با توجه به اینکه گران ترین جایزه ادبی کشور(110 سکه برای نفرات برگزیده) امسال بدلیل مشکلات مالی(طبق نامه اعتراض داوران) هیچ اثر برگزیده ای نداشته و شایسته تقدیری ها هم 25 سکه و برخی هم 12.5 سکه دریافت کردند، جوایز جشنواره​های فجر بدین شرح اعلام می​شود:

جشنواره شعر فجر
مکان برگزاری افتتاحیه و اختتامیه: حیاط ساختمان وزارت ارشاد
در بخش شعر آیینی با تشکر از 5 شاعر پیشکسوت و اهدای سه مجموعه نفیس «دیوان حافظ، بوستان سعدی و دیوان شمس» هیچ برگزیده ای اعلام نشد و تنها از دو شاعر جوان با تقدیم سه سکه طلا تقدیر شد. هیئت داوران اعلام کرد: فضای شعر کشور به سمت و سوی اعتلا در حرکت است و نباید جریانات اقتصادی تاثیر بر روند رو به رشد این هنر اصیل ایرانی بگذارد.
در بخش شعر نو نیز کلا هیچ برگزیده و شایسته تقدیری اعلام نشد. هیئت داوران ابراز امیدواری کرد که فضای شعر نو به سمت بهتری حرکت کند. در این بخش از چند شاعر پیشکسوت با اهدای لوح تقدیر و مجموعه آثار مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری تقدیر شد. همچنین جایزه ویژه این دوره جشنواره بدین شرح اعلام شد: آثار همه افراد شرکت کننده در کتابی نفیس از سوی وزارت ارشاد منتشر می شود و به همه شرکت کنندگان تقدیم می شود.


جشنواره تئاتر فجر
مکان برگزاری افتتاحیه و اختتامیه: فضای باز روبروی تئاتر شهر
در بخش بین الملل جشنواره هیچ اثری شایسته تقدیر هم شناخته نشد چه برسد به برگزیده. با این حال همه گروه های خارجی شرکت کننده بلیت رفت و برگشت به برج میلاد بدون احتساب هزینه هتل گردان دریافت کردند. هیئت داوران جایزه ویژه خود را شامل لوح سپاس، 7 سکه تمام بهار و بلیت رفت و برگشت به شهر مقدس قم را به دو هنرمند خلاق این دوره تقدیم کرد.
در بخش داخلی نیز در رشته های گریم، بازیگر زن و موسیقی برگزیده ای اعلام نشد. و در سایر بخش ها نیز 3 برگزیده و 8 شایسته تقدیر اعلام شدند. جوایز افراد برگزیده 5 سکه بهار آزادی همراه با بلیت رفت و برگشت به شهر ری و بازدید از این منطقه به عنوان شهری مستعد استان شدن و افراد شایسته تقدیر نیز علاوه بر لوح سپاس، یکسال آبونمان تئاتر شهر برای حضور رایگان در تئاتر با دو نفر همراه اعطا شد.
به همه گروه های شرکت کننده، کتاب شرکت کنندگان جشنواره شعر فجر نیز اهدا خواهد شد که به دلیل آماده نشدن، بعدا برای آنها ارسال می شود.
 

جشنواره تجسمی فجر

کلا این جشنواره برگزار نمی شود و عواید آن صرف چاپ کتاب جشنواره شعر فجر می شود!
 

