رییس مجلس با بیان اینکه امام راحل تئوری مدرس درباره مردمسالاری را تکمیل کرد، خاطرنشان ساخت: امام این تئوری دموکراسی و مردمسالاری با حکومت اسلامی را تکمیل و مفهوم ولایت را در قانون اساسی تعبیه کردند.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی به مناسبت دهم آذر سالروز مجلس شورای اسلامی، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در شبکه اول سیما حضور یافت.
وی در سخنانی به تمجید از شخصیت علمی و فقهی شهید مدرس پرداخت و گفت: شهید مدرس نماد فراگیری برای پارلمان‌ها محسوب می‌شود. شخصیت یکه‌ای بودند، در ابعاد مختلف شخصیت ممتازی داشتند و جمع شدن اینها در کنار هم از ایشان نادره‌ای ساخته بود که این همه نمایندگان آمدند و رفتند ولی همچنان یاد ایشان زنده است.
وی با بیان اینکه امام شهید مدرس را نماد مجلس می دانستند، افزود: شخصیت علمی و فقهی ایشان بزرگ و قوی بود و حتی زمانی یکی از علمای قم ایشان را با حاج عبدالکریم حائری یزدی در بعد علمی مقایسه می کرد. از سوی دیگر ایشان فردی اهل سیاست بودند و آن جمله معروف ایشان که «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست» هنوز نیز سرمشق همه ما است.
لاریجانی با اشاره به اینکه مدرس معتقد به نظام پارلمانی بود، خاطرنشان ساخت: در زمان مشروطه پارلمان تنها تکیه گاه مردم بود. از این جهت ایشان برای مجلس جایگاه قوی قائل بود. از جمله عنوان می کردند که قانون اساسی رساله عملی دولت ایران است یعنی کارکرد صحیح دولت ها این است که صحت عملشان با قانون اساسی تطبیق شود.حتی ایشان در جایی عنوان می کنند اگر صفتی را بخواهیم برای توصیف مجلس بگوییم این است که مجلس مقدس است. یا به عبارت دیگر همان تعبیبر امام راحل که مجلس در راس امور است.از این رو ابهت، جلالت و نزاکت مجلس باید محفوظ بماند.
رییس مجلس افزود: از سوی دیگر شهید مدرس فارغ از اینکه مجلس را مرکز تصمیم گیری می دانستند، معتقد بودند که قوانین تصویبی در مجلس باید بر مبنای اسلام صورت گیرد. مدرس کار اصلی مجلس را رونق بخشی و آبادانی کشور بر مبنای این قوانین می دانست تا استقلال اقتصادی و آبادانی کشور محقق شود.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه امام راحل تئوری شهید مدرس را تکمیل کردند، گفت: امام این تئوری دموکراسی و مردمسالاری با حکومت اسلامی را تکمیل و مفهوم ولایت را در قانون اساسی تعبیه کردند.
وی با بیان اینکه کثرت قوانین درمورد قوه مقننه حکایت از جایگاه مهم این قوه در نظام جمهوری اسلامی دارد، خاطرنشان ساخت: پر حجم‌ترین اصول قانون اساسی مربوط به قوه مقننه است. از اصل 62 تا 100 قانون اساسی به قوه مقننه اشاره شده است. 12 اصل هم در فصول دیگر باز به مجلس ارجاع می شود. یعنی در کل چیزی حدودد 50 اصل قانون اساسی مربوط به مجلس است؛ چون قوه مقننه رکن مهمی در دموکراسی و مردمسالاری دینی است.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =