مهر نوشت:

نماینده اصولگرا و عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تنها جایی در جهان که اراده مردم بر انتخابات تاثیر می‌گذارد، کشور ایران است اما میر حسین موسوی با عملکرد خود نعمت ریاست جمهوری را از دست داد.
احمد توکلی در همایش انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با نگاه به انتخابات 88 با اشاره به نقش شورای نگهبان در انتخابات اظهار داشت: مطابق اصل 99 نظارت بر تمام موارد انتخاباتی بر عهده شورای نگهبان است و تنها در انتخابات شهر و روستا نظارت بر مجلس شورای اسلامی است.
وی افزود: نوع این نظارت در قانون اساسی مشخص نشده اما با توجه به اینکه تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است، این شورا نوع را استصوابی دانسته است.
عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در پذیرش این موضوع اختلافی میان افراد مختلف وجود ندارد، چرا که این موضوع از نظر منطقی امری اصولی است که اطمینان از احراز شرایط انتخاب شوندگان جز با وجود یک صافی قابل اعتماد ممکن نیست.
وی ادامه داد: زمانی اتفاق تلخ رخ می‌دهد که نظارت استصوابی منجر به خطاهای فاحش و تضییع حق دیگران شود.
 نظارت استصوابی اشتباه، شورای نگهبان را زیر سوال می‌برد
توکلی تاکید کرد: در عمل شورای نگهبان در تایید یا رد افراد گاهی خطا یا تنگ‌نظری می‌کند که در برخی موارد به دلیل اطلاعات غلط است، بنابراین گرچه راهی به جز نظارت استصوابی وجود ندارد اما گاهی هنگام اجرای آن حقوقی ضایع می‌شود که شورای نگهبان را زیر سوال می‌برد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مجلس حافظ مردم‌سالاری است از این جهات خسارت زیادی دیده است. چرا که بسیاری از افراد به علت احراز نکردن شرایط حذف شده‌اند. بنابراین اگر راهی پیدا نشود که حق انتخاب شنوندگان آسیب نبیند در مسیر عادلانه قرار نداریم.
هزینه‌های نظام جمهوری اسلامی برای حاکم کردن رای مردم
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه وفاداری نظام در حاکم کردن رای مردم هزینه دارد، تصریح کرد: انتخاب بنی‌صدر با مخالفت قاطع حزب جمهوری اسلامی به عنوان پرنفوذترین حزب تاریخ ایران همراه بود وبا وجود اینکه شورای نگهبان می‌خواست این انتخابات را باطل کند امام خمینی(ره) به علت احترام به رای مردم اجازه ندادند این کار انجام شود.
وی با مقایسه زمان انتخابات خاتمی و موسوی تاکید کرد: در آن زمان بیشتر کانون‌های قدرت از نامزدی ناطق نوری حمایت می‌کردند و به برنده بودن وی اطمینان داشتند و خاتمی را به نوعی تنها برای حضور داشتن در انتخابات می‌خواستند.
وفاداری به رای مردم، ویژگی مهم رهبر انقلاب
توکلی تصریح کرد: رهبر انقلاب نیز برای نخستین بار عبارت حماسه را درباره این انتخابات به کار بردند و این امر ناشی از دو ویژگی مهم رهبر شامل وفاداری به رای مردم و اصرار بر مشارکت آنهاست.
وی ادامه داد: در این زمینه آقای هاشمی به دموکراسی مهار شده به معنای دعوت مردم تا حصول نتیجه خوب معتقد است و برعکس آن رهبر انقلاب به مشارکت حداکثری و پذیرش رای مردم هر چه که بود اعتقاد دارند.
موسوی به عنوان منتقد قانون گریزی احمدی‌نژاد خود قانون‌شکن شد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات سال 88 اظهار داشت: مهم‌ترین انتقاد موسوی به احمدی‌نژاد قانون‌شکنی وی بود و درست‌ترین انتقاد وی نیز همین بود، اما خداوند مردم را با ادعایشان می‌آزماید، چرا که خود موسوی به قانون تمکین نکرده و فراموش کرد که پذیرش شرکت در مسابقه به معنای پذیرفتن قواعد بازی بوده و جر زدن در آن ممنوع است.