جشنواره موسیقی فجر
مکان برگزاری افتتاحیه و اختتامیه: حیاط تالار وحدت

این جشنواره امسال در بخش پاپ به دلیل مغایر بودن با موازین ایرانی - اسلامی جز برگزاری 22 کنسرت با بلیت 80 هزار تومانی در سالن های مختلف پایتخت اصلا برگزار نمی شود، در بخش سنتی هم به دلیل ضعیف بودن آثار و اجراها، برگزیده اعلام نمی شود. از چند گروه شهرستانی به خاطر حضور در تهران و جشنواره فجر با پرداخت بلیت رفت و برگشت آنها و همچنین پرداخت هزینه بیمه آلات موسیقی، تقدیر می شود. از سه چهره شاخص هنر موسیقی نیز با 10سکه طلا تقدیر می شود که مبلغ معادل قمیت سال 90 به آنها پرداخت خواهد شد. دبیر جشنواره در حاشیه برگزاری: امسال در بخش بین الملل، به علت تامین نشدن ارز مرجع از اتاق ارز، از کشورهای شرقی و عربی دعوت کردیم که آنها هم نیامدند. در بخش داخلی هم تلاش می کنیم 3 گروه برگزیده داشته باشیم و به هر گروه 10 میلیون تومان هدیه بدهیم؛ قول این 30 میلیون را از اسپانسر جشنواره گرفتیم. در ضمن بن کارت خرید به مبلغ 500هزار تومان برای بهترین خواننده ها در نظر گرفته شده که در صورت شارژ شدن توسط بانک طرف قرارداد، تقدیم 5 خواننده برگزیده می شود در غیر اینصورت با هماهنگی انجام شده، این مبلغ روی یارانه آنها در اول ماه بعد اضافه می شود.


جشنواره فیلم فجر

مکان برگزاری افتتاحیه و اختتامیه: حیاط سازمان سینمایی
برگزاری این جشنواره در 17 بخش، به 4 بخش تقلیل یافت. به برگزیدگان جشنواره حواله یکدست موتور سیکلت شهاب بعلاوه سه جلد کتاب «سینمای ایران در دوران بلوغ» نوشته مسعود ده نمکی با مقدمه فرج الله سلحشور اهدا می شود.
از شایستگان تقدیر نیز به این صورت تقدیر می شود: یک دوره کامل فیلم های جواد شمقدری بعلاوه آبونمان دو سال سینمای ایران برای افراد برگزیده همراه با سه نفر همراه در کنار بلیت رفت و برگشت به ساختمان سازمان سینمایی کشور و گردش یک روز شیرین!
در جشنواره امسال از 5چهره ماندگار سینمای ایران نیز با اهدای حواله خرید یکدستگاه ون سبز تقدیر می شود که این افراد می توانند با مسافرکشی، باقی عمر خود را به خوبی و خوشی در کنار خانواده بگذرانند و یا حواله را با مبلغ 6 میلیون تومان معاوضه کنند.

 دبیر جشنواره در حاشیه: بیشترین استقبال در 31 دوره گذشته، امسال از جشنواره فجر صورت گرفت و بدون هیچ مشکل مالی، جشنواره را به بهترین وجه ممکن برگزار کردیم. برای نخستین بار در بخش بین الملل، با ویدئو کنفرانس فیلم ها را دیدیم که هزینه ای برای گروه های خراجی نتراشیم. درمورد غذا ندادن به اهالی رسانه و مهمانان خارجی و نبود وسایل ایاب و ذهاب هم با توجه به نظر سنجی برنامه موفق و پر بیننده «هفت» این اقدامات را انجام دادیم و هیچ ارتباطی با مسائل مالی نداشت. حواله نفرات برتر هم با سوئیچ همان شب اختتامیه تحویل شد.

 وی از ایجاد تسهیلات ویژه برای سفر به جشنواره کن برای برگزیدگان نیز خبر داد و گفت: هماهنگ کردیم، گذرنامه برگزیدگان جشنواره فجر بدون هزینه صادر شود و هزینه اش را ما تقبل کرده ایم. وی در پاسخ به سوال برخی خبرنگاران نیز گفت: دیگر چه کار باید بکنیم که نکردیم؟ 

 

 

 

 

 

 

 

 

محسن حدادی

6060
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    2 0
    هه هه هه بیچاره فیلم سازها با موتور باید برن خونه!
  • مریم IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    3 1
    برای همین است که برای آخر و عاقبت دعا می کنند دیگر. آخر و عاقبت جشنواره های فجر را ببینید.
  • حامد IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    2 0
    خوب بود
  • مریم IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    3 1
    صبح یک کامنت نوشتم و متوجه نشده بودم که این مطلب طنز است. به جان خودم خیلی به واقعیت نزدیک است. .