واحدمرکزی خبر:

خبرنگار اعزامی شبکه سی ان ان به قاهره گفت، طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، فعلاً پیروزِ میدان به نظر می‌آیند، اما مخالفان وی نیز دست بردار نیستند.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مجری این شبکه ابتدا درباره ادامه مشکلات و تنش‌ها در مصر گفت، دیوان عالی مصر به علت تظاهرات طرفداران مرسی در برابر مقر این دیوان در قاهره، تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. این در حالی است که این دادگاه عالی قرار بود درباره قانونی بودن یا نبودن مجلس مؤسسان که قانون اساسی جدید مصر را نوشته، بحث و تصمیم‌گیری کند.
در همین حال، قضات در سراسر کشور مصر از نظارت بر همه پرسیِ قانون اساسی مصر که قرار است در 15 دسامبر برگزار شود، خود داری کرده‌اند.
رضا سیاح، خبرنگار این شبکه طی گزارشی از میدان تحریر قاهره گفت، به نظر می‌آید شمار تظاهرکنندگانِ ضد مرسی در این میدان، در حال کاهش باشد. بسیاری از چادرها و صندلی‌ها در این میدان خالی مانده و ظاهراً انرژی و سروصدای تظاهرکنندگان رو به فروکش گذاشته است. برخی از افراد که در میدان تحریر باقی مانده‌اند نیز دلسرد و نومید به نظر میرسند.
یکی از تظاهرکنندگان گفت، من حقیقتاً احساس بسیار بدی دارم. یکی از جوانان مصر نیز گفت، مردمِ مصر، بسیار غم‌زده هستند. یکی دیگر افزود، من بسیار عصبی و ناراحت هستم.
سیاح اضافه کرد، در طول چهل و هشت ساعت گذشته، گویی تحرک از گروه مخالفان مرسی گرفته شده و به جانب گروه هوادار وی منتقل شده است. در روز شنبه یکصد هزار نفر در قاهره و شمار بسیاری نیز در سایر شهرهای بزرگ مصر در حمایت از محمد مرسی تظاهرات برپا کردند.
اگر قضات دیوان عالی مصر، اعلامیه‌های اخیر مرسی را غیرقانونی اعلام می‌کردند، صدور چنین حکمی، برای مخالفان وی بسیار خوب می‌شد، اما حامیان مرسی، درِ ورودیِ ساختمان دیوان عالی را مسدود کردند و علیه قضاتِ این دیوان شعار دادند. این قضات نیز که از امنیت جانیِ خود بیم داشتند نشست شان را لغو کردند. هنوز هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر این که آیا این قضات باردیگر در همین رابطه نشست خواهند داشت، منتشر نشده است.
یکی از تظاهرکنندگان ضدمرسی گفت، من احساس می‌کنم اکنون وادار شده‌ام چیزی را که از همان روز اول، نمی خواستم قبول کنم، بپذیرم. حنان والی، یکی از زنان غیرمحجبه و تظاهرکننده علیه مرسی، درباره قانون اساسیِ جدید این کشور گفت، من نگران آزادی های شخصیِ خود، آزادی زنان و حقوق مسیحیان مصری هستم.
رضا سیاح در خاتمه افزود، رئیس جمهور مرسی گفته است، همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید مصر منصفانه برگزار خواهد شد، و این بهترین راه برای حرکتِ رو به جلوی کشور خواهد بود، اما گروه‌های میانه‌رو، لیبرال، طرفدار حقوق زنان و سکولار، که در میدان تحریر قاهره تجمع کرده‌اند می‌گویند، ما را از روند تهیه پیش‌نویس این قانون اساسی، حذف کرده‌اند و لذا نگرانیم که در آینده، دولت مصر، به سرکردگی اسلامخواهان، حقوق ما را پایمال کند.
برخی از تظاهرکنندگان در میدان تحریر قاهره گفتند، مردم، خون خود را برای این انقلاب داده‌اند و ما به این سادگی‌ها از تظاهرات و اعتراضاتِ خود، دست برنمی‌داریم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =