امروز هوا در تهران و شهرهای بزرگ و صنعتی در وضعیت هشدار قرار داشت. این درحالی است که مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ادامه پایداری جو در اقصی نقاط کشور و تجمع آلاینده ها تا روز چهارشنبه خبر داده است.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالرضا امیدوار شهری گفت: بر اساس آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی همچنان جوی پایدار تا روز چهارشنبه بر کشور حاکم خواهد بود و در این مدت بر تجمع آلاینده های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت بویژه تهران افزوده خواهد شد.

به گفته وی، از بعدازظهر دوشنبه و طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در سواحل دریای خزر و شمال غرب بویژه استانهای گیلان، اردبیل و شمال زنجان سرعت وزش باد گرم شدید خواهد بود و در این مدت افزایش دمایی حدود 4 تا 6 درجه در سواحل جنوبی دریای خزر رخ خواهد داد.

اما پیش بینی سازمان هواشناسی نشان می دهد از بعدازظهر سه شنبه و طی روز چهارشنبه در شمال شرق کشور باد نسبتا شدید بوزد.

مدیرکل پیش بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی همچنین گفت: دوشنبه و سه شنبه برای شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان رگبار و رعد و برق، وزش باد و مواج بودن دریا پیش بینی می شود.

وی با بیان این که با نزدیک شدن سامانه بارشی از بعدازظهر روز سه شنبه افزایش ابر و به تدریج بارش باران از نوار غربی کشور آغاز خواهد شد، گفت: روز چهارشنبه برای نیمه غربی کشور بارش باران و برف پیش بینی می شود. از عصر دوشنبه و طی روز سه شنبه در استانهای اردبیل، گیلان، مازندران و طی روز سه شنبه در استان خراسان رضوی سرعت وزش باد افزایش می یابد.

به گفته او این شرایط که در استانهای واقع در سواحل دریای خزر با افزایش دما نیز همراه است، می تواند سبب ایجاد خسارت در مناطق فوق شود.

 

 دوشنبه و سه‌شنبه فقط خودروهای طرح‌دار مجاز به تردد در تهران هستند

در عین حال و در راستای تمهیداتی که برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شده، پلیس اعلام کرد که روز دوشنبه و سه‌شنبه فقط خودرو‌هایی که مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک دارند مجاز به عبور و مرور در محدوده زوج و فرد و طرح هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ جمال بذرافشان جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت‌: بر اساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا فردا دوشنبه و همچنین سه شنبه فقط خودروهایی می‌توانند در محدوده زوج و فرد تردد داشته باشند که مجوز طرح داشته باشند.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ‌با تاکید بر اینکه ورود سایر خودرو ها به محدوده زوج و فرد ممنوع است، بیان داشت : ماموران راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده خودرو را متوقف و جریمه خواهند کرد.

سرهنگ جمال بذرافشان در پایان با اشاره به اینکه همه می دانند هوای تهران آلوده است و پلیس مجبور به اجرای این طرح است، اظهار داشت: بنابراین کاهش تعداد خوروها در خیابان‌های شهر در جلوگیری از افزایش آلودگی هوا موثر است.

وی به شهروندان توصیه کرد که با توجه به حجم افزایش آلاینده‌ها حتی المقدور از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایند و از تردد با وسیله شخصی در این چند روز خودداری کنند.

 

 مدارس تهران فردا دایر است

مرتضی تمدن، استاندار تهران در حاشیه جلسه شورای مسکن استان تهران درباره برنامه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران برای تعطیلی پایتخت طی چند روز آینده گفت: هیچ برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس و ادارات نداریم مگر آن که شرایط جوی این تعطیلی را به ما تحمیل کند.

استاندار تهران گفت: زمانی که هوا در شرایط وارونگی است حتی اگر موتورخانه‌ها خودروها و حمل و نقل عمومی را فاکتور بگیریم. به ازای هر شمعی که در منازل روشن شود به علت سکون هوا این شرایط آلودگی پیش می‌آید. از سوی دیگر این وضعیت تنها مربوط به ایران نیست و در بسیاری از کشورها آلودگی هوا وجود دارد اما مهم برنامه‌هایی برای کاهش این آلودگی است.

تمدن گفت: تمام برنامه‌های کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران نیز با هدف کاهش آلودگی تدوین و مصوب می‌شود چرا که طی سال‌های گذشته پدیده‌هایی که آلایندگی دارند پا گرفته‌اند و یکباره قابل رفع نیست و رفع آنها برنامه زمان‌بری است. البته توضیحات من توجیه وضع موجود نیست.

استاندار تهران با بیان این که کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران قطعا تعطیلی را در دستورکار ندارد گفت: برنامه‌ای برای کاهش ساعات ادارات نداریم چرا که پیش از این یکبار کاهش ساعت اداری در پایتخت انجام شده است.

همچنین درباره باز بودن یا نبودن مدارس با توجه به آلودگی هوا نیز مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: مدارس تهران فردا دایر است.

حمیدرضا مختارنژاد، درباره وضعیت مدارس با توجه به آلودگی هوا، گفت: در شرایط آلودگی هوا، فعالیت‌های بدنی سنگین در مدارس انجام نمی‌شود، کلاس‌های درس فردا دایر است و دانش‌آموزان باید در مدارس حضور یابند.

مختارنژاد ادامه داد: تاکنون موضوع در خصوص تعطیلی فردای مدارس مطرح نشده است اما اگر کمیته کاهش آلودگی هوا جلسه‌ای برگزار کند و کارشناسان به این نتیجه برسند که شدت آلودگی در شرایطی است که باید مدارس تعطیل شود، تابع این موضوع خواهیم بود.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    5 2
    شما که خودت طرح ترافیک داری چه عین خیالته اصلا کل شهر بشه طرح ترافیک
  • بدون نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    8 1
    دو سوال از آقای استاندار : 1- چرا تعطیلی در ایام بین تعطیلی اشکالی ندارد ولی وقتی که بحث جان انسان ها در میان است ( و مخصوصا کودکان) تعطیل نمی کنند؟ 2- منظور از کارشناسان در بند پایانی متن چه کسانی هستن؟ این هشدارهای آلودگی هوا رو مگر کارشناسان نمیدن؟؟؟
  • ناشناس IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    5 1
    بابا اینا شورش در اوردن چرا تعطیل نمیکنن هم خیال ما رو راحت کنن هم خیال خودشون اصلا بفکر انایی که تنگی نفس دارن نمی کنند
  • بدون نام IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    13 1
    فعلا تعطیل نیست پس کی وقتشه ؟ به بچه های مردم رحم کنید
  • بدون نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    5 3
    بجاي ادارات و مدارس، كارخانجات خودروسازي داخلي را تعطيل كنيد
  • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 3
    چرا خصوصي ها را تعطيل نمي كنند ؟
  • بدون نام US ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    1 1
    مشکل الودگی هوای نهران با تعطیل کردن مدارس ونهادها درست نمیشه .مسئولین می دونن مشکل از کجاست چرا هیچ اقدامی نمیکند؟
  • nima banaee DE ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    1 0
    تو را به خدا تعطیل کنید
  • به توچه IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    1 0
    توروجون باباتون فرداروتعطیل کنید