۱ نفر
۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۰

گزارش سی ان ان از آثار اقتصادی حج

سی‌ان‌ان اعلام کرد: حضور هزاران حاجی در مراسم حج عامل شکوفایی اقتصاد عربستان به ویژه شهر مکه مکرمه است.

این شبکه تلویزیونی در گزارشی با اشاره به حضور هزاران زائر در شهر مکه، گفت: این شهر در روزهای اخیر به شدت فعال شده و مسجد‌الحرام مرکز اصلی حضور زائران در این شهر است که در طول شبانه‌روز مراسم مقدماتی حج را انجام می‌دهند.

در این گزارش آمده است: در حالی که شماری از زائران بعد از ورود به مکه مشغول عبادت می‌شوند شمار دیگری از آنها به خرید مشغولند.

در ادامه این گزارش می‌افزاید عربستان به داشتن طلا با کیفیت بالا معروف است. اکثر افرادی که به شهر مکه وارد می‌شوند تمایل دارند تکه‌ای زیورآلات از بازارهای این شهر مقدس را خریداری کنند. یکی از طلا‌فروشان مکه در مصاحبه با سی ان ان گفت: امسال به علت شیوع آنفلوآنزای نوع A وضعیت فروش چندان خوب نیست.
در پایان این گزارش آمده است: مقامات عربستانی اعلام کرده‌اند انتظار می‌رود امسال تعداد زائران در مقایسه با سال گذشته کمتر باشد. این بدان معناست که درآمد فروشندگان بزرگ و دوره‌گرد عربستان در مقایسه با سالهای گذشته بسیار کمتر خواهد بود. شیوع آنفلوآنزای نوع A باعث افت شدید درآمد مراسم حج امسال عربستان سعودی شده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که شیوع بیماری آنفلوآنزای نوع A خسارت قابل توجهی به درامد حاصل از حج در عربستان سعودی وارد آورده است. همزمان با شیوع بیماری آنفلوآنزای نوع آ، تعداد حجاج شرکت‌کننده در مراسم معنوی حج امسال بیش از 28 درصد کاهش یافته است و عربستان سعودی نیز با کاهش حجاج خسارت‌هایی را متحمل خواهد شد و درآمد حاصل از حج امسال نیز به شدت کاهش می‌یابد.

طبق آمارهای منتشر شده، درآمد عربستان سعودی از حج سال‌های گذشته به بالغ بر 2 میلیارد دلار می‌رسید، در حالی که امسال با شیوع بیماری آنفلوآنزای نوع A انتظار کاهش چشمگیر این درآمد وجود دارد. همچنین دولت عربستان سعودی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای نوع A مبالغ سنگینی هزینه کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری عربستان، دولت این کشور برای مقابله با این بیماری بیش از 10 میلیون واکسن از کشورهای آمریکا، بلژیک و انگلیس خریداری کرده است.
پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان حاکی از این است که بیش از 63 درصد از درآمد امسال حج عربستان برای مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای نوع A مصرف خواهد شد.

همچنین کارشناسان مسایل اقتصادی در پیش‌بینی‌های خود اعلام کردند که درآمد عربستان سعودی از مراسم معنوی حج امسال بیش از 39 درصد کاهش خواهد یافت و به اقتصاد این کشور آسیب جدی وارد خواهد آمد. در همین راستا، اکثر کشورهای اسلامی تعداد حجاج اعزامی خود به عربستان را کاهش داده‌اند. مصر در سال جاری بیش از 50 درصد از حجاج اعزامی خود به عربستان را کاهش داد. در حج امسال حدود 3 ‌میلیون زائر مسلمان از 160 کشور جهان حضور خواهند داشت.

الهه حسینی: سی ان ان /22نوامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
    0 0
    مطلب مفید و قابل توجهی بود. متشکر.