وی تصریح کرد: در این زمان افراد بسیاری به وی هشدار دادند و رهبر انقلاب با او اتمام حجت کرد که گرچه وی این کار را آغاز کرده اما تمام کننده‌ این فتنه کس دیگری است، اما وی گوش نکرد و بر ادعای تقلب خود پافشاری زیادی کرد.
توکلی اضافه کرد: ترکیب ناظران انتخابات به گونه‌ای است که امکان تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد، گرچه این امکان در انتخابات مجلس هست.
وی با اشاره به رقابت مشابه بوش و ال گور در انتخابات آمریکا گفت: زمانی که دیوان عالی امریکا تنها با اختلاف 537 رای بیشتر، بوش را برنده انتخابات اعلام کرد، ال‌گور طی بیانیه‌ای گفت با وجود اینکه با نظر دیوان عالی مخالفم اکنون که اتمام حجت کرده است برای اینکه جای هیچ شکی نباشد نظر وی را می‌پذیرم.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این در حالی ایست که فردی مانند موسوی با اختلاف رای بیش از 11 میلیون به جای تن دادن به رای شورای نگهبان و دعوت همه به رعایت قانون چنین آشوبی را رقم زد.
وی اضافه کرد: معتقدم موسوی رئیس‌جمهور بالقوه و بعدی ایران بود اما وی با عملکرد خود این نعمت را از دست داد.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    اندکی صبر.... سحرنزدیک است
  • احسان IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    218 7
    شما این جمله را واقعا گفتی: "تنها جایی در جهان که اراده مردم بر انتخابات تاثیر می‌گذارد، کشور ایران است!"
    • esteghlali IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      16 91
      تو چی فکر میکنی؟!
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    متاسفانه دیگران هم در این قانون گریزی با آقای احمدی نژاد همراه بودند ولی الان او را تنها گذاشتند. انتقاد موسوی به این افراد هم بود
  • مصطفی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    جناب توکلی ، شما را به وجدانتان وامیگذارم اگر بیدار باشد ! خود بهتر می دانید که چه کردید !!! بزرگی می گفت : این نیز بگذرد !!!!!! و خدایی که در این نزدیکیست
    • نوا IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      80 29
      من هم همه شما اصولگرايان راست سنتي را به خدا و وجدانتان واگذار ميكنم، خواهش ميكنم منعكس كنيد.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    86 10
    ای بابا آقای توکلی شما دیگه چرا؟ شما که از حقایق با خبرید
  • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    53 48
    فقط مي توانم بگويم عجب......... واقعا عجبا.....................................
  • محسن IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    87 77
    ميگن كسي كه خوابه رو ميشه بيدار كرد ولي كسي كه خودشو به خواب زده نه! امثال توكلي خودشونو به خواب زدن و بيارشون هم نميشه كرد
  • بدون نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    18 1
    مطمئنید در مورد این خبر همه کامنت ها رو چاپ کردید؟ وقتی در متن خبر نام مهندس موسوی میاد صحیح نیست در کامنت ها اونهایی که نام ایشون رو آوردند حذف کنید برادران خبر آنلاین!
  • بدون نام US ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    5 2
    "ترکیب ناظران انتخابات به گونه‌ای است که امکان تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد، گرچه این امکان در انتخابات مجلس هست." برای این هست برای اون نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    7 0
    اگر شورای نگهبان یکبار صلاحیت اقای توکلی را رد کنه بازهم همینطور نظر میده.چرا این مطلب را سایت خودشون چاپ نکرده.ضمنا در امریکا طبق قانون ارای الکترال بیشتر باعث پیروزی میشه نه 537 رای بیشتر
  • بدون نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    5 0
    چه زیبا جمله ای دیدم اندکی صبر ....... سحر نزدیک است . به به زیبا ترین جمله که دیدم