احتمالا قدیمی‌ترین بازی روی زمین، طناب کشی باشد, ولی نه بین انسان ها، بلکه در داخل یک سلول. نیرویی که برای این طناب‌کشی استفاده می‌شود صدمیلیارد بار ضعیف‌تر از طناب‌کشی انسان‌هاست.

مجید جویا: احتمالا قدیمی‌ترین بازی روی زمین، طناب کشی باشد, ولی نه بین انسان ها، بلکه در داخل یک سلول. سلول‌ها از این بازی برای تقسیم سلولی استفاده می‌کنند، و حالا پژوهشگران توانسته‌اند به اندازه‌گیری نیرو‌های وارد شده در زمانی بپردازند که یک تک سلولی این بازی را آنجام می‌دهد.
به گزارش نیوساینتیست، هیروزاکو تانیموتو و ماسیکی سانو در دانشگاه توکیوی ژاپن، به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که چه چیزی در طول تقسیم دیکتیوستلیوم (یک کپک لجنی که در تمام دوران تکامل حیات بر روی زمین، هیچ تغییری نداشته است) رخ می‌دهد. این کپک از برآمدگی‌ها یا «پاها»ی کوچکی برای کشیدن خود بر روی یک سطح استفاده می‌کند.
این دو نفر، کپک را بر روی سطح انعطاف پذیری قرار دادند که با مهره‌های فلورئورسان احاطه شده بود و با استفاده از میکروسکوپ نیروی کششی متوجه شدند که چطور این جاندار الگوی مهره‌ها را تغییر شکل می‌دهد: هرچه تغییر شکل بیشتر باشد، نیرو نیز بزرگ‌تر خواهد بود.
زمانی که دیکتیوستلیوم حرکت می‌کند، معمولا نیرویی معادل 10 نانونیوتن (هر نانو معادل یک میلیاردیوم است) اعمال می‌کند، اما این دونفر دریافتند که این مقدار در هنگام تقسیم دوبرابر می‌شود. این امر سبب می‌شود تا سلول از پایه‌اش برای کشیدن خود در مسیرهای مخالف هم استفاده کند و این مثل این است که با خودش بازی طناب کشی را انجام دهد.
به گفته تانیموتو نیروهای درگیر در این طناب کشی، در حدود 100 میلیارد بار کوچک‌تر از نیروی‌هایی هستند که انسان در بازی خود به کارمی‌برد.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • !!! IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    20 2
    چه تیتر بی معنیی!!!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    3 0
    منکه همش داشتم فکر میکردم منظورش بازی : نون بیار کباب ببر هست !!!! نمیدانستم سرکاری میباشد . البته نویسنده محترم بنده را ببخشد . برای مزاح بود . بقول دوستمان : این تیتر بی معنی و بدون مسما ، لازمه اش این مزاح هست دیگه .
  • ساشا IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    2 1
    قابل توجه سردبیر بخش دانش، این مشکل برای بار دهم و بیستم است که اتفاق می افتد ولی انگار تذکر خوانندگان فایده ندارد. البته در مورد سایر قسمت های سایت هم اعمال کنید. فقط مشکل خبرهای دانش نیست. شما ساده ترین تکنیک ها خبرنگاری را هم رعایت نمیکنید. حالا شما روزنامه نگاری و خبرنگاری در دانشگاه نخوانده اید که نخوانده اید (اصلا چنین رشته ای هست؟). ولی نکته ی ساده ای که تمام روزنامه ها و سایت های حرفه ای رعایت میکنند این است که تیتر خبرشان دقیقا خلاصه ای دقیق و بدون انحراف از محتوای آن خبر است. تیتر نباید معنی دو پهلو داشته باشد، نباید خواننده را یاد موضوع دیگری بیاندازد. بدترین تیترها، آنهایی هستند که نه تنها موضوع خبر را در خود ندارند بلکه برای جلب خواننده موضوع پرت و تمثیلی بیربط را بیان میکنند.