۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۲:۲۷

رئیس جمهور روز شنبه نشان داد به کارِ گروهی اعتقاد دارد.

سید محسن فرجادی: محمود احمدی نژاد با عزل دکتر تقی پور از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و واگذاری مسئولیت این وزارتخانه به نیکزاد وزیر راه، مسکن و شهرسازی عملا راه را برای تشکیل وزارت خانه امور زیربنایی که یکی از ایده های او در راستای اجرای بخشی از برنامه پنجم توسعه است هموار کرد. و البته پرونده وزیری که خیلی با دفتر رئیس جمهور و یکی از وزرای اقتصادی هماهنگ نبود بسته شد.[ایــنــجــا]
نیمه های شهریور بود که اخباری درباره تصمیم تصمیم دولت برای ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت تازه تاسیس راه و شهرسازی شنیده شد.
این موضوع در دوسال اخیر و پس از آنکه دولت بر اساس برنامه پنجم توسعه موظف به ادغام چهار وزارت خانه شده است چندین بار مطرح شد اما هر بار بنا به دلایلی از جمله مخالفت مجلس شورای اسلامی، منتفی شد.
دولت در گام اول اجرای این ادغام ابتدای سال گذشته وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را ادغام و وزارت راه و شهرسازی را تشکیل داد. روز گذشته نیز گام دوم این طرح برداشته شد و نیکزاد به عنوان سرپرست وزارت خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حفظ سمت او در وزارت خانه راه و شهرسازی منصوب شد. رئیس جمهور حالا بر اساس قانون سه ماه فرصت دارد تا وزیر جدیدی را به مجلس معرفی کند و یا با پافشاری بر ادغام دو وزارت خانه ای که هم اکنون مدیریت آن در دست یک نفر است مساله جدیدی بیافریند. این پروسه یعنی احمدی نژاد تا اسفندماه فرصت دارد.
این ادغام در هفت ماه مانده به پایان دولت دهم صدمه ای به ظاهر به دولت نخواهد زد چرا که با توجه به تعدد پروژه های تحت مدیریت این دو وزارت خانه در طرح موسوم به «مهرماندگار»، نیکزاد مسئولیت دارد تا آخرین وظیفه را در دولت دهم به خوبی انجام دهد؛ هم مسکن مهر را سامان دهد هم به بخشی از تعهدهایی که در برنامه پنجم در حوزه ارتباطات تعریف و وزیر معزول در راستای آن حرکت می کرد برای نشان دادن جدیت دولت عمل کند:

 •افزایش میزان پهنای باند اینترنت و شاخص آمادگی الکترونیک و شاخص توسعه دولت الکترونیک
•اتصال کلیه دستگاه‌های اجرایی و 60 درصد خانوارها و کلیه کسب و کارها به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال دوم برنامه پنجم 

چرخش در حلقه مشایی
رئیس جمهور در حالی روز شنبه به رشت رفت که تصمیمات جدید و جدی گرفته بود. یاران صمیمی احمدی نژاد او را در سفر به استان گیلان برای شرکت در اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی همراهی نکردند و از مشایی و بقایی در سفر به شمال خبری نبود اما واقعا خبری بود!
بعد از ظهر شنبه رئیس جمهور در حکمی سید حسن موسوی را به عنوان «مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور» منصوب کرد و نوشت: با تقدیر فراوان از همه خدمات فراموش نشدنی و صبوری های برادر ارجمند جناب آقای مهندس مشایی امیدوارم با توکل بر خدا و با سعه صدر در انجام وظایف محوله موفق باشید.[ایــنــجــا]
رئیس جمهور که در حکم جدید مشایی نوشته است«آشنایی و همکاری با شما را برای خود هدیه ای الهی و افتخاری بزرگ می شمارم» اسفندیار رحیم مشایی را به سمت مشاور خود و رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب کرد.[ایــنــجــا]

ریسک بالای مشایی
اینگونه اسفندیار رحیم مشایی با بر عهده گرفتن مسئولیتی غیرداخلی از چشم ها پنهان می شود و گزینه پس از او خودنمایی می کند. هر چند او بالقوه نامزد رقابت های ریاست جمهوری یازدهم است اما هزینه ای که برای موفقیت مشایی و از دست ندادن وضعیت فعلی باید پرداخته شود بسیار بالاست و ریسک زیادی دارد.
«سیدحسن موسوی» که گفته می شود نام شناسنامه اش «میرحسن موسوی» است یازده ماه پس از آنکه با حکم احمدی نژاد به عنوان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد ریاست دفتر رئیس جمهور را بر عهده گرفت. او 90.10.14 به این مسئولیت منصوب شده بود.

فرهنگی و اقتصادی
«سیدحسن موسوی» نخستین معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت نهم بوده است، زمانی که اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس این سازمان بود.

او پس از جدایی از سازمان میراث فرهنگی، مشاور اسفندیار رحیم‌مشایی در مرکز جهانی شدن شد. سید‌حسن موسوی پیش از ورود به سازمان میراث فرهنگی در سوابق خود مسوولیت‌های اقتصادی از جمله مدیرعاملی سایپا یدک را دارد.

مثل معین
«موسوی»، حالا دیگر به حلقه اصلی یاران احمدی نژاد راه یافته است. حلقه ای که روزی غلامحسین الهام و سیدمجتبی ثمره هاشمی نیز در آن قرارداشتند و چهره ای همچون نیکزاد توان ورود به آن را نیافت.
از امروز الهام و ثمره هاشمی، صالحی، مشایی، بقایی و رحیمی رقیبی جدی پیدا کرده اند و میرحسن موسوی قابل اعتنا ترین گزینه ای است که برای پس از احمدی نژاد رونمایی شده است. چهره ای که تا کنون مواضع شدید و غلیظی نداشته است و می تواند پتانسیل های قابل توجهی برای جذب آرا داشته باشد. فقط می ماند شرط رجل سیاسی و مذهبی بودن موسوی که این هم شاید خیلی به چشم نیاید چرا که در کارزار رقبای نام آشنای ریاست جمهوری که تا کنون در میان آنها اسامی شناخته شده و با اعتماد به نفسی دیده می شود کسی فکر نمی کند فردی که کمتر از دکتر مصطفی معین رای دارد، با اقبال عمومی مواجه شود!

تغییر بعدی؟!
دولت دهم شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری تلاش هایش را برای فرود موفق مضاعف کرده و خیلی دور از انتظار نیست اگر چند روز آینده تغییری در یکی از وزارت خانه های سیاسی مانند وزارت کشور رخ دهد. دولت هم رضایت مردم را میخواهد تا انتخاباتی با مشارکت بالا خلق کند که برای تحقق آن «مهرماندگار» را پیش بینی کرده و هم می خواهد اطمینان داشته باشد که مسیرش ادامه می یابد. این یعنی کارِ گروهی!

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    خداوندا احمدی نژادرابیش ازگذشته نصرت ویاری فرما،زیرامخالفینش بیش ازحدکمرهمت برای مقابله باحق وراه شهداءبسته اند.
    • بدون نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      162 9
      لطفا راه شهدا را بی جهت خرج نکنید.
    • بدون نام US ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      13 0
      چه ربطی به راه شهدا داشت ؟ مثل خود احمدی نژاد که همه کاری به اسم ملت و به کام خود انجام می دهد
    • بیطرف IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      13 3
      مثل اینکه جنالعالی هم هاله نور می بینی؟!!!!!!
  • بدون نام EU ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    216 5
    عجب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    دو بار در چاه نمی افتیم
  • شیعه IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    437 6
    نمی تونستید اسم کوچک این اقا رو هم بنویسید تا بیخود کلیک نکنیم.
    • بدون نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      62 3
      راست میگه وقتمون تلف شد
  • بدون نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    شاید با انتخاب سید حسن موسوی میخواهند از بی اطلاعی بعضیا استفاده کنند و به اشتباه بجای یکی دیگه بهش رای بدند که قطعا رای زیادی هم خواهد بود
    • ابوالفضل IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      30 11
      بابا فکرنکنم ،مردم عزیز دیگه اینقدراشتباه کنند
  • شهروند IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    60 4
    بی مزه بود تیتر خبر ،برای اینکه خبرتون مهم بشه از اسم دیگران استفاده می کنید به قول معروف (آن یکی شیر است اندر بادیه این یکی شیر است اندر بادیه )
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    34 0
    خدایا به همه ما مردم ایران قدرت تفکر و انتخاب درست را عطا بفرماو از احساسی تصمیم گرفتن دور گردان
    • بدون نام US ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      2 3
      انتخاب مهم نیست مهم اسمی است که از توی صندوق رای بیرون میاورند
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    4 12
    "دولت دهم رضایت مردم را میخواهد تا انتخاباتی با مشارکت بالا خلق کند که برای تحقق آن «مهرماندگار» را پیش بینی کرده و هم می خواهد اطمینان داشته باشد که مسیرش ادامه می یابد. " این حرف نشانه ان است که تو این مملکت هر کی هر جوری کار کنه یک حرفی پشتش میزنند ؟
  • محمد IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    5 4
    از اول انقلاب چند رییس جمهور بر سر کار امده کدام یکی را تعریف کردید همه اش بدی انها را کفتید اگر همه بد هستند ولش کنید برای چه انتخاب می کنید
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    18 6
    از امروز الهام و ثمره هاشمی، صالحی، مشایی، بقایی و رحیمی رقیبی جدی پیدا کرده اند و میرحسن موسوی قابل اعتنا ترین گزینه ای است که برای پس از احمدی نژاد رونمایی شده است.
  • احمدی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    30 5
    باشه بهشون میگم!!!!!!!!!!!!!!!زهی خیال باطل آدم عاقل از یک سوراخ یبار گزیده میشود .
  • بدون نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    5 20
    اقبال عمومي به سمت احمدي نژاد خواهد بود
  • بدون نام IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    1 0
    نیک زاد وزیر الوزراست! یا همه وزیرها رو برکنار می کنه نیکزاد می شه سرپرست یا ادغام می کنه وزارت خونه ها رو نیکزاد می شه وزیرش!
  • علی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    4 8
    دیگه اسم اون موسوی رو نیارین اون موسوی خواسته نا خواسته رو اسم خودش خط کشید البته خاتمی اون رو به این سمت هل داد