گذاشته شود. نعمت زاده در ادامه پیرامون چشم انداز بحران فعلی مصر می گوید: فکر نمی کنم که این بحران با برگزاری رفراندوم حل شود و قانون اساسی هم از این بحران به سلامت عبور کند. قبل از رفراندوم باید مصالحه ای میان مرسی و مخالفان اتفاق بیفتد و اگر چنین نشود وضعیت قابل کنترل نیست و حتی با عقب نشینی مرسی نیز مشکل حل نمی شود. تنها مصالحه می تواند مرسی را از مخمصۀ موجود نجات دهد.
این کارشناس در ادامه پیرامون حضور مستمر مردم در خیابان های قاهره افزود: در صورت تداوم بحران، به نفع دولت و مخالفان نخواهد بود که از طریق خیابان و لشکر کشی خیابانی مشکلاتشان را حل کنند، مشکلات باید از طریق گفتگو حل شود، اما به نظر می رسد طرفین آمادگی گفتگو با هم را ندارند و تا زمانی که شرایط برای مصالحه فراهم نشود، دولت از بحران فعلی رهایی نخواهد یافت. مناسب آن است که طرف یا طرف های سومی، اقدام به میانجی گری کنند تا راه حل میانه ای، برای مصالحه و خروج از بحران به دست آید.
 

 26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =